Annons:
Etikett03-katt
Läst 3076 ggr
ElectricBoogie
5/11/12, 12:46 AM

Halv-barfa mina katter, verkar otroligt svårt?!

Hej alla barfare där ute!

Jag har en hund och två katter, som jag för tillfället vill halv-barfa. Alltså ge 50% barf och 50% torrfoder.

Hunden, som är en valp, verkar det gå hur bra som helst med. Hon är som tur är väldigt matglad och äter allt man ger henne. Dessvärre är hon väldigt känslig i magen har jag märkt, så det gäller att inte ge henne vad som helst, hur som helst… Råkade ge henne för mycket korv häromdagen på valpkursen, och då sa magen bestämt nej. Men om jag ger henne sitt torrfoder och sitt kött utan att krångla till det för mycket så verkar det gå bra ändå.

I det långa loppet jag nog tänkt att sakta gå över mer och mer till BARF, för att tillslut köra 100%. Just nu vill jag dock inte göra det utan vill ge dem 50/50.

MEN, nu till själva frågan då!

Katterna är uppenbarligen väldigt "beroende" av sitt torrfoder, och dessutom väldigt kräsna. Jag försöker blanda ut ca 50% kött med 50% burkmat i ett mål en gång om dagen, men ofta så lämnar de maten helt och kan matvägra i över ett dygn. De vill absolut ha sitt torrfoder.

Om det gällde att vänja över dem till 100% barf så vore det ju en annan sak. De skulle sakta men säkert vänja sig, och så småningom säkert äta det som bjöds.

Men nu när jag har tänkt att köra 50/50 blir det ju svårare. Eftersom de uppenbarligen inte gärna vill äta det köttet som jag ställer fram till dem. De gillar fisk så det slinker ofta ner lättare om jag blandar ut med fisk. Men kyckling eller annat kött är det svårare med. Och då ger jag dem inte ens 100% kött i de måltiderna somsagt. Ibland äter de köttblandningen och ibland inte. Om jag skulle lägga fram enbart kött skulle de inte röra det alls. :/

Någon som har något tips på hur man kan göra med dem? Någon som halv-barfar sina katter här? :)

Annons:
Lusthan
5/11/12, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Torrfoder är ju ofta besprutat med en massa lukta gott, vilket kött inte är. Jag skulle nog smula ner torrfoder och strö över kanske köttfärs som är ganska lätt att börja med. Mina katter var inte heller skitglada när jag började men efter att jag helt slutat med torrfoder och bara gav de blötmat och blandade med något annat så började de att äta och nu om de får välja så är det kycklinghjärta eller vad det nu är som går före blötmaten till och med.

Ett tips är att se till att inte servera maten från kylskåpet. Kall mat luktar inte så mycket och då är det inte mat. Ge maten i rumstemperatur istället.

Börja med köttfärs, lite äggula kanske. Sånt som är lätt att sätta i sig. När det går i så kan man börja med köttbitar kanske och sen köttbitar med ben i som exempelvis kycklingvingar. I början fick jag dela kycklingvingarna i flera delar men nu tar de gärna en hel eller halv vinge och sätter i sig utan problem alls.

Det kan vara lite bökigt men jag skulle nog börja med att smula över torrfoder på köttfärsen och sen efter ett tag kanske helt sluta med torrfoder och ge blötmat och barf istället. Torrfodret är så mycket godare och så mycket mer besprutat men sällan hälsosamt för kissarna…

BARFmycat
5/11/12, 12:38 PM
#2

Inför portionsutfodring, så katterna hinner bygga upp lite aptit inför varje mål. Sen skulle jag rekommendera dig till att helt gå över till blötfoder först, innan du börjar införa köttet. Och jag tycker att du inte ska ge fisk, det finns bara negativa egenskaper med det. När blötfodermatning och portionering fungerar bra, kan du börja införa kött, då kommer det att gå mycket lättare

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ElectricBoogie
5/11/12, 2:00 PM
#3

Vad menas med blötfoder? Burkmat?

Ja somsagt jag har tänkt att gå över till barf 100% i ett senare läge, men just nu är det inte läge för det. Är ju därför jag skrev om tips här ju…

Fisk har vi alltid gett till våra katter utan problem. Jag har förstått att det finns olika åsikter om det men jag ger fisk till dem ibland (ganska sällan) och det har aldrig blivit några konstigheter. De älskar det.

Min gammelkatt som inte bor med mig längre, är nu 18 år och är uppfödd på strömming. Hon lever än. ;)

ElectricBoogie
5/11/12, 2:02 PM
#4

Och förresten så portionsutfodrar jag redan. Två till tre gånger om dagen. Annars skulle katterna bli jättetjocka.

Lusthan
5/11/12, 3:33 PM
#5

Fisk är allergent för katter och får de för mycket fisk blir de troligtvis sjuka i bristsjukdomar men visst kan man fe katterna fisk då och då om de inte uppvisar nå symtom. Min hona har dock ingen päls kvar och får sår på kroppen om hon äter fisk. Det började när hon var sex år gammal. Jag portionsutfodrar mina också. De får mat tre gånger om dagen. Hur ofta får dina? Kanske kan du dra ner maten lite ändå så att de är lite hungriga. Prova som sagt sånt som är lättuggat och påminner om blötmat i konsistensen, pudra över torrfoder eller prova att hälla på lite köttbuljong kanske?

BARFmycat
5/11/12, 6:25 PM
#6

#3

Ja burkmat eller sånt på tetror, jag rekommenderar Mjau eller Bozita, de har inte spannmål i sina sorter.

De åsikterna är ganska väl understödda också. Utöver risken med allergenicitet, så har vi även orsaken att thiaminas som finns i en del råa fiskar, är ett antivitamin till tiamin (vitamin b1), så katter får b-vitaminbrist om de äter fisk regelbundet. Fisk innehåller även för lite E-vitamin i förhållande till andelen enkelomättat fett, så katten måste ta av sitt eget e-vitaminförråd för att konservera det enkelomättade fettet från fisken, och får då E-vitaminbrist, vilket i sin tur ger en ohygglig sjukdom som heter pansteatit vilket är inflammation i fettcellerna i underhudsfettet, och det gör ont. Det är inte alltid att man märker att katten har det, det finns fall som inte upptäckts förens en katt kastrerats eller obducerats. En del fiskar innehåller också en del tungmetaller, och särskilt foder som innehåller fiskmjöl kan vara utsatta för giftiga tungmetaller och konserveringsmedlet etoxikin som inte helt sällan ger förgiftningar hos husdjur som äter foder med fiskmjöl. Katter är mycket känsliga mot gifter, mycket mer än vi människor och hundar, och kan bli starkt förgiftade av en mycket liten mängd gift.
Utöver det så är också fisk värdelöst att ge ur näringssynpunkt till katt.

Det finns folk som super, röker och inte motionerar hela livet som ändå blir över 80. Ska vi anta att det också är ofarligt då?

Du kanske ska dra ner till två gånger om dagen, eller som Lusthan säger, ge lite mindre så du bygger upp hungern. Men först och främst, sluta med torrfodret och se till att katterna är vana att äta blötfoder och att det fungerar bra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
ElectricBoogie
5/11/12, 6:57 PM
#7

tack men det känns liksom värdelöst att be om råd när allt man får till svar är "sluta med torrfodret"… har ju sagt att jag kommer fortsätta med torrfoder ett tag till.

BARFmycat
5/11/12, 7:10 PM
#8

#7

Men om du ber om råd, och det bästa rådet vi har för att få din katt att börja äta kött är att sluta ge den torrfoder, och det svaret inte passar (av okänd anledning?), vad vill du att vi ska hjälpa dig med då?

Du har ju faktiskt fått en del andra råd också, som att öka aptiten på katterna och inte ge kylskåpskall mat, så det är definitivt inte "sluta med torrfoder" som är allt du får som svar, som du säger.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: