Mitt färskfoder-recept.
Recept grund:
- 4.5 kilograms kött - 80% nöt, 10% lever och 10% hjärta (Malet ox)
- 12 dl ris - torr ris (vitt/långkornigt)
- 18 ägg - med vita & skal
Extra:
- 1 kg - Broccoli
- 2 kg - Morot
- 3L - Yoghurt Naturell 3%
Du behöver
- - 1 st Balja
- - 1 st Mixer
- - 1 st Kastruller
Gör så här:
- Koka upp riset
- koka upp äggen till halvkokta
- Kaka upp grönsakerna
- Klart
- Mixa äggen m.skal, grönsaker och yoghurt till en puré.
- Lägg i köttet i baljan.
- Lägg i purén
- Lägg i riset
- Blanda ihop alla ingredienser
(I baljan ska det vara ca 1/2 kött, 1/4 puré och 1/4 ris)
Kosttillskott till varje måltid:
- 5 ts - Nutrolin olja Adult
- 5 ts - Trikem Maxcan
Vad kan du lägga all mat i?
- Gå till närmaste kina/thai restaurang och fråga om du kan köpa plastlådor av dem.
- Lägg in dem i frysen, nötkött håller sig bra i 8-12 månader.
Utfordring:
- 7,2dl mat/dag/hund - cirka vikt 25-27kg
- Lite mer än medel aktiveringsnivå
Med vänliga hälsningar
Original_Bulldog
HUNDEN SOM ÄR PÅ BILDEN ÄR MIN TIK.
Engelsk bulldog ägare som älskar att aktivera och se dem glada och friska ut :)
Kolla in min facebook sida:
http://www.facebook.com/pages/Hundrastarn-i-Bor%C3%A5s/455815671118205

Även om jag absolut uppskattar initiativet, tycker du inte att det är lite väl tidigt att ge tips på recept när du endast 4 timmar tidigare själv frågade om hur man bäst komponerar ett recept, och postade det här inlägget innan du fått svar på det?
Det jag ser som jag ställer mig skeptisk till är
- Mängden lever
- Avsaknaden av ben/kalk
- Briställiga variationen på köttsorter (även om det förstås inte är nödvändigt för att receptet ska vara näringsmässigt komplett)
- Förekommandet av spannmål, ris
- Förekommandet av nyponsoppa
- Förekommandet av yoghurt
- Äggvita
- Tillskotten (ej nödvändiga om receptet är korrekt utfört)
Ett tips, mät inte upp hundarnas dagsgiva i dl, utan väg det i gram. Normal förbrukning är 2% av deras totalvikt per hund och dag, 3-4% om de är aktiva, 4-5% om de är dräkriga/ digivande och 5% om de är växande.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Det finns olika varianter av dieter när det gäller hemlagat/råfodring/barf… och därmed en hel diskussioner/frågor och funderingar på vad som är det mest ultimata sättet att råfodra sin hund.
Finns en hel del litteratur med olika tips om vad som är *bäst* att ge.
Vissa ger grönsaksmix, andra inte. Vilka grönsaker som ges varierar med. Ris m.m. ger vissa, andra inte.
Ditt recept:
* Mängden ris - alldeles för mycket (egentligen onödigt tycker jag att ge ris).
* Kom ihåg att variera köttslag, inälvor, ben m.m. Nästa *laddning* bör då innehålla annat köttslag, andra grönsaker (om du väljer att ge grönsaker)
* Mängden lever.. skulle jag för säkerhets skull minska ned.
Särskilt om du tänker ha i lever i varje mixad laddning du gör. Lever är bra och nyttigt men inte i för stora mängder.
* Mängden ägg skulle jag minska ned. Äggula skulle jag ge rått, mängden äggvita minskas ned eller lättkokas.
* Mängden broccoli - skulle jag minska ned. Broccoli tillhör kålsläktet och kan vara gasbildande. Lite mer variation i grönsaker skulle jag göra.
* Avsaknad av ben (RKB) - ska jag tolka det som att du ger RKB som egen måltid eller att det ingår vid sidan av den här färdiga mixen?
* Färdig nyponsoppa - skulle jag inte ge. Vill du ge nypon för att det är nyttigt (vilket det är), ge istället nyponpulver (pulver från torkade nypon). Finns att köpa hos bl.a. hälskostaffärer. Kan du strö över maten ibland (inte ingå i färdiga mixen).
*Youghurt - är inget jag ger. Jag ger inga mjölkprodukter. Åter igen… olika läror. Råkar även ha en hund som inte alls gillar något i mjölk- eller ostform (näää han äter inte ens osttärningar).
* Tillskotten. Är de nödvändiga att ge? Och alltid ha i maten? Möjligen att ge ibland. Men annars så ger du en balanserad råfodring ska det inte vara nödvändigt.
Jo fiskolja kan du ge. Men … förslagsvis ge det ibland (några gånger i veckan) direkt på maten när den ska serveras (inte ingå i färdig mix).
Ett bra tips är att föra matdagbok. Där du skriver upp exvis dina färdiga blandningar: vad du haft i osv. Då vet du till nästa gång vad du bör variera.
Det här forumet är full av värdefull information och här finns många som råfodrat/barfat länge och därmed samlat på sig enorma erfarenheter så … det är bara att läsa och fråga på så får du säkerligen massa tips och råd.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress