Annons:
Etikett02-hund
Läst 2443 ggr
Chanku
6/20/12, 6:27 PM

Ca/P-kvot samt lever? (H)

Har alltid fått lära mig att det gäller att visa hänsyn till kalcium/fosfor-kvoten i maten då ett överskott av det ena kan leda till ett förhindrat upptag av det andra.

Idag fick jag veta att detta enbart behöver tas hänsyn till hos valpar/växande hundar. Stämmer verkligen detta? Alltså att det är helt okej att tillsätta tex rent kött till ett fullfoder (färskfoder).

Fick även information om att det är helt okej att ge högaktiva hundar (tex jakt, agility) en ökad dos lever då de har ett ökat behov av vitaminer samt mineraler. Jag har själv inte hört talas om detta, utan har främst hört om de klassiska procenten. Har försökt googla för mer information, tyvärr har jag mina barf-böcker på annan ort :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
wesdi
6/20/12, 6:35 PM
#1

Oj, spännande att höra.

Får jag fråga av vem du hört detta? Jag menar… en som är insatt i hundens näringslära eller…?

Flört Jälla tur för mig som inte är så himla nogräknad då.. jaktcockern prövas i både jakt och agility och storpudeln tävlas ju i agility…. med all träning runt om då för att ha bra kondis, muskler, balans m.m. så jag räknar mina hundar till de mer aktiva då…

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Chanku
6/20/12, 6:48 PM
#2

Jag vet inte vilken utbildning människan har, men den personen är iallafall "kontaktman" för det aktuella fodret i Sverige.

Jag blir helt klart nyfiken (och lite konfunderad) när jag hör detta, speciellt gällande ca/p-kvoten. Samma foderföretag skriver själv på hemsidan att korrekta nivåer av kalcium och fosfor är viktiga, samt att det är balanserat i maten.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Silvestris
6/20/12, 7:03 PM
#3

Ca/P-kvoten är viktig genom hela livet. Skelettet är levande vävnad som förnyas under hela livet. Däremot är det så att växande individer och djur som arbetar hårt fysiskt är känsligare för obalanser och oftast kräver de högre halter av det flesta näringsämnen.

Visst kan man ge en viss mäng rått kött utöver ett fullfoder utan att det orsakar skada, men hur mycket som helst kan man inte ge.

Chanku
6/20/12, 7:22 PM
#4

#3 Just därför blev jag väldigt förvånad över att en foderrepresentant uttalar sig om ca/p-kvoten på det sättet. Det handlar då alltså om ett helfoder som de rekommenderar att man antingen ger rått kött till alternativt kombinerar med deras andra helfoder, den informationen framgår dock inte på hemsida eller i broschyrer, utan de har valt att enbart informera återförsäljarna. Som jag förstår det iallafall.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

wesdi
6/20/12, 8:27 PM
#5

Hm… låter lite knepigt om den informationen inte finns tillgänglig på annat sätt.

Då när jag gav färskfoder så .. nog blandade jag ut det med annat, det ska erkännas.  Köttslamsor, äggula, slaktrester, lite överblivet grönt (mixat) osv osv… istället för att slänga det så fick hundarna det.

Nu får de ju bara barf… och jag är inte så supernoga med mängder, inte så att jag står och väger exakt allt på grammet. Höftar lite, har väl någorlunda koll på det men som sagt, inte på exakta grammet.

Ibland tror jag vi människor nördar in oss alldeles för mycket i hundmat.

Hur noga är ni själva med att få i er exakta mängder - till er och övrig familj? Era barn… som växer… hur noga är ni med deras födointag? Inget godis alls, ingen snabbmat, ingen färdigmat… bara ekologiska råvaror som ni tillagar själv Obestämd. Räknar ni ut på grammet näringsbehovet för varje familjemedlem?
Fullt möjligt att ni gör det - jag gör det inte.
Dock försöker jag tänka på vad jag äter, variera, undvika konstgjorda sötningsmedel osv… men visst slinker det ned snask och snabbmat ibland.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Silvestris
6/20/12, 8:27 PM
#6

#5

De vågar mao inte stå för den information de sprider. Sådan information ska man passa sig för.

Annons:
Chanku
6/20/12, 9:01 PM
#7

#5 Alltså, jag är absolut inte överdrivet noga med exakt allt hon sätter i sig. Hon får både hundgodis av billig kvalitet och kan absolut få smaka lite vid köksbordet. Däremot vill jag ju att hennes "grundmat" ska vara bra och välbalanserad, även om jag sen sabbar det allt annat ;) Men visst, nog skulle jag medvetet välja bort ett foder med mycket lever i "då alla hundar inte klarar av det"…

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Silvestris
6/20/12, 9:08 PM
#8

#5

Jag är nog rätt noga med vad vi stoppar i oss. Inte så att jag mäter och väger, men vi veckoplanerar maten och då ser vi till att det är en blandad kost med vegetariskt, fisk, kött… Lagar maten själv, ekologiskt så långt plånboken tillåter.

Ska erkänna att jag gör stickprover på katternas mat också.Flört Gör snabbanalyser (matematiska) på de "viktigaste" näringsämnena och såhär efter 10 års BARFande kan jag lätt säga att proportionerna ligger i ryggmärgen.

Upp till toppen
Annons: