Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5480 ggr
Magda
5/4/11, 3:28 PM

[K] Hur många ggr/dag& andra frågor

ger du din katt mat en gång eller flera gånger per dag?

jag ska precis börja med barf till våra katter (& antagligen blir det hunden med sen..) och jag undrar lite hur ni gör?

räcker det att ge dem en gång om dagen eller delar ni upp det?

ger ni både ben & kött & inälvsmat under en och samma dag eller går det bra att dela upp så att de t.ex bara äter köttkross ngn dag & kycklingvingar en annan dag eller så?

försöker läsa på en del, men undrar hur ni som redan är igång gör?

och hur introducerade ni barf för eran katt?

ger ni grönsaker? ska man det?

oj nu blev det en del frågor, men det är intressant att höra hur andra gör..

förresten behöver man ge ngt tillskott, t,ex laxolja eller nått annat?

mina katter fäller extremt och har "fula" pälsar, tänkte att barfa dem kanske kunde rätta till det hela, men ska man ge tillskott åt dem?

tacksam för all hjälp :)

Annons:
[Gemm]
5/4/11, 4:05 PM
#1

**ger du din katt mat en gång eller flera gånger per dag?
**mina katter äter två gånger per dygn, morgon & kväll.

**räcker det att ge dem en gång om dagen eller delar ni upp det?
**om man vill rätta sig efter hur katter gör i det vilda så äter de några små mål föda om dagen beroende på tillfällen och utbud. Med detta i åtanke tycker jag personligen att 1 gång per dygn är för lite medan jag ser minst 3 gånger som optimalt. Jag utfodrar dem 2 gånger per dygn av praktiska skäl men när jag har tillfälle väljer jag nog att gå upp till 3.

ger ni både ben & kött & inälvsmat under en och samma dag eller går det bra att dela upp så att de t.ex bara äter köttkross ngn dag & kycklingvingar en annan dag eller så?
jag ger det mina katter behöver uträknat på 7-10 dagar. Så de får alltså inte lite hjärta, lite lever, lite ben och lite kött varje dag utan äter detta i rätt proportioner utspritt på en vecka eller 10 dagar.

T ex:

Måndag - kycklingvinge till frukost, lever till middag.
Tisdag - hjärta till frukost, nötfärsbullar till middag.
Onsdag - fläsk till frukost, kycklingben till middag.
…osv.

och hur introducerade ni barf för eran katt?
jag började köpa lite kött (jag är själv vegan så jag har inte sånt hemma annars som de kan få smaka av) på extrapris och gav dem som godis. Märkte ganska snabbt att det var poppis och bytte ganska snart ut allt torrfoder mot BARF och lärde mig mer och mer parallellt med att utfodringen.

**ger ni grönsaker? ska man det?
**jag är fortfarande på jakt efter bra alternativ till det, så idag nej, men i framtiden ja. När jag kommit på något bra. Det finns delade meningar om detta men jag är av åsikten att katter lika ofta som de låter bli maginnehållet på sina bytesdjur faktiskt äter upp det och med det vet vi inte riktigt vad innehållet i magen har för betydelse. Vill man vara riktigt "biologiskt anpassad" bör man ta sig en funderare på om det är klokt att utesluta vegetabilierna bara för att vi människor ännu inte har förstått vad de ska vara bra för. Läs lite mer här tycker jag http://barf.ifokus.se/articles/4d713c28b9cb462239053b8a-varfor-ska-man-tillaga-gronsakerna-i-barf#discussions-1

**förresten behöver man ge ngt tillskott, t,ex laxolja eller nått annat?
**är kosten välbalanserad, som den bör vara, finns inga behov av tillskott. Vissa menar att äggula/hela ägg är tillskott men jag anser att det tillhör BARFen då katter säkert kommer över ägg i det vilda som de glufsar i sig, det är väldigt bra föda (men minns också att äggvita innehåller ett enzym som bryter ner b-vitamin, därför rekommenderas det att man vid regelbunden utfodring med ägg bara ger gulan eller tillagar äggvitan då thiaminas som enzymet heter är värmekänsligt och förstörs vid upphettning, ger man dock ägg då och då är detta inget att behöva bry sig om).

**mina katter fäller extremt och har "fula" pälsar, tänkte att barfa dem kanske kunde rätta till det hela, men ska man ge tillskott åt dem?
**jag skulle vänta med att blanda in eventuella tillskott till du ser vad BARFen i sig gör. Den gör nämligen en hel del.

BARFmycat
5/4/11, 4:10 PM
#2

Jag ger 2 gånger om dagen, ibland tre men det är sällsynt.
Det finns dom som hävdar att man bara ska ge en gång om dagen, men jag tycker det är lite för lite, med tanke på att de jagar sin mat och äter den flera gånger om dagen i det vilda. Dock inte de 16-20 ggr om dagen som torrfodertillverkarna vill få oss att tro..

Jag brukar försöka dela så jag ger inälvsmat blandat med kött på en dag, tex morgon lever och middag kyckling eller fläskkött morgon och hjärta middag. Man vill ju att de ska få i sig allt de behöver inom ett span på 10 dagar, så man måste inte ge allting de behöver på en dag. Får de i sig allt de behöver under tio dagar så räcker det bra så.

Jag bara gav mina katter köttet och så var det inte mer med det. De var vana att äta kött sen tidig ålder så det var inga problem.

Man kan ge grönsaker om man vill, men man måste inte. Då ges de kokta, ångkokta eller frysta innen man ger, råa grönsaker kan de inte tillgodogöra sig särskilt bra.

Nej, man behöver inte ge tillskott om man ger bra komponerad BARF. Det enda tillskott jag ger är äggula eller äppelcidervinäger ibland.

BARF brukar fixa fina pälsar, annars är fläskkött och äggula att rekommendera för det!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
5/5/11, 8:04 PM
#3

Jag gör ungefär likadant som svarande ovan. Men jag måste blanda mald lever med något annat, för annars äter inte min ena katt den. Samma katt äter inte heller ben. Men att mala är absolut inte något som du måste göra. jag har valt att göra det, för att slippa använda kalk-tillskott.

Jag började med att byta ut ett mål/dag mot blötfoder. Sedan båda. Andra steget var att byta ut ett mål blötfoder till barf. Längre än så har jag inte kommit på fröken fisförnäm. Anledningen till att jag tog den "långa" vägen var att fröken fisförnäm vägrade att äta någonting annat än torrfoder, och hade gjort det sedan hon var 12 veckor. Normalt sett kan du börja smyga in kött som smakbitar och sedan börja byta ut ett mål/dag mot barf.

Jag ger också mina katter mat 2 gånger/dag. Men 3 är nog mer optimalt. Men hur många klarar av det? Vill du göra det lätt för kattvakten, skulle jag nästa hellre be henne/honom att servera dem spannmålsfri burkmat istället för torrfoder (helt enkelt för att det är närmare barf än torrfoder). Fungerar inte det, kan du ge några kulor/vecka för att magen ska vara van vid fodret när det ges vid kortare perioder.

Medarbetare på jack russel terrier

Zommar
5/5/11, 9:29 PM
#4

jag ger just nu katterna mat 4ggr/dygn kl 06,12,18,00.

men ska SAKTA ändra till 3 och sedan till 2(morgon och kväll)

Magda
5/6/11, 10:16 AM
#5

blir era katter mer hungriga av färskt kött?? nu har jag gett delvis torrfoder och delvis kött i ett par dagar och de katter som redan innan var matglada är nu helt mat tokiga & sätter i sig större mängder både torrisar & kött!! varför gör de så?? skulle förstå om de bara ville ha mera kött, för att det är gott.. men det är liksom allt..

och våran kräsna katt vill nu inte äta mer än en eller två tuggor av något, inte torrisar, inte köttkross, inte köttbitar eller nått.. däremot så verkar hon numera mer sugen på våra tam-möss, men jag antar att hon är hungrig.. men VARFÖR äter inte kattskrället Rynkar på näsan

hon har alltid varit periodare med maten, men nu är det inte mkt som går ner alls..

nu är hon visserligen sur för att hon inte får gå ut, så det kan vara därför, men jag trodde att hon skulle bli mer sugen med rå mat..

kan man blanda i lite tonfisk eller nått? är det ngt spec som kräsna katter brukar gilla?

har ju inte provat så länge, så får väl ha tålamod. men är tacksam för alla tips..

Silvestris
5/6/11, 12:29 PM
#6

#5

Min erfarenhet är att katter ofta blir väldigt glupska i början när de börjar BARFas. De kan äta hur mycket som helst verkar det som. Det är dock något som klingar av. Jag skulle tro att det är lite nyhetens behag som orsakar effekten. De får något nytt som de gillar vilket triggar aptiten. Med större aptit kommer de äta mer av allt.

Med din kräsna katt kan du försöka att blanda ner lite tonfisk, men hon dör inte av att vara hungrig. Det är ju dock viktigt att hålla koll på att hon äter lite varje dag.

Annons:
Zommar
5/6/11, 12:35 PM
#7

här har katterna ätit idag:

06.00 10g orijen

12.00 8gram orijen

sen kl 22 ska de få en bit kycklingbröstfilè var Cool

Magda
5/6/11, 12:36 PM
#8

#6 hon är redan tunn så jag hoppades på att hon skulle börja äta lite mer snart, men vi har vart hos vetten och hon är så vitt de kan se frisk&har inga problem med tänder iallafall.. någon tugga äter hon varje dag iallafall, framförallt så dricker hon av blodet som rinner ur köttet..

Anterrabae
5/6/11, 1:24 PM
#9

Vi matar katterna 1-3 ggr per dag, oftast två, med 12 timmars mellanrum. De får kött med ben, om det är grova ben slår vi sönder dem så de blir lättare att hantera. Varierar med inälvor och har en halv till en fastedag i veckan. Märker att de mår bra på det.

Däremellan verkar katterna gå ut och komplettera med egna byten om de vill.

Vad gäller ökad aptit så, ja absolut. Men det verkar som att det är så  gott så de äter gärna som tidsfördriv. När de kommit på att de fått sin portion så gör de annat..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zommar
5/6/11, 1:32 PM
#10

#9 hur länge har dina katter ätit barf?

Anterrabae
5/6/11, 2:49 PM
#11

3-4 månader, kommer inte riktigt ihåg. Dessförinnan har de ätit burkmat utan spannmål, så övergången var ganska lätt.(när jag började byta bort torrfodret mot blötmat, och gav rått kött som godis, var vi tvugna att dela köttet i torrfpdersstora bitar, räkor fick vi skala och dela :P) Nu går det bätte och hankatten (som var lite fjantig) jagar till och med själv, äter då allt.

Hankatten har lite problem med ben, så hans kycklingdelar får vi krossa benen lite. I början fick vi tex klippa vingarna i 3-4 bitar, men nu äter han dem som det är. Fläskben äter de inte än, men gnager på. Ska börja krossa dem lite noggrannare.

Har dessutom märkt en personlighetsförändring till det bättre, katterna är mer harmoniska och lugnare (inte lika lättskrämda och hispiga) och mer tillfreds med livet. Jättefina tänder, bra andedräkt och fin päls. God sårläkning. Här är det bara fördelar. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Magda
5/9/11, 6:11 PM
#12

förresten, är det bra att ge grishjärta? hur mkt kan man ge?

de har gott om det på affären men inga kycklinghjärtan i sikte än..

Bogart
5/11/11, 12:52 AM
#13

#12 Grishjärta är jättebra att ge! Enligt mig bättre än kycklinghjärta, dessutom kan det vara billigare. Om jag minns rätt så innehåller det mer taurin än kycklinghjärta, och dessutom så kan man ge större bitar, och då får djuren mer tandmotion.

Du kan ge i princip hur mycket hjärta som helst, så länge du inte byter ut andra viktiga delar (organ, ben) mot hjärta. Hjärta räknas även som muskelkött, så du kan med gott samvete byta ut en hel del annat muskelkött mot hjärta.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Magda
5/11/11, 7:32 AM
#14

#13 aha vad bra :) tack så mkt, de hade billiga rätt stora förpackningar av grishjärta så det provar vi med.. kanske gillar våran kräsna kise det med Skrattande

Magda
5/14/11, 9:19 AM
#15

VILKET KAOS det är härhemma nu.. hunden försöker äta upp katterna & katterna försöker äta smådjuren Gråter hunden sväljer sina ben & köttbitar på 2 sekunder för att kunna äta katternas med & stänger man in honom så står han och skriker & ylar tills man släpper ut honom & katterna har ju då oftast gömt sig med sina bitar och ligger och morrar.. då kryper hundskrället in under soffor och sängar och hugger efter katterna för att få tag på deras mat.. hunden får nog inte för lite mat iallafall, han har blivit mkt rundare bara på denna korta tiden..

hur gör ni andra som har båda djurslagen?? det är ju synd om katterna om jag ska behöva stänga in dem i badrummet flera timmar om dagen för att de ska hinna äta tillräckligt utan att bli bitna..

men just nu har jag 4 katter som smalnar av mer & mer & en hund som bara blir rundare.. det funkar inte Gråter

kan tillägga att hunden är en omplacering och mkt matgalen, snor allt, han har troligen inte haft gott om tillgång på mat i alla hem han bott i…

BARFmycat
5/14/11, 10:42 AM
#16

#15

Ställ fram maten åt katterna medans du är ute och går med hunden?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Magda
5/14/11, 10:46 AM
#17

#16 de äter inte så fort *s* speciellt inte ben, så då har de alltid lagt sig ngnstans med benen och gnagar när vi kommer hem, så tror jag de är färdiga & släpper hunden och så är cirkusen igång igen.. tyvärr så får inte hunden flera timmars promenader just nu eftersom jag är höggravid. men får väl koppla hunden inomhus tills katterna lärt sig hantera sin mat bättre och hinner äta upp den.

den ena katten vill inte äta alls om jag inte handmatar henne..

[Gemm]
5/14/11, 11:17 AM
#18

Kan du inte dela upp bostaden lite för tillfället då? Exempelvis att katterna får vardagsrummet att äta i och hunden stängs helt enkelt ute från det under "mattiden", även om det är lång tid. Det beror ju på hur du bor såklart, men en tanke bara.

Magda
5/14/11, 11:52 AM
#19

#18 det var lite så jag tänkte, men det är bara badrummet som funkar att hålla katterna instängda i.. den kräsna katten öppnar dörren när hon tycker att hon är klar, eller så öppnar hunden den :/ bor i en 3:a så det finns inte jätte gott om plats att stänga in dem på varsitt håll.. (spec eftersom jag inte vill ha blodiga ben i vår eller sonens säng heller *s*)

BARFmycat
5/14/11, 12:24 PM
#20

#19

Då skulle jag nog sitta i samma rum som hunden och hålla i den tills katterna ätit klart, eller tills du tycker att de har ätit klart.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Magda
5/14/11, 12:37 PM
#21

#20 japp får göra det.. igår trodde jag att jag var smart som gav hunden en riktigt stor bit medans katterna fick småbitar *s* men resultatet var bara att hunden glömde tugga på sitt och svalde ben & allt så fort han bara kunde..  så jag ska prova att hålla hunden medans katterna äter, så får han äta sitt när de är klara, så kanske han hinner tugga Obestämd han är ju ingen stor hund så jag vet inte hur han lyckades svälja det där så fort.. men han kan..

Rose1
5/15/11, 10:48 AM
#22

Jag ger katterna mat då de säger till. Det kan bli allt från 2-6 ggr/dag.
Väger inte maten, utan de får i stort sätt så mycket de vill.

De åt färsk mat då jag fick hem dom, så de var redan vana.
Grönsaker ingår inte i deras kost.
Det enda tillskott jag normalt ger är kalk (oftast äggskal) då de inte äter hela ben (ex vingar).
Deras benmåltider består av malda halsar och skrov. (Finns i färdiga korvar.)

Äggula ser jag inte som ett tillskott, uatn en bra naturlig proteinkälla. Dock innehåller ju äggvitan avidin, som någon skrev. Så tillaga den och ge till hunden.

Mina får också lite Ziwi Peak, för de älskar detta. Är väl mest som godis, men ändå en liten del av kosten.

Angående ditt "nya" problem med den hungriga hunden.
Börja med att ge katterna mest malda ben ibörjan, så äter de inte så länge. Eller rött muskelkött med äggskal.

Till hunden kan du kanske fylla ett märgben med något gott och lägga i frysen. Sedan kann den sysselsätta sig med detta då katterna äter.
Har du inte börjat ge hunden rå mat än, så fyll med burkmat. Annars kan man fylla med köttfärs, äggula, kalk (benmjöl eller äggskal) och lite ris. Detta blir kladdigt och tar ett bra tag att få i sig.

Förhoppningsvis vänjer sig hunden vid de nya matrutinerna efter en tid.
 
Mina katter äter faktiskt i badrummet. Dörren har en hasp så endast de kommer in, och inte hundarna. Det är ganska praktiskt, då de faktiskt släpar runt maten en del på golvet. Mycket mer lättstädat i badrummet.

Bogart
5/31/11, 1:51 PM
#23

Nu har jag bara en katt, och hon äter på köksbänken, och som tur är så håller hon sig där. Skulle hon äta på golvet så skulle min hund utan tvekan vara framme och försöka ta hennes mat. Han har ganska stor respekt för katten, men minsta tvekan från hennes håll (hon är inte så glupsk, så hon äter lite här och lite där och lämnar maten gärna framme) så skulle hunden vara där direkt.

Så för min del så skulle det aldrig någonsin fungera om jag serverade katten mat på golvet.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Magda
5/31/11, 8:28 PM
#24

#23 ja jag serverar med dem på kökbänken, men de tar med sig allt iväg i full fart, och skulle de inte göra det så hoppar hunden upp så fort jag vänder ryggen till.. (han har extrem studs i sina ben den lille jycken) men nu har katterna iaf fått äta i badrummet och det går någorlunda, men kräsna katten gillar det inte alls Rynkar på näsan

Phandoraz
5/9/12, 10:51 PM
#25

Oj, du verkar ha fullt upp du! xD Hoppas det har hunnit bli bättre tills nu. Det är ju ett àr sedan du skapade tràden ;) hoppas din förlossning gick bra ocksà.

#13

"Grishjärta är jättebra att ge! Enligt mig bättre än kycklinghjärta, dessutom kan det vara billigare. Om jag minns rätt så innehåller det mer taurin än kycklinghjärta, och dessutom så kan man ge större bitar, och då får djuren mer tandmotion.

Du kan ge i princip hur mycket hjärta som helst, så länge du inte byter ut andra viktiga delar (organ, ben) mot hjärta. Hjärta räknas även som muskelkött, så du kan med gott samvete byta ut en hel del annat muskelkött mot hjärta."

Jag trodde att man endast skulle ge 10 procent hjärta? Eller är det minimum procenten? Visste inte att man fick ge mer än det. Vore ju jätte bra att veta :D

Heffipeffi
5/10/12, 12:09 PM
#26

#15
Mina hundar äter inte katterFlört, men vill gärna äta deras mat. Antingen får katterna mat när jag är ute med hundarna, eller också har jag 100% uppsikt över hundarna när katterna äter. Om inte din hund är 100% lydig, så ska du ju inte riskera att han hugger katterna. Stäng av ett rum med kompostgaller där du och hunden befinner dig. Visar han/hon minsta intresse för kattmaten säger du till honom och/eller försöker avleda honom med ngt annat som fångar hans intresse.

Upp till toppen
Annons: