Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2932 ggr
ElectricBoogie
5/21/12, 2:28 PM

Mat-aggression - Era erfarenheter?

Hej alla.

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av mat-aggression?

Häromdagen så sade någon till mig att hundar kan bli aggressivare av rått kött och mer "varg-lika" och "tillbaka till vildheten" i sitt beteende. Åtminstone just när de äter, vet inte om personen menade överlag, men men… Jag tänkte att det där låter ju lustigt, min snälla storpudel-valp visar inte någon aggression, förutom när jag har försökt att raka/föna henne eller något sådant hon inte gillar, och det är ju förståeligt. Det måste tränas upp.

Hon är extremt matglad och väldigt glupsk. Sätter i sig maten på en minut eller två. Jag utfodrar henne BARF och torrfoder ca 50/50, i varannat mål ungefär.

Men så hade jag hört att märgben skulle vara bra stimulans för dem och att det ju även håller längre än de tuggpinnar hon brukar få som hon äter upp på ca 5 minuter. Hon tuggar halva och sen sväljer hon resten…

Men igår gav jag henne ett märgben. Hon blev helt vild och när jag sedan försökte ta det ifrån henne (för det kladdade så mkt på golvet, skulle lägga in det i hennes valphage så att hon fick äta det där istället) så började hon morra jätte-aggressivt och hotfullt.

Jag har redan fått en del bra tips på ett amerikanskt pudelforum om mataggression och hur man kan träna bort det, men tänkte om ni också ville dela med er vad ni har för erfarenheter? :)

PS. Jag kommer inte ge henne några märgben mer pga att det tydligen kan knäcka tänderna på dem har jag läst nu när jag läst på lite mer om just märgben… Det vill jag inte riskera. Men däremot vill jag ju att hon ska lära sig att jag ska kunna ta allt ifrån henne om det behövs, utan att hon morrar och bits! Hon har inte visat någon aggression för någon annan mat eller tuggben, leksaker, osv… 15 veckor är hon.

Annons:
vallhund
5/21/12, 2:49 PM
#1

Svarade dig i samma tråd på Hundar iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

wesdi
5/21/12, 2:53 PM
#2

Genom att träna byteslekar.

Kan tränas/lekas med leksaker om man inte direkt vill gå på ben.

Belöning för att hunden släpper föremålet är att få tillbaka föremålet igen.

Jag har tränat/lekt detta med mina hundar sedan valpben och har inga problem med att ta något från dem om så skulle behövas.

//lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
5/21/12, 3:00 PM
#3

Att hund skulle bli aggressiv/gå på vilt m.m. bara för att de utfodras med rått kött…är nog gamla skrönor..ett sätt att få folk att köpa torrfoder?

Varför skulle en hund bli aggressiv av att äta biologiskt anpassad rå föda?

Det borde i så fall innebära att alla katter som får vara ute (utekatter) är aggressiva saker… för de fångar och äter råttor/fåglar/ekorrar…..

Matglada valpar… är inget konstigt. I valpflocken var de fler om födan … mer konkurrens. Detta sitter ofta i en tid till dess valpen inser att den är  mer ensam om maten.

Sedan finns det matglada hundar som gärna vill kasta sig över matskålen. Uppfostringssak.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

ElectricBoogie
5/21/12, 3:31 PM
#4

Jag har lärt henne att vänta på maten när jag utfodrar i skålen. Då får hon sitta och vänta tills jag säger varsågod. Så hon kan ju lyssna. Bara att jag blev så chockad över den plötsliga aggressionen "försvarandet" då jag inte märkt det tidigare.

Ja det va såna utbytes-lekar de föreslog på pudelforumet också… ska börja med det.

Elcyion
5/21/12, 5:55 PM
#5

Vad jag tror är uppkomsten till skrönan om att hundar blir mer aggressiva av rått kött, är att det är mer värdefullt än andra saker och därför är de mer rädda för att bli av med det = "aggression". Något jag är helt säker på tonar ned sig när de inser att det ÄR deras köttben som ligger i skålen (de behöver inte oroa sig för att ägaren ska sno tillbaka SITT köttben) och att människorna runtomkring dem inte tänker sno maten åt sig själva.

Märgben kan (precis som du säger) skada emaljen på tänderna. Det är det kraftigaste och tjockaste benet på hela kon. Jag gav det till min greyhound utan att vara orolig, men då tyckte hon att benen var jättetråkiga när de var tömda på märg. Så om du ska ge märgben eller inte, tycker jag mer handlar om hur benägen hunden är att äta upp benen eller inte.

Jag hade en jämthund/siberian husky tik här som daghund under några månader. Hon försvarade sina saker. Rejält! Fick hon bestämma, skulle jag hålla minst 1 meter radie runt henne när hon hade något gott. Tex märgben. Annars började hon morra nerifrån magen och visade alla tänderna.

Men vaktandet blev mindre och mindre efterhand som hon tuggade på benet. Det jag gjorde var att låta henne ha det ett tag (senorna skulle vara borta och märgen skulle vara påbörjad). Då var vaktandet nere på en mer hanterbar nivå. Då tog jag jättegoda godisar (rått kött) och erbjöd henne en godisbit. I början fick jag truga lite och låtsasäta godiset själv. När hon valde att ta mitt godis växlade jag mellan att klappa om henne/ta upp benet från marken och ge henne det när hon hade ätit upp sin godisbit.

Efter ca. 2-4 veckor (tror jag det var) kunde jag stoppa in fingrarna i munnen på henne och lirka ut en delikatoboll hon hade hittat utomhus Cool

Medarbetare på jack russel terrier

ElectricBoogie
5/21/12, 6:59 PM
#6

#5

ja det är så jag har tänkt att öva också…

och jag tror det är alldeles rätt där där med att det är för att det har ett högre värde för dom. verkar logiskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: