Annons:
Etikett02-hund
Läst 2336 ggr
Chanku
2011-12-13 16:34

[H] Färskfoder & köttiga ben?

Jag ger min tik Vom og Hundemat i nuläget och hennes mage har aldrig varit bättre. Tidigare kunde den kajka ihop för ingenting och nu håller den för typ allting. Jag har på sistone ersatt en måltid då och då med tex en klyvd grisfot, främst för tandhälsans skull. Har planerat att fortsätta med detta, dvs ersätta ett mål färskfoder med grisfot, kycklingvinge etc.

Det jag undrar är då… Blir det väldigt mycket obalans i foderstaten? Är det "grönt ljus" att ersätta 1-3 måltider i veckan med vingar, fötter etc.? Eller bör jag lägga till lever, inälvor, rent kött etc.?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
[Forest]
2011-12-13 18:39
#1

tass då jag är intreserad av svaren :)

Katti
2011-12-13 19:37
#2

En till tre måltider måste vara helt okej, säger mitt sunda förnuft (om du ger två mål om dagen?). Det blir då mellan 7 och 20% av maten ungefär. Det är inga problem! Ge ägg ibland också, så blir det extra vitaminer på ett enkelt sätt! Jag ger mina med skal, så har vovvarna att göra en stund Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Chanku
2011-12-13 19:59
#3

Jepp, jag ger två mål om dagen :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

michellekrantze
2012-01-25 14:10
#4

Tänk på att äggvitan inte är bra för hunden, dem ska endast ha äggulan. :) Skalet är inga problem att ge, det innehåller benmjöl (om jag minns rätt) men äggvita är ajabaja.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Katti
2012-01-25 15:26
#5

Jag löskokar mina ägg, så kan man ge hela. Det är rå äggvita de inte ska ha! Fast lite någon gång ibland är ingen fara.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Chanku
2012-01-25 15:55
#6

#4-5 Trots att jag möjligtvis äger universums mest glupska hund så vägrar hon äta äggvitan oavsett om den är rå eller tillagad ;) Så här är det enbart gula som hon får någon enstaka gång :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
vallhund
2012-01-25 16:24
#7

# 4

Avidin som finns i rå äggvita försvårar upptaget av b vitaminer från gulan, ges skalet samtidigt så slåås avidinets effekt ut.

Är vitan micrad eller kokt så försvinner avidinet, äggvita är rent protein o i sig ofarlig, o nyttig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Gemm]
2012-01-28 18:49
#8

#7 Vart ifrån får du att avidinets effekt slås ut av skalet? Det har jag aldrig stött på tidigare.

Katti
2012-01-28 20:27
#9

Det slår ju hur som helst inte ut effekten bara för att man ger dem skalet också. De måste ju (om det nu stämmer) äta upp det också Flört. Mina vovvar skalar sina ägg!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Gemm]
2012-01-29 00:07
#10

#9 Självklart att de måste äta upp båda två, det förstår ju jag också.

Men jag vill ha belägg på att det är så, en källa vore fint. Hoppas det går att få.

Upp till toppen
Annons: