Ny på sajten, snart hundägare!
Åh, snart blir jag med valp! Jag har inte haft hund på tre år så det ska bli ruskigt spännande. Eftersom det blir en miniras den här gången, en Russkiy toy, så känns det inte så avancerat att färskfodra. Vi har liten frys men med en hund som äter 40-50 gram färskfoder per dag så kan jag nog unspara utrymmet :P Jag har varit intresserad av färskfoder och barf länge och har läst på en del men är låååångt ifrån färdiglärd så jag ser fram emot att kunna ställa frågor och läsa här!
Har förstått att VogH är det bästa färskfodret ur näringssynpunkt, så det blir det som bas. Sedan är tanken att valpis ska få kycklingvingar, märgben, kalkonfötter och annat gott för att få använda tänderna ordentligt. Kommer garanterat att ge honom lite lever och andra billiga inälvor ibland, när jag hittar på Hemköp osv. Barfen kommer dock bara att vara rekreation, har inte riktigt möjlighet att förvara stora mängder köttvaror eller åka omkring och köpa. Färskfoder med lite barf känns som en toppenlösning :)
Men hur ska man tänka… Som fullvuxen blir hunden ca 2 kg tung och ska med andra ord ha ungefär 40 gram färskfoder om dagen, som valp får han självklart mer. Ska jag ge mindre färskfoder när han får vingar, märg osv? Eller kan han få full ranson färskfoder PLUS lite barf? Hur fungerar det egentligen?
Han är inte född än men uppfödaren ger torrfoder till valparna så jag får fasa in färskfodret. Hur lång tid bör man fasa in, så att valpis inte blir akut dålig i magen? Hur gjorde ni som har erfarenhet?
Det ska bli jättespännande att börja utfodra på det här sättet!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Nu har jag läst betydligt längre bak i tiden på det här forumet och fått mycket mer kött på benen (höhö). Vilket toppenforum! Man blir ju nästan sugen på att fullbarfa… men det får bli i ett senare skede.
Under valptiden så känns det som en schysst kombination att ge full ranson VoM valpfärskfoder (ca 40-50 gram/dag) PLUS så mycket barf han vill äta. Tänker mig att ge lite blandat, låta honom prova det mesta så att han vänjer sig. Kycklingvingar har jag förstått är toppen för valpar eftersom benet är lätt att tugga i sig. Sedan får han helt enkelt få det jag hittar som är bra, rött kött i olika former, hjärta, njure och lite lever. Vi har en fantastisk affär i Göteborg, Orienthuset i Gamlestan (vid Willys och ÖB, ni vet), där man kan hitta extremt mycket kött väldigt billigt, alla sorter, även mycket ben och mycket inälvor.
Märgben verkar det råda delade meningar om så det kanske vi skippar, i alla fall i början.
Behöver fortfarande ta del av era erfarenheter vad gäller infasningen, hur fort ska man gå fram?
Funderar på bästa sättet att dela färskfoderkorvarna i bitar. Är det ohygieniskt att halvtina korven, skära med sågtandad kökskniv och frysa in igen?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Jag har sågat med fogsvans. Det gick utmärkt . Det blir lite plastbitar, men missar man någon så lär den inte göra någon skada utan komma ut i andra änden (förlåt, ändan!).
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Välkommen till forumet!
Ca 5% av sin kroppsvikt ska en växande hund ha, när den är vuxen kan du gå ner till 2-3%.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

#2 Jamen en sån har vi ju hemma, då är det inga problem :)
#3 Tusen tack för svaret! Är det på hundens nuvarande kroppsvikt man räknar eller på den blivande kroppsvikten?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Nuvarande, så du får dra på matransonen i takt med att hunden växer =)
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Okej, tack :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
En valp har inte ätit torrfoder så många veckor och kan ställas om direkt.

Tänker ffa att det blir en stor omställning för valpen om precis ALLT ändras vid hemkomsten, då har han ju nästan ingenting som han kan förlita sig på eller vad man ska säga…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Inte foderbyte samtidigt med miljöbytet säger jag. Det kan gå alldeles på tok… Ge dessutom gärna snälla bakterier första veckan i nya hemmet. Jag har börjat skicka med det till mina valpar när de flyttar. Jag tror det är bra och det kan aldrig skada! Valpar kan få hemska diarréer i samband med flytten .

Ja, man vet ju själv hur magen kan kännas under de riktigt stressiga perioderna i livet, inte alls mysigt! Flytten från mamma och syskon är ju så stressig för valpis ändå, känns som att jag vill ta det varligt på de sätt jag kan :)
Vad är det för bakterier du skickar med då, vad heter de? Köper man dem på apoteket eller i djuraffären?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Jag ger Lactiplus som finns i hälsokostaffärer. På Apoteket finns motsvarande som heter Probiotika. Superbra att ha hemma så fort magen krånglar på både två- och fyrbenta!
Jag ställde om min valp efter bara några dagar och han var verkligen inte ledsen för det. Äntligen riktigt käk såg han ut att tänka. Nu har jag visserligen labbar som är kända för sina plåtmagar men jag tror man har allt att vinna på att inte vänta för länge. Och om magen krånglar är kaninmage eller vom superduper. Probiotika överlever inte magens syror och det är i tarmarna de behövs. Det är därför naturliga grejer som kaninmage funkar så mycket bättre.