Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2061 ggr
Facklan
2012-06-20 20:19

Valpar som ska börja äta mat!

har 8 valpisar o en mamma jag tänkte ge kött ben vad ska man introdusera med ?? dom blir snart 3 veckor o tänderna är på väg …

Jag kommer börja ge köttfärs o mest låta dom smaka mat i början … men jag vill gärna dom ska börja äta ben har ingen koll på vad som är lämpligast

hoppas på tips o råd !

tack på förhand

Annons:
Silvestris
2012-06-20 20:29
#1

Revben från lamm/nöt/fläsk bör ge bra massage mot kliande tandkött så det skulle jag rekommendera. Kycklingben borde också gå. Jag brukar börja ge mina kattungar kycklingben vid 6 veckors ålder. Inte halsar dock. Deras små tänder har lätt för att fastna i håligheterna i nackkotorna har jag märkt…

BARFmycat
2012-07-09 21:08
#2

Tänk på att balansera kosten!

Här är en lathund från Jipotimas;
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Facklan
2012-07-09 21:14
#3

ja dom äter även torrfoder jag räknar inte så mycket på't än dom får klart det som bonus jag vill att dom ska ha ätit det o senare kommer ändå ägarna göra som dom själva vill o tyvärr är det svårt att bestämma över sån't

Nu har dom ätit o gnagat på grisknorrar, broskben, kykling vingar, makrill o ätit färs av olika sorter …lamm ska jag köpa o ge dom …

torrfodret äterdom bara om inte e blötlagda … med olja eller fil i

räknar kallt med att torrfodret täcker grönskaks delen

BARFmycat
2012-07-10 18:21
#4

#3

Men du kan ju inte ge hur mycket kött som helst vid sidan av utan att komplettera den delen så den blir balanserad, inte mer än 30-50% av kosten får utgöras av kött som inte kompletteras. Då spär man ju bara ut på näringsämnena i det fullgoda fodret man ger, och då finns risker för brister, särskilt hos växande individer måste man vara noga så det blir rätt då de behöver så mycket mer av allt.

Hur kan torrfoder täcka grönsaksdelen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Facklan
2012-07-10 18:31
#5

# 4 ska kolla på det med det grönsakerna … jag ska se vad som dom kommer vilja  äta … torrfodret innehåller fibrer, kolhydrater o vitaminer som grönsakerna till viss del skulle gjort eller ?

BARFmycat
2012-07-10 18:35
#6

#5

Hundar behöver inte kolhydrater och fiberintaget behöver inte ligga högre än ca 1-2%. Spannmål tror jag däremot att de flesta BARF:are är rörande överrens om att en hund inte ska äta. Grönsaker är ju något helt annat, det mesta faktiskt som inte är majs, ris, hirs, havre, vete, korn osv.

Vad beträffar vitaminer osv så kan inte carnivorer eller ens omnivorer fullt tillgodogöra sig den näring som finns i grönsaker, de har inte rätt bakterier i sina tarmar för att spjälka cellulosa. ska man ge grönsaker och vill få ut det mesta av dem bör de vara preparerade på något vis, frysta, kokade, ångkokade osv, och helst även finfördelade som mixade, finhackade, passerade osv.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: