Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 3720 ggr
Heffipeffi
2012-02-06, 17:51

Att utfodra ett par gånger i veckan...

Läste denna artikel av Mogens Eliassen som det länkades till i en annan tråd.
Själv gick jag för länge sedan över till att utfodra 1g/dag i stället för 2 ggr.
Jag upplevde att hundarna var mkt nöjdare med ett stort mål än flera små, dessutom passar det mig bättre eftersom jag då inte behöver ta hänsyn vila efter måltiderna när jag motionerar hundarna.
Att gå så långt som att utfodra med stora mängder endast ett par gånger i veckan, har jag inte vågat göra. Eftersom jag har stora hundar är jag rädd för risken för magsäcksomvridning, men enligt denna artiken ska det inte vara ngn risk om man vänjer magen med större måltider.

Är det ngn av er som utfodrar eller har utfodrat med så långa intervaller? I så fall, vad har ni för raser och har ni märkt ngt negativt med det?

Annons:
Heffipeffi
2012-02-06, 17:52
bulldog
2012-02-07, 03:17

jag fodrar 6 dagar i veckan, har hänt att jag fodrat 5 dagar vissa veckor, men efter att ha läst artikeln kommer jag nog tillsätta fler fastadagar.

Heffipeffi
2012-02-07, 15:52

Jag har inga regelbundna fastedagar. Men ibland ger jag mat på morgon ena dagenm och sent på kvällen andra dagen, så då blir det nästan en fastedag. Funderar också på att utfodra mer sällan, men vill gärna ha lite mer info innan. Är rädd för magsäcksomvridning, och skulle aldrig förlåta mig själv om det hände pga ngt som jag själv kan påverka.

vallhund
2012-02-11, 04:07

Mina får en gång om dagen, samt nån fastedag då o då. På nattis blir det alltid ett ben på kvällen, typ kalkonfot.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
2012-02-13, 22:51

Mina får en gång om dagen, nästan alltid kvällstid. Ibland kan det bli t ex ett ägg på morgonen (när jag kokar till mig själv!). Ibland får de hela målet radan på dagen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2012-02-14, 00:10

Ingen som funderar på att utfodra med längre intervall, typ 2-3 ggr/ve

Om inte, varför det? Varför har ni valt att utfodra just som ni gör?

Annons:
willas
2012-02-14, 06:52

Jag ser inget naturligt i att utfodra stora mål sällan. En varg äter ju så, men en hund är inte en varg. Jag tror på teorierna att hunden blev hund på människans soptipp. Då handlar det mera om småätande.

Jag läste en gång att vargar också tidvis kan leva ganska länge på möss, om tillgången är god. En "musdag" äter de ju en munsbit då och då längs med hela dagen.

Vill man efterlikna naturen borde man väl ibalnd hoppa över en dag eller kanske rent av två, men i gengäld ibland ge flera små mål under en dag.

BARFmycat
2012-02-14, 07:45

Det är ingen skillnad på en hunds matsmältningssystem och en vargs. Bara storleken då. Man kan avla för att förändra utsidan fort, men inte insidan.

Det är ju vanligare för solitärt levande vargar att de gör så, men det bör ju inte betraktas som normalt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2012-02-14, 08:34

Fast det är skillnad på de liv våra hundar lever jämfört med vargarna. När vargarna har fällt ett byte och ätit så att magen står i fyra hörn så vilar de och smälter maten. De vilar länge, kanske mer än ett dygn. Våra hundar får i de flesta fall även sin motion utportionerad i mindre doser som är ungefär lika stora varje dag (och kanske större på helgen). Därför ger jag inte mina hundar större mål endast ett par gånger i veckan. De får dock inte lika mycket mat varje dag. Ibland kan det bli ett skrovmål som är kanske dubbelt så stort som den vanliga dagsransonen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2012-02-14, 09:48

Jo jag vet, men varför kan inte domesticerade hundar få vila efter utfodring de med?

Alltså, visst får man anpassa utfodring efter livsstilen, men vad är det som säger att det är omöjligt att anpassa livsstil efter utfodring?

Om man utfodrar på kvällen så har ju en domesticerad hund hela natten på sig att vila, tex.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: