Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2614 ggr
Marwen
2012-01-17 16:49

Trist med sån här "information" från en vet...?!

Annons:
sofiek90
2012-01-18 12:56
#1

Är inte ägg bra för deras päls? Och att dom får i sin protein?

MVH

Sofie

wesdi
2012-01-18 13:55
#2

Rynkar på näsan Håller med, verkligen trist att en veterinär så allmänt påstår att rått kött och äggula hämmar enzym till tarmen och därmed skulle kunna bidra till diarré.

Jösses… snacka om att alla vildhundar, rävar och vargar måste lida av fruktansvärda diarréer.. för grov gissning är att få av dessa har någon som ger dem torrfoder fullproppade med spannmål och hydrolyserade proteiner….

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

sofiek90
2012-01-18 16:34
#3

Ja…

MVH

Sofie

Silvestris
2012-01-18 23:27
#4

Oj, vad fel det blev där. Hon blandade ihop vitan och gulan där. Vad gäller kött så kan det båd hämma och öka absorptionen, det beror helt på vilket näringsämne man avser.

BARFmycat
2012-01-22 19:53
#5

Wtf.. Hon hade väl kunnat skriva hur åtminsone..?

#4

Kan du utveckla lite?
Vilket enzym och hur fungerar det?

Just att fodret är rått ökar ju näringsupptaget!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-01-22 21:24
#6

#4

Utveckla vad? Om ägg eller kött?

Annons:
BARFmycat
2012-01-23 22:56
#7

#6

Om enzymet i kött som hindrar upptag?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-01-24 10:53
#8

#7 Det finns inget enzym i köttet som hämmar näringsupptaget utan det är proteinhalten som har en hämnande effekt, främst på vissa mineraler. Dock inte på alla mineraler och upptaget av järn ökar av rått kött. Man kan alltså inte generalisera sim denna veterinär gör utan man måste se till varje enskilt ämne och till hela sammansättningen.

BARFmycat
2012-01-24 14:19
#9

#8

Aha, men även om proteinet i köttet hämmar upptaget så innehåller väl ben och så som man ger inom BARF tillfredställande mängd?

Det jag funderar på spontant är om en person som ger vanlig kattmat typ torr- eller blötfoder får nedsatt upptagning av det fodret om den personen ger kött vid sidan av?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2012-01-24 14:35
#10

Hmpf. Jag mailade veterinären som skrev artikeln och frågade vad "enzymet" hette, och frågade om hon inte blandat ihop äggula med äggvita. Det här fick jag till svar;

_Tyvärr har jag inte namnet på enzymet. Artikeln skrev jag för länge sedan så jag kan inte på rak hand säga vilket enzym det är. Det är föreläsningar från veterinärhögskolan bla. som jag använt som av referenserna då jag skrev artikeln. Vår lärare tyckte nog att namnet på enzymet inte var så viktigt, bara att man kan få problem med upptaget på grund av detta. Då det är en artikel om vad som möjligen kan ge diarré på ett lätt tillgängligt sätt utan svåra ord.
_Däremot vet du säkert att rått kött kan föra med sig smittor tex salmonella och campylobakter finns i ffa kyckling och annat kött. Detta kan ju ge allarvarliga diarréer, kräkningar, och som studien på en av de största vetenskapliga medicin-webbsidorna pubmed.com http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14736718 visar så gav det tom 2 katter blodförgiftning efter att de smittats av salmonella via längre intag av rått kött. Jag har själv arbetat med salmonella, campylobakter och listeria som kan smitta djur och människor i otillräckligt tilllagat kött.Väldigt oproffissionellt att på stå något och sen inte kunna stå för det, och sedan skita i att svara på frågan om äggula och ge mig en känga för att jag ger rått köttObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-01-24 14:44
#11

Precis, BARF innehåller ju i regel allt med råge och då gör det ingenting att allt inte absorberas.

Problem kan precis som du är inne på uppstå när man blandar kött med kommersiellt foder som innehåller inte så mycket mer än katten behöver för att klara sig. Eller när man ger BARF och inte ger t.ex. ben utan ger tillskott och då följer AAFCOs rekommendationer. Man ska tänka på att det oftast inte är farligt att ge lite mer än rekommenderat.

BARFmycat
2012-01-24 15:04
#12

Hm, ja det kan ju vara värt att tänka på.. Ger man någon köttbit ibland är det väl ingen fara då men om man regelbundet ger det vid sidan av kan det alltså skapa problem.

Hur fungerar det då i korta drag rent fysiologiskt, för proteinet att hämma upptaget?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-01-24 16:08
#13

#12

Det övergår min kunskapsnivå att kunna förklara det. Jag har inte de detaljkunskaper som krävs.

Annons:
BARFmycat
2012-01-24 18:25
#14

#13

Okej, så synd. Du bara vet "att det är så", så att säga?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-01-24 18:49
#15

#14

Jepp, jag vet att det är så men har inte fördjupat mig i det.

Upp till toppen
Annons: