Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2414 ggr
Glimfeather
2012-06-30 15:55

(H) frågor från en nybörjare :-)

Hej! Funderar på att gå från färskfoder till barf för mina två hundar. De får redan en del rått kött och ben utöver färskfodret så de är vana vid litegrann iaf. Har läst en hel del men har såklart ändå massor med frågor! Hunden ska ha köttiga ben, muskelkött och inälvor? Måste man ge grönsaker? Hur mycket av varje del ska de ha i %? Bör man lägga till fisk eller fiskolja ibland? Räcker det kanske med ett fiskmål i veckan? Behöver man räkna så att de får i sig alla näringsämnen och mineraler de ska ha? Hur är det med ca/p-kvoten? Bör man räkna på den? Hur stor procent av sin kroppsvikt ska hunden äta? Jag har en lättfödd 6-kiloshane och en 5-månaders valp som kommer väga ca 25 kg (väger 15 kg nu). Det kommer säkert fler frågor senare :-) tack på förhand!

Annons:
Heffipeffi
2012-06-30 19:26
#1

Det finns lite olika åsikter om man hundarna behöver grönsaker eller ej. Men jag kan inte se ngt fel att g det. Vill du bara ge grönsaker som bukfylla, behöver du inte finfördela dem, men vill du att hunden ska tillgodogöra sig grönsakerna, ska de vara mkt finfördelade, gärna i råsaftcentrifug. Ju finare desto mer kan hunden tillgodogöra sig. Man kan även koka grönsakerna, men då försvinner lite av vitaminerna.

Jag ger ungefär så här:
50 % RKB
0-25%grönsaker
25-50% kött, vom, hjärta
5-10% lever

Äggula några gånger i veckan.
laxolja några gånger i ve (ej när de får lax)
ibland ngn annan olja.

Laxkross eller strömming ca 1g/v (utesluter då köttet och ger mindre ben)

Som du ser är det inga exakta proportioner. Ena dagen kan de få mera ben, andra dagen mindre. Under en längre period jämnar det ut sig.

Ungefär så här har jag utfodrat i 5-6 år. Frågade Jill Mellström som fött upp hundar i många år på Barf vad hon tyckte om detta, och fick till svar att det var ok. Mina hundar mår utmärkt, så jag fortsätter på den vägen.

Ger man ben behöver man inte räkna på Ca/P-halten.

Man brukar börja med att ge 2% av hundens vikt. Valpar ska ha mera.Har inte fött upp ngn valp på BARF, men har för mig att man brukar säga 5-6% (Inte säker, ta det med en nypa salt)

tror jag fick med allt, annars får du fråga igen.

Glimfeather
2012-06-30 20:01
#2

Tusen tack för ditt informativa svar :-) nu har jag lite att fundera på ;-)

Glimfeather
2012-06-30 21:10
#3

Nu ska vi se här … Råa köttiga ben, ör det allt kött som även innehåller ben?

Jag kollade om min ICA hade något billigt kött idag, och de hade kotlett/karré-spill av något slag. Det är ju lite ben i dem. Räknas det till köttiga ben eller bara till kött? eller får man ge lite extra ben när man ger kött med såpass lite ben? SOm en extra kycklingvinge eller så?

Hundarna blev glada i alla fall :) Valpen ligger och gnager på sitt ben ännu. Var lite orolig att benen var för små, men han tuggar duktigt utan att svälja dem hela. Misstänker dock att han inte kommer kunna tugga i sig benet, för han har lite dåligt med tänder för tillfället ^^

Hur gör jag nu när jag ska vänja in Barf från Nordic? Är det ok att byta ut ett mål till att börja med? Hur ska de proportionerna se ut då?

Heffipeffi
2012-06-30 22:09
#4

RKB ska helst vara 50%kött 50% ben. Men det spelar ingen roll ifall det blir lite, lite ben en dag. Nästa dag kanske det blir lite mera.

Eftersom du redan gett färskfoder som innehåller mkt kött ocg du dessutom gett ben, så tror jag inte du behöver göra ngn speciell invänjning.

Jag tror att det kan vara bra att börja med kycklingvingar, eller skrov, spec till valpen, efteersom de är mjukare än fläskben.

Jag glömde att skriva i första inlägget att du inte behöver ge av allt (ben, kött, lever, grönsaker) varje dag, utan det är under en period av 10-14 dagar som det bör stämma med mallen.

Dessuom ska man försöka att få med kött och ben från tre olika djurslag under en 10-14 dagarsperiod.

Upp till toppen
Annons: