Annons:
Etikett03-katt
Läst 2780 ggr
SuperLimm
2012-03-31, 09:56

Hjärta och lever..

Kan man ge enbart hjärta och lever i en måltid eller måste måltiden innehålla något annat kött också?

Kan man dela upp så att katterna får hjärta och lever 3-4ggr/vecka istället för varje dag? Eller måste de få hjärta och lever varje dag?

Mvh Linn

Annons:
BARFmycat
2012-03-31, 10:22

Man kan ge så en måltid, det viktiga är att katterna får i sig det de behöver under en 10-dagarsperiod. Du bör nog inte ge lever 4 dagar i veckan om det inte är mycket små mängder, då kan det bli för mycket.

De ska ha ca 8% lever och 10-20% hjärta i kosten.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

SuperLimm
2012-03-31, 10:27

Jag tänkte mäta upp så mycket hjärta och lever de ska ha 7 dagar och sen dela det i två påsar och ge det under en vecka. Tyckte det kunde vara enkelt eftersom jag inte alltid köper kött, hjärta lever osv samtidigt. Men då borde jag kunna göra så alltså? :)

Mvh Linn

BARFmycat
2012-03-31, 10:31

Ja så kan man göra, jag ger lever till frukost på lördagar, det täcker mina katters behov för en veckaGlad

SuperLimm
2012-03-31, 10:39

okej så bra! Skrattande idag fick de hjärta och lever till frukost (lever blev ungefär 1/4 av kycklinglever) som ja blandade med lite blötmat eftersom ja inte visste om man kunde göra så eller inte..

Mvh Linn

BARFmycat
2012-03-31, 10:45

Om man inte helBARF:ar och ger komplett foder vid sidan av, är det lätt att överdosera lever. 1/4 kycklinglever är nog ingen fara, bara man inte ger för ofta, mycket eller regelbundet, eftersom A-vitamin lagras i kroppen och överdosering behöver inte visa sig förens efter en längre tids mindre överdosering. Bara så du vetGlad

SuperLimm
2012-03-31, 11:38

jo det vet jag, vågar inte ge så mycket. ger 5-6% lever bara. Blötmat får dom inte så ofta, men jag har enklast att få tag i fläs och kyckling, nöt o får e svårt o få tag i svenskt och som inte kostar sjukt mycket. Därför vågar jag itne gå över helt till BARF än. Men citygross kanske har mer kött så jag tänkte ta en frysväska o lite klampar o ta mig en tur till Kalmar.

Mvh Linn

Annons:
BARFmycat
2012-04-01, 15:44

Men det hamnar ju inom värdet (5-10%) för hur mycket man ska ge om man helBARF:ar. Jag vet inte hur ofta du ger eller hur du räknat ut att du ger 5-6%, men du kanske bör halvera givan så du inte riskerar att överdosera?Glad

En fråga; väljer du bort importerat nötkött pga etiska skäl eller pga att du tror att det är något fel på det köttet?

SuperLimm
2012-04-02, 07:37

Alltså utav BARFet ger jag 5-6% av lever, hur mycket det blir när de får burkmat vet jag faktiskt inte, de får de ungefär1 gång varannan vecka, ibland en gång i veckan. Mest när jag glömt ta upp mat o så.

Både och, helst vill jag bara köpa svenskt kött just för att det inte har transporterats så långt, våra svenska djur har det bätttre än utlänska oftast, det är högre krav på vad köttet får innehålla och inte får innehålla tycker jag. Så lite rädd att det ska vara något fel på utlänskt kött är jag ju också..

Mvh Linn

BARFmycat
2012-04-02, 08:45

Jaha, då förstår jag! Då är det ingen fara, finns till och med lite utrymme för mer.

Anledningen till att jag frågar är för att många är rädda för att ge rått utländskt kött pga bakterier och parasiter, men det testas precis som svenskt kött innan det säljs i butik så ur den aspekten behöver man i alla fall inte vara orolig. Sen är det såklart ett bra etiskt skäl att välja svenskt köttGlad

SuperLimm
2012-04-02, 20:31

okej men då borde det ju inte skada att köpa nöt o lamm som inte e svenskt någon gång då iaf, man skiter ju inte direkt pengar hehe

Mvh Linn

BARFmycat
2012-04-02, 20:34

Nej jag vet, av precis samma anledning så går jag alltid efter kilopris istället för vilket land köttet kommer ifrån, har inte råd med annat. Ett tips är att titta i frysdisken efter kött, ofta är det billigare där!

SuperLimm
2012-04-02, 22:20

Men, blir det inte väldigt jobbigt att kunna dela köttet o så om det är fryst?

Mvh Linn

BARFmycat
2012-04-03, 06:41

Men man får tina det först, och sedan återfrysa det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: