Annons:
Etikett02-hund
Läst 3860 ggr
[Howard]
2/16/12, 10:06 PM

Kaninfråga.

Vilken kaninras/typ är bäst lämpad för att föda upp i BARF samt mat syfte ?

Annons:
Katti
2/17/12, 12:21 AM
#1

För hundens del spelar det säkerligen ingen roll. Men det mest ekonomiska ur "köttsynpunkt" är raser på sisådär 3,5-5 kilo vuxenvikt. De brukar få stora kullar och ungarna växer fort. Vill man inte avla i något annat syfte än att producera mat (utställningar t ex) så brukar korsningar mellan två raser ha allra bäst tillväxt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2/17/12, 7:57 AM
#2

#1

Är belgiska jättar sega att avla på ur köttsyfte alltså?

Intressant diskussion för övrigt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2/17/12, 8:17 AM
#3

De är väldigt dyra i drift, så det blir inte den bästa ekonomin. Men annars är det inga problem. Det är ju syftet med rasen så att säga.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Howard]
2/17/12, 9:26 AM
#4

Precis som Katti säger så är dom dyra i drift. Dom behöver dessutom mycket större ytor än andra raser pga deras längd(en kaning skall kunna stå raklång utan att nudda burens tak).

Något jag annat kommit över i informationsväg är att Belgisk Jätte växer långsammare än dom flesta andra raser, och inte blir könsmogna lika fort. En kanin rår sin "vuxna storlek" ungefärligt vid 16-20veckor gammal, medans en Belgare kan ta upp emot 8mån-12mån.

Jag har hittat en uppfödare av korsningar med belgare och någon annan mindre, men ändå stor ras. Skall undersöka den korsningen men det såg ut att kunna bli upp emot 2,5-3,5kg rent kött efter man slaktat dom kaninerna, vilket är bara plus.

BARFmycat
2/17/12, 9:32 AM
#5

Jo det var det jag tänkte, att det är en köttras, men har också hört att de växer långsamt.

Mycket intressant, detta.. Jag vill också föda upp sen i framtiden så jag tar gärna del av den här informationen!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lionella
2/17/12, 10:29 AM
#6

Jag är kaninuppfödare och de mest ekonomiska kaninerna för köttproduktion är gotlandskaniner korsade med någon större köttras, som blå wiener, new zealand red/white eller liknande. Gotlandskaninerna är mycket ekonomiska då de kan växa bra och föda upp kullar på i princip bara hö, grenar och vilda växter etc. Korsade med större och maffigare djur blir ungarna större och köttigare, men växer bra, fort och äter snålt. De gottisarna jag mött har dock varit ganska ettriga, så de är inte så trevliga… Men det spelar ju ingen roll om de enbart ska gå till slakt.

#1 Jag tycker 5 kg är för mycket. Då blir de för dyra i maten tycker jag… Runt 3 kg, max 4 kg tycker jag lämpar sig bättre av egen erfarenhet…

För den som är intresserad att äta kaninerna för eget bruk också så är det stor skillnad i smak beroende på ras! De allra godaste generellt är dvärgraser, som tex dvärgvädur. När man kommer upp mot 5 kg är de segare, trådigare och ja, inte alls lika goda… Den godaste jag ätit var en belgisk hare lustigt nog, trots att de är så slanka. Men låååna fina ryggfiléer fick man ut! Glad

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Annons:
BARFmycat
2/17/12, 10:56 AM
#7

#6

Kanske en bra egenskap just om de ska gå till slakt..?Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2/17/12, 11:33 AM
#8

#6, jag tänkte på korsningar där en av föräldrarna (förslagsvis mamman) är så stor som 5 kg.

Jag har inte hört att gotlandskaniner brukar vara ettriga. Tvärtom!

Själv har jag väldigt trevliga dvärgvädurar, men de blir inte mat så om de är goda låter jag vara osagt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Howard]
2/17/12, 12:29 PM
#9

Ja, gotlandskaniner blandat med en större ras har jag fått tips om på andra håll också. Men majoriteten av alla kanin-sidor man hittar använder sig utav stamtavlor etc. Vilket jag, ursäkta franskan, inte bryr mig ett skit i eftersom dom ska användas som mat till mig och hundar Skrattande

Jag skall försöka uppdatera hur det går för min del och uppfödningen etc. Vilken ras/korsning det blev, kostnad per kanin sedan barnben fram till eh.. Ja, avslut.

wesdi
2/17/12, 2:44 PM
#10

Flört Men det vore kanske något? En affärsidé för er? Kaninuppfödare (köttdjur) som sedan säljer det som barf-kött?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Howard]
2/17/12, 3:46 PM
#11

Jag har redan gått i dom tankarna, wesdi ! Skrattande

Dock så har jag inte platsen för ett 100talet kaniner för tillfället synd nog, men i framtiden kan det komma att bli aktuellt med båda kaniner och höns till försäljning samt eget bruk.

wesdi
2/17/12, 5:22 PM
#12

#11 Glad Då håller jag tummarna för att den framtiden kommer väldigt snabbt för dig.

Hälsningar Lena.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

kalindas
2/20/12, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vet förr att många produktionsuppfödare korsade Vit Lant med Fransk vädur.
Vit Lant är ju en svensk kanin på utdöende och det hade ju varit värt att avla på dessa för att hålla rasen levande.

Dock håller jag med om att de mindre raserna ofta både växer snabbare och ger bra köttkvalitet.
Födde upp Holländsk kanin långt innan de enbart blev populära som hoppkaniner.
Holländaren är en underbar ras! Både som sällskapskanin och för mindre köttproduktion. Vuxenvikt ligger på ca 3,5kg och de kräver inte jättestora burar.

Ett tips på en bra bok som man (om man har tur) kan hitta på antikvariat är boken Kaniner, skriven av KG Roos.
En bok för de som har funderingar på produktionsuppfödning.

Har själv tyvärr svårt att äta kanin numera, precis som ko-kött. Är väl för jag fött upp/jobbat med dessa djur.
Men det bör ju vara perfekta för katterna och hunden!

Bild nedan på Vackre Nikodemus, han blev inte middag. Men en underbar kanin var han! Kyss

/Elisa

Annons:
Lionella
2/20/12, 6:43 PM
#14

#13 Måste bara påpeka att Vit Lant är en dansk kaninras som verkligen inte är på utdöende. Den är mycket populär i avels-, köttproduktion- och utställningssammanhang!

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

kalindas
2/20/12, 6:51 PM
#15

#14
Ok, hade för mig den var svensk. Glad
Är det bara Svensk Päls och Gotlands kanin som är svenska raser? Obestämd

Får väl skylla på att jag var 9-19 år när jag födde upp kaniner och det är nu 20Förvånadår sedan. Då var Vit Lanten på utdöende. Men mycket har ju hänt de senare åren. Vet att stora raser som B Jätte o Tysk J Scheck är populära nu igen. Glad

/Elisa

kalindas
2/20/12, 6:51 PM
#16

På tal om kanin…

Det var någon som sa att man inte kan ge sin katt enbart kanin. Då menar jag med nermal med ben, en del av inälvorna och inte bara själva köttet.
Det sägs att katterna också kan drabbas av "Kaninsvält" precis som människor.

Vet någon hur det ligger till med det?

Kyckling är väl egentligen inte så mycket mer näring i, men det kan man ju ge utan större problem?

Eller är jag helt uppe i det blå nu??Obestämd

/Elisa

BARFmycat
2/20/12, 7:10 PM
#17

#16

Det stämmer, de innehåller inte tillräckligt med taurin, av någon knepig anledning. Finns tom studie på detta.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kalindas
2/20/12, 7:42 PM
#18

#17
Då borde det väl räcka om man malde ner ett extra hjärta? Eller blir det fortfarande för lite taurin?

/Elisa

Katti
2/20/12, 7:43 PM
#19

#15 Då var jag också aktiv inom kaninavelsföreningen och vit lant var inte på utdöende då heller! Det var en av de raser som alltid var representerad på utställningarna.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2/20/12, 7:47 PM
#20

#18

Ja, definitivt!

Ger man helkroppsutfodring på kanin och tillsätter 10-15% hjärta duger det gott.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Lionella
2/20/12, 7:53 PM
#21

#15 Gotlandkaninen räknas inte som någon ras hos skaf, men om vi ska räkna in den här så kan vi även nämna Mellerudskaninen. Svenska raser hos skaf är Isabella, Orange, Örestad (troligen utdöd) och Svensk Päls. Orange är relativt sällsynt, på LU iår har jag för mig att det ställdes ut 3 tycken max…

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

kalindas
2/20/12, 7:53 PM
#22

#20
Bra att veta. Glad

/Elisa

Katti
2/20/12, 8:23 PM
#23

#20, bör det inte vara mer fett också? Så tänker jag när jag ger mina djur kyckling; en dag med kyckling följs av en dag med fläsk!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2/20/12, 8:33 PM
#24

#23

Om kaninen ges i helkroppsform så borde man ju int ebehöva komplettera med fett? Fettdepåer finns ju över hela kroppen på djuret.

Jag tycker snarare att kyckling många gånger kan vara fetare än fläsk, då kyckling har mycket fett under hur och en del fettreserver över hela kroppen. Det beror ju förstås på vilka delar man ger och så, men fläsk kan ju som motsvarighet då även vara väldigt magert, det har ju inte så mycket insprängt fett i muskulaturen som tex nötkött har?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2/20/12, 9:04 PM
#25

Så kan det vara förstås. De unga djuren som slaktas vid sådär 4 månader har ju inte hunnit skapa några stora fettreserver. Men det har ju å andra sidan inte vilda smågnagare heller!

Grisknorrarna som mina hundar brukar få är väldigt feta eftersom det följer med stycken från svansroten som i stort sett bara är fett.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2/20/12, 9:08 PM
#26

#25

Jag som har en del erfarenhet av att dissikera möss och råttor i varierande ålder har funnit att de har ganska bra fettdepåer, inte alls så långt ifrån en kyckling. jag kan mycket väl tänka mig att så länge de inte är undernärda vid slakt så innehåller de tillfredställande mängd fett.

Katter klarar ju en kost på uppemot 60% fett, så är man osäker så är det inget fel i att ge lite extra fett.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JohannaEkroth
2/24/12, 7:42 PM
#27

Får jag kasta in en fråga. Hur avlivar ni djuren ni födit upp för att använda till BARF?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
kalindas
2/24/12, 8:55 PM
#28

HÄR står lite vilka bestämmelser som gäller vid hemslakt.

Nedan finns även lite länkar om produktionsuppfödning.

http://www.kanin.se/index.php

http://vretakaningard.se/

Vet att det varit en del bråk när det gäller slakt av kaniner. Tror det är han som i länken ovan rekomenderar att man bedövar med ett kraftigt slag mot huvudet. Detta istället för att använda slaktpistol eller liknande.

Har för mig att han sa att orsaken var att kaninen har en så liten hjärna och risken är att kaninen inte blir korrekt bedövad av en slaktmask om den hamnar fel. Vilket då självklart blir lidande för kaninen.
Ska se om jag hittar filmen som handlade om detta. Tror det vara via SVT.

/Elisa

kalindas
2/24/12, 9:02 PM
#29

Hittade länken:

http://svt.se/2.22620/1.2210428/kaniner_avlivas_med_olagliga_metoder

Men det verkar som det hänt en del på denna fronten. När jag skuggläste igenom sidorna. Så jag vet inte om detta är helt aktuell info.

Filmen som fanns, finns inte kvar på nätet och det är väl lika bra.

/Elisa

[Howard]
2/24/12, 9:49 PM
#30

Även jag har läst liknande saker. Vissa använder en metod där man drar/knäcker nacken på dom på en milisekund och vissa anser att slå dom hårt och snabbt i huvudet är bättre.

Jag personligen skulle föredra att använda någon form utav vapen, men såklart får man ju rätta sig utefter det som orskar djuret minst lidande och möjlighet till att lida.

Katti
2/24/12, 10:26 PM
#31

Kaniner ska bedövas med ett slag i huvudet och sedan omedelbart avblodas. Så det finns inte utrymme för mycket till egna varianter.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kalindas
2/24/12, 10:52 PM
#32

#30
Knäcka nacken på en kanin är ingen snabb eller vidare bra metod. Absolut ingen garanti på att kaninen dör eller mister medvetandet.
Samma gäller om man skjuter kaninerna (med luftgevär) vilket jag tyvärr har vänner som gör.
Jag hoppas att de avblodar dem, men misstänker att de hamnar på gödselstacken utan avblodning. Rynkar på näsan

#31
Nämner den mest effektiva och djurvänligaste metoden. Det går snabbt och djuret slipper lida.
Dock är det jäkligt viktigt att man verkligen bedövar kaninen vilket kräver fokucering och en bra teknik.

Det sista är orsaken att jag aldrig provat att avliva en kanin. Jag är livrädd att slå för lätt och att djuret ska lida.Rynkar på näsan

/Elisa

BARFmycat
2/25/12, 1:55 PM
#33

Nu vet jag inte vad lagen säger men personligen tycker jag att det snabbaste och mest humana sättet är att slå dem hårt i huvudet. Har avlivat många möss och råttor i mina dagar, och jag tycker det går absolut snabbast att slå ihjäl dem.

När vi avlivade höns i skolan så slog vi dem först i huvudet med baksidan av en yxa, sen vände vi på den och högg av huvudet. Gick superfort.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: