Annons:
Etikett03-katt
Läst 1991 ggr
emboella
2012-04-19, 22:14

BARF:a utekatt/stallkatt på lämpligt sätt?

Hej!

Jag har ingen katt i dagsläget, så hör mig mest för "i hypotetiskt syfte" inför framtiden då detta säkerligen blir aktuellt ;)

Min fundering är, som rubriken säger, hur man på lämpligt sätt kan utfodra en katt, som mestadels vistas ute, med BARF? Det jag oroar mig lite för är obalanser i näringsintaget eftersom utekatter brukar jaga en hel del själva utan att jag har någon insyn i vad eller hur mycket av bytet de äter. Hur stor är risken för överdosering av något ämne och hur kan jag förebygga det anser ni?

Tack på förhand :)

Annons:
Vattnadal
2012-04-19, 22:20

Låter intressant. Jag är själv på väg att sklaffa två katter, en mor och hennes dotter. Pga min allergi får de bo ute, i får/avelskaninstallet. De flyttar hit för att jaga möss, men kommer ju att få mat av oss utöver det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Silvestris
2012-04-19, 23:31

Så länge den mat du ger är väl sammansatt är det inga problem. Den mat katten fixar själv har ju en korrekt sammansättning. Du ger mao en utekatt exakt samma proportioner som en innekatt, bara en mindre mängd mat.

BARFmycat
2012-04-21, 12:15

Håller med Silvestris, om katten själv äter bytesdjur så äter den ju redan komplett kost, dvs i princip samma som du ska ge den när den äter hemma.

Säg rent hypotetiskt att katten inte äter kompletterat när den inte äter hemma, så ska ju fortfarande den kost du ger vara så kompletterad att det finns utrymme för viss felmarginal, och ger man katten kompletterad kost och den äter så mycket som den ska äta i förhållande till sin vikt, då får den ju i sig allt den behöver. Även om man inte BARF:ar så kan man ju ge annan sorts mat vid sidan av så länge det inte är för mycket, som att ge någon köttbit då och då utöver den kosten katten normalt äter. Det blir inte felbalanserat för detGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: