Annons:
Etikett02-hund
Läst 5810 ggr
malingo
12/9/10, 5:26 PM

Fiskfunderingar...

Diskuterade häromdagen med en hundkompis det här med fiskens vara eller inte vara….

Jag har både läst och hört hur viktigt det är att få i sig fisk och omega 3 och allt det där…  Men om man tänker på det som hundarna skulle äta naturligt i det vilda, så hur ska dom få tag på fisk?

Kan hundar fiska? Äter dom nåt annat som äter fisk? Eller hur ligger det till?

Annons:
Bogart
12/9/10, 5:57 PM
#1

Klart att hundar (vargar) kan fiska!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Katti
12/9/10, 6:07 PM
#2

Just de där verkade ju väldigt lättfångade! I praktiken är det väl under en period om året som de (på vissa ställen) har chansen att fånga fisk sådär utan ansträngning. Men då äter de nog inte så mycket annat skulle jag tro!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

malingo
12/9/10, 6:31 PM
#3

Haha, han ser ju inte ut som nån fiskemästare direkt  Glad

Bogart
12/9/10, 6:41 PM
#4

Söker du på typ "wolf fishing" så hittar du flera videor med vargar som fiskar.

Även hundar fiskar! Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

malingo
12/9/10, 9:07 PM
#5

Jo men alltså ingår fisk i deras naturliga föda?

Hur stort är behovet i kroppen av fisk?

Det är väl vanligare att vargar och vilda hundar ger sig ut i skogen på jak tän går till vattnet och fiskar….?

BARFmycat
12/9/10, 9:13 PM
#6

Det är väldigt vanligt som föda åt arktiska hundraser, inuiterna ger ju ofta fisk till sina hundar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Katti
12/9/10, 10:55 PM
#7

Jag tror att de flesta hundar och vargar inte äter någon fisk alls under större delen av året. Så det innehåller säkert inget som hundarna inte klarar sig utan. Men lite omega 3-tillskott i någon form är ju aldrig fel!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
12/10/10, 4:01 AM
#8

Vargar äter fisk när de kommer över den, om det blir av beror ju väldigt mycket på var vargen bor. Vargar är opportunister, och äter det de kommer över. De klarar sig på väldigt varierande föda, därför är vargen/hunden en sådan framgångsrik art. I till exempel Alaska så är just lax en stor del av kosten.

Så fisk är definitivt en naturlig del av en hunds föda. Äter alla vargar/hundar i det vilda fisk? Nej, men alla äter inte älg heller. Det gör inte älgen till mindre naturlig föda.

Som Katti säger så är det även väldigt bra med omega-3 i någon form, och då är just fisk (eller fiskolja) ett bra sätt för våra husdjur att få i sig det. Dagens industrikött innehåller inte mycket naturligt omega-3, så om man inte ger mycket vilt eller gräsbeteskött så bör man ge fisk eller fiskolja.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysan3
12/10/10, 9:15 PM
#9

Om man ska ge fisk till katten- ska man koka den då? eftersom rå fisk inte är bra för katter iallafall vad jag har förstått.

BARFmycat
12/13/10, 5:02 PM
#10

#9

Du ska aldrig ge fisk till en katt, det är högst olämpligt som kattfoder! Det är väldigt allergent och innehåller för mycket fleromättat fett i förhållande till E-vitamin vilket hos katt leder till E-vitaminbrist eftersom de måste ta av sitt eget E-vitaminförråd för att konservera fettet. Det gör det för hundar också om jag förstått det hela korrekt, men jag tror att man kan ge hundar mer än vad man kan ge katter. I vilket fall som helst så är det ur allergisynpunkt man absolut inte ska ge fisk till katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mysan3
12/13/10, 5:15 PM
#11

#9     Ja det har jag förstått att det inte är bra att ge katter fisk. Visste inte att det kunde leda till E-vitaminbrist. Tack för bra förklaring. Måste man ge fiskolja?

Bogart
12/13/10, 6:59 PM
#12

#11 Att ge fiskolja kan vara ett bra alternativ till katter för att få i sig omega-3. Endast fetterna är inte särskilt allergena, det är framför allt proteinerna som är det. En bra fiskolja innehåller dessutom tillsatt E-vitamin.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysan3
12/13/10, 7:20 PM
#13

#12 Tack då vet jag! Skrattande

Annons:
BARFmycat
12/13/10, 8:21 PM
#14

#11

Katter får i sig omega 3 i tillräckliga mängder från vanligt kött, de behöver inte alls mycket. Man får försöka att inte applicera de kostråd vi människor får på våra djur, då kan det gå galet..Flört

Visst kan man ge fiskolja eftersom det precis som Bogart säger är proteinerna som är allergena, men man behöver inte göra det. Fiskolja är bättre att ge för fettets skull, men för att katten ska få i sig tillräckligt med bl.a omega 3 behöver man endast ge kött, det räcker.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
12/13/10, 9:03 PM
#15

#14 Fast de flesta ger mest eller endast industrikött, och det innehåller inte tillräckligt med omega-3, varken för oss själva eller våra djur. Dock innehåller det en hel del omega-6, och därför bör man ge tillskott av omega-3. Ger man mycket vilt eller gräsbeteskött så räcker det, då det innehåller mycket omega-3.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
12/13/10, 9:11 PM
#16

#15

Jo det gör det, det är inga enorma mängder de behöver… Omega fettsyror står inte ens med under näringsmässiga kraven enligt AAFCO.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
12/14/10, 3:52 AM
#17

Att de överlever utan tillskott är det ju ingen tvekan om, men det är ju knappast optimalt.

Intressant att du tar upp AAFCO's kriterier, för där finns ju inte heller några kriterier som innebär att katter måste ha vegetabilier (så som ett eventuellt krav på mängd kolhydrater). Själv så bryr jag mig inte något nämnvärt om vad som står i deras kriterier, men visst, det är väl de enda siffror vi har att utgå ifrån.

Jag står fortfarande fast vid att det är att föredra att ge tillskott i form av fisk- eller sälolja om man inte ger mycket vilt eller gräsbeteskött. Bland annat så har min katts klor blivit avsevärt mycket bättre efter tillskott av fiskolja. Innan så gick de sönder totalt efter att jag hade klippt dem, och det var ingen vacker syn.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
12/14/10, 1:48 PM
#18

#17

Huruvida det är optimalt eller ej går inte att redovisa eftersom vi inte vet vad katter har för behov av omega 3 eller hur mycket omega 3 olika köttsorter innehåller.

Nej katter har ju inget behov alls av kolhydrater så det tycker jag är ganska logiskt. Ja det är de siffror vi har att utgå från och jag är tacksam över att de finns att gå tillväga efter, de är mycket till hjälp. Jag hittar inga siffror på hur mycket omega 3 olika köttsorter innehåller, så hur stora skillnader det rör sig om mellan ekologiskt kött och farmat kött går inte att redovisa.

Självklart kan man ge tillskott om man är osäker, men poängen med BARF är ju lite att man inte ska behöva ge några tillskott om man ger en balanserad kost. Om man tittar på hur katten lever i det vilda så är det inte så konstigt att de inte har särskilt högt behov av omega-fettsyror, om de hade haft det hade fisk förmodligen ingått i deras naturliga kost.

Mina katter har aldrig fått fiskolja och deras klor är i perfekt skick, så att grunda slutsatsen att en katt utan gräsbeteskött måste ha tillskott av fiskolja på att dina katters klor frasar vid klippning är inte ett särskilt säkert påstående enligt mig. Det kan ju bero på en mängd andra orsaker, tex b-vitaminbrist.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
12/14/10, 2:12 PM
#19

Jag undrar om djuren måste ha betat ute hela livet för att räknas som gräsbetesdjur, eller om man har fördelarna även i kött från kalvar som är slaktade på hösten efter en lång betesperiod. Någon som vet?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bogart
12/14/10, 8:12 PM
#20

Jag grundade knappast det där på min katts klor, det var mer en anekdot. Jag hittade inte heller några siffror på det där med hur mycket omega-3 det finns i industrikött kontra gräsbeteskött tyvärr.

Så allt är ju egentligen bara spekulationer, så jag tror inte att vi kommer så mycket längre nu. Den utfodring vi håller på med är ju väldigt mycket spekulation, då vi inte har mycket att utgå ifrån, förutom naturen. Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
BARFmycat
12/14/10, 8:30 PM
#21

#20

Nja, vi har ju lite studier om BARF, det gäller att hitta dem bara. Pottengers cats tex, finns fler också som jag inte kommer på vad de heter just nu och inte har tid att leta fram för tillfället hellerGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
12/14/10, 8:47 PM
#22

Men det är ju känt att omega 3 har en främjande effekt på päls och klor så det är ju ganska troligt att det är därför klorna blev bättre?!Obestämd

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
12/14/10, 10:07 PM
#23

#22

Jo absolut, men det är ju inte säkert att just omega 3 brist var orsaken till att klorna var av dålig kvalitét från början.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
12/15/10, 12:46 PM
#24

Vad jag vet så fungerar det så att om kor äter gräs hela livet men sedan göds med spannmål sista månaderna så förstör man köttets omega-3 halt. Om det går att göra tvärt om vet jag inte. Ger man gräskött och vilt så behöver man inte tänka på omega 3-- omega-6 balansen men jag ger inte enbart sådant utan skvätter på lite fiskolja mellan varven. Mina får också lax och sardiner. Dom har aldrig mått dåligt av det utan tvärt om har fina, glansiga pälsar.

BARFmycat
12/15/10, 6:52 PM
#25

#24

Katter eller hundar?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
12/16/10, 1:42 PM
#26

Det var väl hundar TS skrev om från början. Jag har inga katter.

Vattnadal
12/16/10, 11:47 PM
#27

Även om hundar kanske inte fiskar som mästerfiskare, så tar ändå de som lever vid vatten och plockar i sig skaldjur od de hittar vid lågvatten, döda fiskar som flyter iland går säkert oxå i.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
vallhund
3/7/12, 11:42 PM
#28

Det finns en grupp vargar som lever på en obebodd ö utanför British Columbia, de lever i stort sett enbart på fisk. En helikopterpilot såg en som kalasade på en död varg ca 10 km från land.

Läste om det för länge sedan på http://pets.groups.yahoo.com/group/advBARF/?yguid=290279616

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: