Annons:
Etikett02-hund
Läst 4166 ggr
michellekrantze
2012-04-21 15:07

TIPS & RÅD - färskfoder valp

Får hem en 6 månaders nykastrerad tikvalp om några dagar och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga när jag ska välja foder, det är minst sagt ett sort träsk bland alla olika märken!

Min vuxna okastrerade hane här hemma äter 'vom og hundemat' samt 'nordic' lax, vom och oxe som tillägg och får även kött när jag kommer över billiga priser. Jag BARF:ade honom en period men det blev helt enkelt för dyrt. Funderar på att byta till Fodax, vad anser ni med kunskap och erfarenheter om det? (okej, nu blev det lite OT)

Till frågan!

Jag vet att 'vom og hundemat' har speciellt valpfoder men vad är egentligen skillnaden? Om inte för att sälja bättre? Det jag kan få tag på är Nordic, Klass, vom og hundemat samt eventuellt Fodax - vilket anser ni är att rekommendera? Har ni ett bättre förslag? Nu vill jag inte höra "jag ger min valp Klass, det fungerar bra på min hund så det är bäst" utan jag vill ha väl utvecklade svar baserade på fodrets innehåll, vad som är lämpligast för en växande tik, om det behövs tillsättas några fettsyror, mineraler eller annat och hur man kan göra detta på lämpligast sätt. Det är av vikt att hon får i sig allt hon behöver för att bli stark men samtidigt vill jag inte att hon växer FÖR fort så kroppen inte hinner med, jag vill ha en frisk hund och undvika risker som t.ex. ledproblem. Vad har ni för kunskaper om detta, erfarenheter? Jag är hungrig och skriker om hjälp och råd! (a)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Annons:
michellekrantze
2012-04-26 07:45
#1

putt!

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Vattnadal
2012-04-26 17:30
#2

Fodax innehåller en hel del spannmål, vilket inte V&H gör. Deras valpfoder har ett lägre fettinnehåll, men mer protein, vilket är lämpligt till växande hundar. Mindre fett torde vara lämpligt till en kastrat oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

michellekrantze
2012-04-26 17:35
#3

Okej tack så mycket :)

Provade bravo nu som är baserat på nötkött, v&h är baserat på kyckling och min äldre herre är lite kräsen men märkte att bravo luktar något fruktansvärt så kör nog på v&h! Är det 0,5 % av valpens nuvarande vikt man räknar på? Och vilket ska man köra på, valpfodret eller vuxna? Har laxen till stora vovven nämligen.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Vattnadal
2012-04-26 17:39
#4

V&H rekommenderar att man ger 2% av hundens vikt, valpar ofta betydligt mer. Man kan ofta ge valpen samma mängd som en vuxen äter, utan problem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vallhund
2012-05-01 06:09
#5

Det är 2 % av valpens beräknade vuxenvikt som är riktmärket.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: