Annons:
Etikett02-hund
Läst 5713 ggr
Salzino
2011-05-19, 16:40

Angående lever!

Man ska ju ge sin hund runt 5-10% lever.

Vilken vitamin är det som är farligt att överdosera i levern?

Har en vän till mig som ALDRIG äter lever, han vill inte. Är det farligt om de ej får i sig någon lever alls? Vad kan hända? Vad hjälper levern för hunden?

Tack för svar! :)

Annons:
Elcyion
2011-05-19, 17:17

Levern ger du för a-vitaminen, och det är även den vitamin som går att överdosera. Att inte ge lever alls, gör att risken är stor för a-vitamin brist på längre sikt. Har du provat att göra en sörja av den (tex i matberedaren) och sedan gömma den i resten av maten? Rent krasst kan du ge lever 1 gång/vecka, och då kanske gömma den i malet kött?

Får du inte i honom lever alls, behöver du komplettera med någon form av retinol-tillskott (animaliskt a-vitamin). Tex multidog. Men då måste du räkna på innehållet. Ofta innehåller sådana tabletter flera olika vitaminer som går att överdosera. Motsvarigheten till katt innehållre kalk, retinol, och e-vitamin (kanske har glömt någon som går att överdosera). Då måste du anpassa barfen efter tabletterna.

Medarbetare på jack russel terrier

Katti
2011-05-19, 17:48

Jag äter heller aldrig lever och har inga bristsjukdomar! Ett djur innehåller långt ifrån 5-10% lever, så jag är övertygad om att rekommendationen är en bra bit över det faktiska behovet. En ko (eller älg) t ex på flera hundra kilo har en lever som väger max ett par kilo. Någon procent alltså, på sin höjd.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Silvestris
2011-05-19, 18:37

Om vi snackar människor så behöver inte vi äta lever för att få i oss tillräckligt med A-vitamin. Vi (och hundar?) kan omvandla beta-karoten till A-vitamin och beta-karoten finns i en mängd grönsaker och frukt. Dessutom innehåller alla animaliska (i synnerhet feta) produkter A-vitamin.

Katten kan inte omvandla beta-karoten till A-vitamin utan måste få i sig färdigt A-vitamin (retinol) och lever är synnerligen rikt på det.

Bogart
2011-05-31, 19:17

#2 Fast så som jag ser det så ersätter levern en hel del andra organ. Ofta är det svårt att få tag på andra organ än lever, har man tur kan man även hitta njure.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

_Lo_
2011-08-18, 21:34

Hur gör ni när ni ger lever? Jag provade att ge min lapphundstik en bit rå lever en gång och hon blev riktigt dålig i magen! Tillslut så bajsade hon ut levern - som ett blodigt slajm! Usch!

Katti
2011-08-18, 21:51

MIna hundar får aldrig lever som ett helt mål. Eller i alla fall inte som en hel dagsranson. Äterd e vad jag tycker att de ska ha (något hekto var kanske - har aldrig vägt det) så blir det aldrig problem. Men jag har en som helst inte äter lever och en som gärna tar hennes bit också. Hon kan bli lite lös i magen, men inte jättemycket.

Jag är övertygad om att levern inte gick obearbetad genom din hund, men däremot kan den ju förändra avföringen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Elcyion
2011-08-18, 23:13

#5 Min ena katt spydde av lever i början :( Var tvungen att ersätta det med tabletter från apoteket (har tappat bort namnet på dem nu). När burkmat med leversmak fungerade, provade jag att ge henne pytte pytte lite av den andra kattens barf (som innehöll lever). När det verkade fungera bra, ökade jag på mängden lite, och byggde på efterhand. Idag äter hon lever utan några som helst problem.

Det jag ville säga med det, är att många djur som inte är vana vid lever kan reagera på det. Därför är det en bra idé att tex mala levern (för att lätt kunna blanda den i maten) och dela upp "veckoransonen" på 4-5 dahar istället för 1-2. Hunden jag har nu, blev också annorlunda i avföringen när han fick lever i början. Väldigt mörk (ungefär som blodkorv i färgen) och ofta lite halvlös. Men det gick över när magen hade vant sig.

Medarbetare på jack russel terrier

_Lo_
2011-08-21, 09:40

Jag ger sonen leverpastej så gott som dagligen, och han slänger en hel del på golvet. Jag har en Finsk lapphundstik på 13 kg som gärna mumsar i sig resterna. Tror ni det täcker hennes A-vitaminbehov?

Sugiyama
2011-08-22, 23:15

Lever är rena vitaminpillret och innehåller massa nyttigheter förutom a-vitamin. Ger man lever då och då så säkrar man upp att hunden får i sig det den behöver. Men man ska vara försiktig så man inte överdoserar a-vitaminet som sagt.

vallhund
2012-03-07, 23:27

En lätt stekt yta på levern kan få de flesta hundar att äta den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

BARFmycat
2012-03-08, 09:02

Precis, även att man skållar. Fungerar bra på kinkiga katter iafTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: