Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1903 ggr
Phandoraz
5/14/12, 9:31 PM

Glada katter och ny frys!

Jag har nu BARF:at nästan heltid (en helg fick dem torrfoder nâr vi inte var hemma) i nàgra veckor nu.

Jag var jätte nervös att börja; tänk om dem inte gillar det, om det blir jätte dyrt, om jag gör fel och dem inte fàr i sig tillräcklgit etc.

Jag läste mig blind pà sà mànga sidor jag kunde hitta, skrev ned massa, kalkulerade osv. Efter nàgra dagar tog jag steget, tyckte det var bättre att hoppa in än att stà och fega. Det brukar bli värre ju längre man väntar.

Katterna fullkomligt älskade blandingen utav hjärta, lever, kött och frysta, pressade grönsaker. Slurp sa det bara, sà var allt borta. Resten av dagen hade jag jamande katter runt fötterna stup i kvrten. Och oj sà keliga dem blev! Liksom som att visa hur glada de var, de strök sig titt som tätt mot mig och spann sà högt. Sedan blev det BARF varje dag efter det.

Vi använde torrfoder fràn Friskies förut, inte hade jag en aning om att torrfoder var sà missanpassat! :S Blev riktigt chockad och rädd när jag började läsa pà och ställa fràgor. Men àh sà glad jag är att jag stàr pà andra sidan nu, sà mycket mer informerad.

Vi har äntligen fàtt hem vàran frys som vi köpt, och nu har jag beställt hem 19 kilo kött till katterna :D gick pà 450 kr. Billigt för maten kommer räcka lääänge. Katterna gàr igenom ca 300-400 gram per dag (jag har 3 stycken och en växer och en annan âr jätte stor).

Om jag gjort nàgot fel med BARF tar jag jätte gärna emot tips och kritik! :) Jag är sà ivrig att lära.

Jag har beställt: Mix (kött, ben plus organ) fràn: Hare, kanin, lamm, kyckling, skogsduva, nötkött, lax, hjort, fazan, anka och häst. I övrigt beställde jag kycklinghalsar bàde malda och omalda, hjärta fràn ko och en organmix att komplettera med till vissa andra pàsar med kött som endast innehàller malet muskelkött.

Hoppas att det är tillräckligt med variation xD

Eftersom de flesta mixarna innehàller magen fràn djuret, tänker jag inte lägga till grönsaker. Borde jag göra det, sett fràn näringvärdets synvinkel? Läst sà olika kommentarer sà man blir förvirrad ^^

Är det fortfarande okej att ge äggula ibland? Eller kommer det bli för mycket protein/näring dà?

Annons:
Phandoraz
5/14/12, 9:35 PM
#1

Jag har hört att fisk och nötkött kan vara allergiframkallande, men att om man varierar sà är chansen mindre? Vissa säger att man inte ska ge det alls, andra sPager att liten mängd och en blandat kost inte ska vara nàgon fara. Dock tror jag ju inte att katter fàr tag pà fisk eller nötkött sà ofta i naturen. men bara för att ett byta är för stort/svàrt att fànga, eller att dem inte har tillgàng till det, behöver väl inte betyda att det inte är bra att äta det?

Kanske för att dem inte ar vana att äta det, men det verkar ju vara mer tvärtom i de flesta fallen. Att katter tex blir allergiska mot vad de fàtt för mycket av.

BARFmycat
5/14/12, 10:02 PM
#2

Tycker allt låter jättebra, håller med om att man inte behöver ge grönsaker om maginnehåll från djuren är med, och äggulor gör ingenting att ha i kosten.

Däremot så tycker jag inte att du ska ge lax. Dels pga det du nämnde själv, men även för att det innehåller för lite E-vitamin i förhållande till andelen enkelomättat fett, så katten måste ta av sitt eget e-vitaminförråd för att konservera det enkelomättade fettet från fisken, och får då E-vitaminbrist, vilket i sin tur ger en ohygglig sjukdom som heter pansteatit vilket är inflammation i fettcellerna i underhudsfettet, och det gör ont. Det är inte alltid att man märker att katten har det, det finns fall som inte upptäckts förens en katt kastrerats eller obducerats. En del fiskar innehåller också en del tungmetaller. Katter är mycket känsliga mot gifter, mycket mer än vi människor och hundar, och kan bli starkt förgiftade av en mycket liten mängd gift.

Nöt är ju åtminstone ett landlevande djur, men fisk är det inte och känns väldigt långt ifrån den kost katten får i sig som vilt ökenlevande djur.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
5/14/12, 11:46 PM
#3

Tack! Jag beställde lite lax, men efter det paketet köper jag inte det igen.

Jag räknade ut att jag köpte nästan 20 kilo kött där allt dem behöver finns i, det kostade mig 450 kr. Det är alltsà ca 20 kr per kilo. Vàra katter behöver totalt (alla 3) äta ca 240 g per dag nu med dem här mixarna, blev lite annorlunda när jag gjorde själv innan. Om jag rundar av det dagliga behover till 250 g sà  räcker 1 kilo alltsà 4 dagar för 3 katter. Om jag dà har 20 kilo kött sà räcker maten i 80 dagar. Det blir ungefär 160 kronor per mànad för 3 katter :D inte dàligt! Bàde billigare, nyttigare och roligare än torrfoder.

wesdi
5/15/12, 6:46 AM
#4

Nyfiken fråga: var har du beställt köttet/mixen?

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Phandoraz
5/15/12, 7:53 AM
#5

Jag bor i Belgien :) sà fràn ett företag här. Belgien har stor köttproduktion, sà det är billigare här. Plus att det inte alls är lika mànga som har hundar här borta, sà slakrens och visst kött blir sà billigt för det är inte värt nàgot för mànga.

Upp till toppen
Annons: