Annons:
Etikett03-katt
Läst 3002 ggr
Vargkvinnan
2010-12-08, 13:43

Maten känns så... liten?

Hej allihopa!

Har äntligen börjat BARFA mina två katter :) Det går jätte bra dom äter bra båda två.

Det enda är att det känns som så lite mat… Läste att dom ska ha ungefär 2% av sin kroppsvikt och min hane väger 6kg så han ska ha 120g/dag vilket blir 60g per tillfälle, min hona ska ha 40g per tillfälle (fast hon skulle behöva gå ner lite i vikt sen kastrationen :P)

Men när man väger upp 40g respektive 60g så känns det otroligt lite.

Iofs är det ju mycket nyttigare än torrfoder och det är väl därför man inte behöver så stor mängd eller?

Någon annan än jag som kände såhär i början?

/Vargkvinnan

Annons:
Heffipeffi
2010-12-08, 15:57

Katterna tillgodogör sig denna mat mkt bättre än torrfoder. Däremot kanske dina katter behöver mer än 2%. Det är olika från katt till katt, men 2% är bra att börja med, sedan får man öka eller minska efter behov. Mina katter som är både ute och inne äter ca 5-6% av sin vikt.

[Neko]
2010-12-09, 00:35

min kastrerade katthona äter 60 g om dagen. det känns verkligen som ingenting när afghanen äter 1000g  :P

Katti
2010-12-09, 01:19

Oj, det är vad mina tre hundar äter tillsammans! Är det en unghund eftersom den äter så mycket?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2010-12-09, 21:24

Kött har så högt torrsubstansvärde, allting är liksom mer koncentrerat, så de behöver inte mer än så. Vet att det känns fjuttigt emellanåt, men de ska inte ha så mycket mat när de äter BARF, maten de får i sig är så pass näringsrikSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-12-11, 01:26

han är 2,5 år snart. han verkar ha en rätt hög ämnesomsättning, för tjock är han inte. vill snarare ha upp honom liite mer i hull.

mollyt
2012-01-09, 22:10

Vad skönt att du frågade, jag ska börja BARF:a mina katter mer ordentligt och har också tänkt på att det blir så lite mat (ungefär i samma propotioner som dina). Men ja, då vet jag att jag inte behöver tänka mer på det! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: