Annons:
Etikett02-hund
Läst 6797 ggr
ElectricBoogie
5/14/12, 6:05 PM

Svalde hel kycklingvinge...

Nu har jag börjat iaf att halv-barfa min hundvalp (storpudel) och såg billiga kycklingvingar i affären. Vad bra, tänkte jag… som har läst att man kan ge råa kycklingvingar som barf. Tänkte också att "då får hon ju något att tugga på och hålla sig sysselsatt med en stund", till skillnad från all annan mat som hon dammsuger i sig på typ 2 sekunder.

Samma sak skedde nu. Jag tittade på henne för att hålla koll när hon åt…. och hon tuggade lite några gånger… och sen bara försvann hela kycklingvingen POFF!!! Först fick jag panik och trodde att hon höll på att kvävas, men hon hade bara lyckats att svälja allt i en enda bit… Förvånad

Det är väl inte farligt på något vis att hon svalde hela? Jag som har köpt massa kycklingvingar nu för att hon skulle få något bra att tugga på som måltid… Det känns ju inget vidare om hon bara kommer att svälja dem hela…

Eller??

Annons:
BARFmycat
5/14/12, 7:43 PM
#1

Det inser du säkert nu i efterhand, men det är ganska oaktsamt att ge en hund som man vet är glupsk, en kycklingvinge för att "se vad som händer". Som tur är tror jag inte att det är npgon fara, sväljer de för stora bitar kommer de oftast upp igen, och kyckling löses upp väldigt lätt av magsyran då det det är så pass mjuka ben.

Hundar som sväljer maten utan att tugga måste man lära att tugga, de kommer sannolikt inte att komma på det själv. Man kan då hålla i vingen och på så sätt så måste hunden tugga på den för att få loss ätbara bitar. Ett annat sätt är att se till att hunden inte äter kycklingvingar när den är mycket hungrig, då den är mer benägen att svälja maten hel då.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ElectricBoogie
5/14/12, 7:53 PM
#2

Hon är jättehungrig/glupsk hela tiden så det spelar nog ingen roll vilket mål jag väljer att ge henne kycklingvingar i. Men ja jag får hålla i vingen nästa gång då.

Och ursäkta men jag tycker faktiskt att du har en lite arrogant ton. "För att se vad som händer"??? Tror du att jag ger henne mat/vad som helst annat "för att se vad som händer"??? Tycker du borde försöka tänka lite på hur du uttrycker dig faktiskt.

Foxterrier
5/14/12, 9:13 PM
#3

#2 Läs gärna Sarahs (BARFmycat) signatur en gång extra, hon menar inte alls att låta arrogant eller så. Glad

Misstag gör vi alla, men nu vet du att du bör hålla i vingen tills hon lär sig att hon måste tugga på den. Lycka till! Glad

BARFmycat
5/14/12, 9:14 PM
#4

#2

Okej, ja då är det någonting du får tänka på, det kanske är så att hon aldrig kan äta kycklingvingar, det är så med en del hundar, det är helt enkelt för farligt att låta dem göra det.

Det var inte min mening att låta arrogant, men om du vet med dig att hon "dammsuger i sig all mat hon får på två röda sekunder", och du tänkte "att hon skulle hålla sig sysselsatt en stund", för att du "läst att man kan ge kycklingvingar inom BARF", då tycker inte jag att det låter riktigt som att du tänkt igenom vad som skulle kunna hända.

För några år sedan var det en familj som hade en boxer som de tyckte att de skulle BARF:a, utan någon fökunskap så gav de sig in på det fullt ut. Hunden svalde ett vasst märgben som punkterade magen så den dog. Gissa vad alla BARF:are fick höra det nästkommande året..?

Jag kan inte understryka nog hur påläst man måste vara när man ska ge BARF, och att man måste försöka tänka lite på riskerna också, särskilt när man har hundar då det här problemet överhuvudtaget knappt alls existerar hos katter, men är mycket vanligt hos hund. Jag vet förstås att man inte kan kunna allt på en gång, och att man måste testa sig fram i början, men jag tycker att det är viktigt att man ör försiktig, både för djurets, sin egen och alla andra BARF:ares skull. Det är ju tyvärr lite den bilden folk har av oss som inte är insatta, att vi utsätter våra djur för risker, och det är en stmpel som jag jobbar hårt med att tvätta bort.

Så återigen, det var inte min vilja att du skulle ta illa upp, och tro mig, jag tänker alltid på allt jag säger, men det är bra att du säger till om du känner dig träffad!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ElectricBoogie
5/14/12, 9:28 PM
#5

tack för svaret och jag missade din signatur, då förstår jag bättre. :)

även utan aspergers kan det lätt bli feltolkningar över internet.

jag har tänkt att halv-barfa nu i början just eftersom jag inte kan så mycket än, jag försöker lära mig lite eftersom, mer och mer. men jag har läst på många håll att det är säkert att ge hundarna t.ex. kycklingvingar så det kändes inte som något konstigt. lite tråkigt bara att jag har typ 30 frysta kycklingvingar i frysen nu… :P får helt enkelt hålla i dem när hon äter dem, eller försöka klippa ner dem till små portionsbitar, det bör väl också funka? eller?

tänkte på det där du skrev om hunden som dog av märgbenet. hur funkar det med märgben? jag har precis köpt lite frysta märgben som jag har tänkt att ge henne så att hon kan få gnaga på dem, eftersom hon är så snabb på att tugga i sig sina tuggben. är det farligt att ge märgben? har tänkt att gröpa ur mestadelen av märgen för annars blir hon nog dålig i magen.

BARFmycat
5/14/12, 9:55 PM
#6

#5

Tack för din förståelse!

Ja det är ju ingenting fel på kycklingvingarna i sig, bara det att det kan bli farligt om de hamnar fel, precis som med allt egentligen. Det är väl inte farligt att låta hunden ha leksaker i gummi eller leka med pinnar heller, men om de sväljer dem kan det snabbt bli farligt.

Kycklingvingar är väldigt lätta att krossa med kniv, bara att hacka/banka på dem, du kan ju även mala dem eller göra precis så som du säger, hålla i dem eller klippa dem. Till det sistnämnda rekommenderar jag en säckatör, jag har en avsedd ensdast för beredning av BARFSkrattande

Grejen med märgben är att de har väldigt hög bendensitet, det är bärande ben som är ordentligt mineraliserade och de är helt enkelt för hårda för att magen ska kunna bryta ned dem, det är inte naturligt för hundar att "äta" märgben, i naturen skulle en hund aldrig kunna få i sig ett märgben. Förutom skadan som kan ske om hunden sväljer benet, så är det även vanligt med tandfrakturer när de försöker äta på benen, och en del undar fastnar med över elle runderkäke i hålet när de försöker komma åt märgen. Här gäller det återigen att känna sin hund. Om hunden bara slickar på benen är de okej att ge, men försöker hunden äta dem eller biter hårt på dem är de inte lämpliga att ge.

Om du tänker gröpa ur märgen, då undrar jag vilken effekt du är ute efter att få med märgbenen? Det är som sagt ingenting man ger som tuggstimulans, det är inte bra för tänderna på det viset. Då är det bättre att ge stora grisrevben (förutsatt att det är säkert för henne) eller torkade djurdelar typ gristryne, grisöra, grisknorr osv.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
5/14/12, 9:57 PM
#7

Här är förresten artikeln om hunden jag refererade till;
http://www.expressen.se/nyheter/leon-dog-av-hundfodret/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ElectricBoogie
5/14/12, 10:16 PM
#8

#6

Jaså, ska man inte ge märgben som tuggstimulans? Men vad konstigt, jag har hört från flera håll att märgben annars är ett utmärkt sätt för dem att ha något att tugga på som tar längre tid än en liten tuggpinne… Har hört att märgen kan göra dem dåliga i magen också, om de får i sig för mycket av den. Har märkt att min tjej är ganska känslig i magen…

Finns det delade meningar om märgben i barf-kretsar eller är det så att alla menar att det är farligt för dem att tugga på? Isåfall har jag fått helt fel uppfattning om varför man ger märgben men det är ju bra att jag får veta det nu innan jag gett henne det isåfall så det inte sker någon olycka…

Grisknorrar har jag gett henne men de varar inte mer än i någon eller några minuter så de är inte bättre än de andra tuggisarna jag gett henne… vill ha något som hon kan tugga på under en längre tid så hon får stimulans för tänderna i mer än typ 5 minuter… :P

Finns det isåfall några andra ben man kan ge som inte är farliga att ge, men som de kan få tugga i sig och som håller länge?

Phandoraz
5/15/12, 12:41 AM
#9

Ger du grisknorrarna ràa eller rökta/torkade? :) Jag köpte färska en gàng, och oj sà hàrda dem var! Jag fick varken sönder dem med kniv eller hammare. Dem är inte särskilt stora dock :/ sà vet inte om din tik skulle svälja dem.

wesdi
5/15/12, 8:31 AM
#10

Märgben ger jag inte mina hundar (storpudel och jaktcocker), av just anledningar som sagts i andra inlägg: ingen större nytta och risk för att fastna eller få tandfrakturer.

Kycklingvinge.. repeterar tipset om att *banka* den lite så att benen krossas samt att du kanske helt enkelt håller i vingen i början om din pudel är så glupsk.

Du får nog *vara med* i vart fall i början när du ger ben..ev. hålla i så att det inte slukas.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
5/15/12, 8:14 PM
#11

#8

Nej, det går liksom inte att tugga på märgben. Det är som att ge en sten till hunden ungefär, det kommer bara skada tänderna om hunden tuggar på dem. Det är skillnad om de slickar mest och inte biter hårt i dem, men ser man att de liksom biter som för att försöka knöcka dem så är det inte lämpligt, tänderna går sönder först.

Om märgen gör dem dålig i magen låter jag vara osagt, mina katter har aldrig reagerat på det och jag kan tänka mig att om hunden är van att äta rått så skulle de inte reagera så mycket på det.

Ge frysta ben/knorrar?

Det var väl de jag nämnde som jag kan komma på, jag vet inga fler. Förstår ditt dilemma, men det kanske helt enkelt är så att det enda som är säkert att ge henne är sådant som inte tar så lång tid att äta upp, tyvärrObestämd

#9

Va, jag tycker knorrar är mjuka!Tungan ute
Alla mina katter, till och med mesfegis-Tengil som hatar att använda gaddarna, kan äta upp dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
5/17/12, 12:43 PM
#12

Jag kanske fick nàgra konstiga knorrar dà? xD haha, vi fàr se nâsta gàng.

Sarah-S
5/20/12, 11:54 AM
#13

Jag har två hundar i väldigt varierande storlek, schäfer 30 kg och dvärgpinscher 3 kg, så vi anpassar benet de får

Den lilla äter kycklingvingar tillsammans med katterna

Den stora får broskben som ofta finns i matbutiken

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
BARFmycat
5/20/12, 8:30 PM
#14

Jag kom på att du kanske kan testa att ge benet som man får med när man köper fläsklägg?

Det är stort, inte lika hårt som märgben och ingen risk att de sväljer det helt eller skadar tänderna på det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: