Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2592 ggr
Original_Bulldog
2012-08-17, 11:57

Köttleverans CHECK, nu behöver jag Er hjälp!

Hejsan!
Jag hade tänkt börja med att laga eget färskfoder till mina två AKTIVA engelska bulldogar.
Mina har gått på James Wellbeloved men efter att ha märkt själv och fått höra att mina hundar är för aktiva än vad dom får ut från fodret näringsinnehåll bör dem börja med en rå-diet.
(Hade jag velat så kunde min tik (Rut) delta i agility haha)

Nu har jag fått hem en köttleverans från min vän som är slaktare på Dalsjöfors slakteri.
80% nötkött (oxkött)
10% lever
10% hjärta
Totala vikt: 22kg MALET
(Kommer även få vom)

Efter att ha läst många trådar på all världens forum behöver jag Er hjälp eftersom jag står still.

Om jag laddar upp med:
3000g nötkött m.lite fett.
500g morot
200g broccoli
500g torr ris (långkornigt)
1000g yoghurt (Naturell 3% fett)
500g nyponsoppa (Osötad)
10st ägg m. vita och skal. (Frigående)
Totala vikt: 5600g
Hundarnas vikt: Ca 25-28kg

Kosttillskott:
Omega-3 kapsel
Nutrolin olja
Vitaminer & mineraler tablett varannan dag.

Tillagning:
Kokar grönsakerna och gör det till en halvpuré.
Kokar riset utan salt.
Nypon/yoghurt hälls i kallt.
Äggen läggs i med skal.
Blandar allt med köttet.
Läggs in i frysen förpackat i 500g lådor.

Snälla hjälp mig, om ni har några invändningar eller andra tips så skriv dem här.
Ni som lagar egen mat hur gör ni?
Hur mäter ni upp näringsinnehåll m.m?
Hur vet ni att det inte ges för mycket av allt? Alt för lite.
Har jag glömt någon ingrediens, te.x potatisfiber?

Tacksam för svar/ O.B

Engelsk bulldog ägare som älskar att aktivera och se dem glada och friska ut :)

Kolla in min facebook sida:
http://www.facebook.com/pages/Hundrastarn-i-Bor%C3%A5s/455815671118205

Annons:
BARFmycat
2012-08-17, 19:50

Jag skulle sänkt mängden lever från 10% till 8%, hundar kan tillverka eget A-vitamin från betakaroten och behöver inte lika mycket A-vitamin som katter. Det är väldigt lätt att överdosera A-vitamin så det är bra om man är försiktig med levern.

Varför vill du ge ris?
Jag rekommenderar inte att man ger spannmål inom BARF. Dels så har de många skadliga effekter på hundarna, och dels så är det för kolhydratrikt. Även nyponsoppa är väldigt kolhydratrikt, vad är ditt syfte med att ge just det?

Jag undrar även vad ditt syfte är med att ge yoghurt? Eftersom BARF en akrinym för Biologiskt Anpassad Rå Föda så finns det ju varken något biologiskt anpassat eller rått med yoghurt, kort och gott, hundarna behöver det inte och utöver det faktum att alla vuxna djur är laktosintoleranta så är mjölkprotein artfrämmande och kan lätt ge iupphov till allergi.

Vad det beträffar äggen, ge inte vitan. Äggvita innehåller avidin vilket hämmar upptaget av B-vitamin. Naturligtvis så kan du ju ge skalen, men för att komplettera kött så behövs bara ½-1g skal per 100g kött, så du kan ju även spara lite skal att ha till senare tillfälle. Överskott utsöndras med avföring så det går inte att överdosera, möjligtvis om man överdoserar kraftigt så kan de bli förstoppade.

Angående kosttillskott, varför anser du att hundarna behöver tillskott? Vid en korrekt anpassad BARF så behövs ju inga tillskott, de får i sig allt de behöver via maten. Du skriver att du tänker ge nötkött med lite fett, tänk istället tvärtom att du vill ge så mycket fett som möjligt (minst 10- 15% av kosten bör utgöras av fett), så behöver du övr huvudtaget inte ge omegafettsyror.

Att koka grönsakerna går bra och är effektivt, men det är bäst för näringsvärdet om de ångkokas. Att tillaga grönsakerna gör man enbart om de direkt efteråt ska tillredas genom mixning eller ges omgående, annars räcker det med att man fryser dem några dygn för att cellväggarna ska sprängas och näringsämnena ska vara lättupptagliga för hunden. För att veta vilka grönsaker som är säkra att ge kan du kolla in den här tråden där jag ger tips på en lista som m'ter oxalatinnehåll i olika vegetabilier;
Vilka grönsaker till katt?

Svar på dina frågor;
Ni som lagar egen mat hur gör ni?
Jag delar upp det katterna ska ha i portionspåsar och ger två olika köttsorter per dag, jag ser till att katterna får i sig det de behöver under en 7-dagarsperoid
Hur mäter ni upp näringsinnehåll m.m?
Jag har använt mig av livsmedelsverkets näringssök för att mäta näringsinnehåll i olika köttsorter, men vet av erfarenhet och efterforskningar att de får i sig mer än tillräckligt av allt det de behöver genom att jag ser till att de får mycket varierat kött, och 7% lever samt 15% hjärta, och allt muskelkött jag ger komplementerar jag med äggskalskalk.
Hur vet ni att det inte ges för mycket av allt? Alt för lite.
För att jag vet exakt vad för mycket och vad för lite är, och jag vet exakt hur mycket jag ger mina katter.
Har jag glömt någon ingrediens, te.x potatisfiber?
Potatis ska inte ges till katter eller hundar pga sitt höga innehåll av oxalater. Jag saknar redovisning av ben eller äggskalskalk i ditt matschema? Minst 10% ätbara ben bör kosten bestå av, eller ½-1g äggskalskalk per 100g muskelkött.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: