Annons:
Etikett15-problematik
Läst 5231 ggr
Zabbio
12/12/11, 6:32 PM

Nu blir det färskfoder...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är trött på att byrackan inte äter.

Han är mager så det  känns inte bra att svälta ut honom - speciellt när det ändå inte gör nån skillnad.

Han är grundligt genomgången av veterinär, tänder och kropp, det som hittats blev behandlat  vilket hjälpte något ett tag men fortfarande inte mcket.

Han har fått barf men äter ändå dåligt. Ena dagen får han tex en halv kyckling, slukar den med god ptit. Nästa dag hjärta, kanske lite  vilt revben dag tre, sen kyckling igen och då matvägrar han helt plötsligt trots att det var gott tidigare. Äter öht inget på 1-3 dagar (oavsett vad man gör, klipper upp i mindre bitar etc eller bara väntar ut honom) Han beter sig skumt, som om han är hungrig men inte kan/vill äta vad som bjuds. Sen äter han igen ett litet tag.Det är samma sak med all mat - ibland är den god, ibland inte..

Har provat allt jag över huvud taget kan komma på. Vänta ut honom, ge samma (liknande om det blivit dåligt), varierat funkar uppenbarligen inte, ge samma mat alltid funkar inte heller. Har  kollat upp honom hos veterinär, bara den undersökninen gick på 8000kr.. Han får maten och gott om tid på sig att äta i lugn och ro, men tar undan den sen till nästa mål. Den andra hunden äter i samma rum men inte för nära. Har det lugnt och så när han äter. När han fick torrfoder fick det stå framme hela dagen, ingen skillnad på ätandet. Har testat alla knep som jag nånsi blivit tipsad om..

Jag orkar inte mer.

Pappa vill ge honom torrfoder igen, men han äter ju inte det heller,  dessutom tror jag inte på torrfoder alls. Provade att blanda ut med allt möjligt förut också (samt att vara benhårda så att han inte skulle bli ''bortskämd'', har aldrig någonsin ''bytt upp'' foder när han inte ätit, utan väntat med foderbyten tills han iaf ätit en dag..) Han har ätit dåligt sedan vi fick honom, men inte hos försa ägaren. (vi är 3e)

Han verkar nästan få lite ångest är det kommer till maten, som om det ligger psykiskt. Är även strykrädd. Ibland hjälper det att lägga den på golvet hellre än i skålen.

Egentligen är jag inte förtjust i färskfoder heller (det blir Bravos så där är ju en hel del vegetabilier i det, men det är det vi får tag i och som jag har råd med) men det tar bort stressen i att få i honom allt han behöver med planeringar han spräcker hela tiden, och de är ju så lätt-tuggat det kan bli. Ibland äter han ju bättre om han inte måste lägga tid på att rensa ben och tugga (som sagt, någon form av psykisk stress?) Tänder är kollade och han  älskar att bita på pinnar, bollar och även äta ben många gånger. Han kommer få köttiga ben och kött emellanåt som variation om det kan fungera.

Känns som ett nerbyte, men hoppas att han iaf äter något. Idag åt han burgarna men inte hjärtat.

Vi ska även testa att fodra en gång vid 3-4 tiden istället för morgon och kväll, pappa tycker att han verkar ha mer aptit vid den tiden.

Jag blir bara så trött och ledsen.. det är så himla skönt att se dagarna när han kastar i sig maten och glatt tuggar på benen, och precis lika hemskt när han nosar och vänder bort huvudet. Speciellt när han verkar hungrig men sen blir så besviken när han ser skålen…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
wesdi
12/12/11, 8:22 PM
#1

Usch det låter ju trist och jobbigt.

Har du provat byta matplats och/eller matskål? Ibland kan ett sådant byte göra skillnad.  Kan något ha hänt vid måltider tidigare som gör honom lite osäker?

Rejäl motion (både hjärna och kropp) före måltid - har du provat det? Kanske vill han bara äta en gång om dagen?  Eller flera gånger om dagen?

Nyfiken fråga: varför tror du att färskfoder gör honom mer *matglad*? Har du provat tidigare och sett att det hjälper?

En variant kunde ju vara att han en måltid får fryst färskfoder och en måltid mer barf-aktigt?  Eller några dagar i veckan det ena och några dagar i veckan det andra?  Bara att prova….

Ge honom mat som belöning vid träning?  Ge honom mat ute?

En kompis till mig hade en hund som skadade sig rejält… endast lugna koppelpromenader en lång tid, han blev lite kinkig med maten ett tag, lätt uttråkad med, hjärngympa fick han men … för att få variation så fick hunden då och då spåra sin mat ute i trädgården eller i skogen (alltså matte gick ett kort spår och droppade matbitar i spåret) , kopplad förvisso (kunde inte gå så bra ett tag ändå) men han fick jobba lite och rehabtiden ble lite roligare.

Äsch jag bara spånar…. Skäms

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Katti
12/12/11, 8:56 PM
#2

TS, den där maten ser det ut som han vill ha!

Jag hade en gång en trev som inte åt. Det var oerhört frustrerande, så jag förstår dig. Har veterinären kollat halsmandlarna på sederad hund? Många veterinärer tror att de alltid lägger sig som stora korvar utanpå fickorna om de är inflammerade, men så är det inte, det kan jag ge hur många exempel som helst på, varav tre från mina egna hundar. Tänkte på att du skriver att det verkar som om hunden vill ha, men ändå inte. Det stämmer verkligen med hur i alla fall en av mina hundar betedde sig när hon hade tonsillit (d v s halsfluss).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
12/12/11, 8:57 PM
#3

TS, den där maten ser det ut som han vill ha!

Jag hade en gång en trev som inte åt. Det var oerhört frustrerande, så jag förstår dig. Har veterinären kollat halsmandlarna på sederad hund? Många veterinärer tror att de alltid lägger sig som stora korvar utanpå fickorna om de är inflammerade, men så är det inte, det kan jag ge hur många exempel som helst på, varav tre från mina egna hundar. Tänkte på att du skriver att det verkar som om hunden vill ha, men ändå inte. Det stämmer verkligen med hur i alla fall en av mina hundar betedde sig när hon hade tonsillit (d v s halsfluss).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
12/12/11, 10:27 PM
#4

#1 Yapp, provat allt det :3

Fick honom när han var 3, så jag vet inte om något hänt. Men vet att som valp åt han bra (en släkting som haft honom men fått sälja pga att han inte gick ihop med deras andra hund, sen nya ägaren sålde till mig  då han nafsat/bitit deras dotter och han var inte helt uppskattad av resten av familjen som jag förstått det. Dem känner jag inte så jag vet inte alls vad de är för några, men de verkade väldigt snälla). Han fick RC torrfoder hos bägge tidigare ägare. Var väldigt mager när jag fick honom, syns ju inte i pälsen och samtidigt var han - och är - väldigt aktiv, så man reagerar ju inte på det.

Det är ett grepp efter halmstrå, jag vet inte om det hjälper. Men han äter ibland biffarna (bravo ox) hellre än annan mat. Ibland. Jag gissar att om han nu känner sig stressad så är det lättare att äta ''snabbmat'' än att ta sig tid att tugga och slita. Ett alternativ hade varit att mala ihop egen barf/färskfoder, men ärligt talat… det orkar jag inte i längden. Har bara en liten handkvarn och han ska ju ändå ha 5-700g/dagligen. Sen jobbet med det, det blir för mycket för mig.

Han kommer bli erbjuden riktig barf som berikning med jämna mellanrum, förutom fodret. Vissa gånger är han väldigt förtjust i det och kan sitta läääänge med ett köttben eller så. Andra gånger går det inte alls.

#2 Ja, den dagen funkade maten, det är ju de dagarna man vill se. Samma rygg från samma rådjur (fast längre ner förståss;) 3 dagar senare gick inte att äta.

Tror att han kollade det också, Ki var iaf sederad. Röntgade. Tog även blodprov, sprutade kortison i leder och gjorde en massa undersökningar. Fick smärtstillande pga lederna under ett antal veckor efteråt vilket inte förändrade aptiten, så det verkar inte vara smärta som påverkar. Han visar heller inga smärt tecken, då haltade han diffust, enstaka dagar haltar han nu också efter att ha legat och får då smärtstillande men jag märker inget som helst mönster med hälta, medecinering och aptit. Ibland har han jättebra aptit trots hältan, inan metavcamen hjälper, ibland ingen alls, och likadant när han inte visar nåt.

Om det är halsmandlarna, hur länge kan hunden gå med det obehandlat? Tänker på att han inte ätit vettigt på ca 3-4 år.. Och behandlas det med antibiotika? Han fick en 20 dagars antibiotika kur efter veterinärbesöket så det borde väl ha tagit det i så fall..

Han luktar inte illa i munnen och tandstenen (fick han mycket av och snabbt tidigare) försvann helt när jag började barfa. En av anledningarna till att jag inte vill byta egentligen.. men hoppas att han tuggar på kött och ben tillräckligt om han får det som berikning. Viktigast är ju ändå att han äter något..

Inget kul alls, men jag har helt slut på ideer om vad jag kan göra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
12/12/11, 10:29 PM
#5

#2 När du säger det så minns jag att jag hade samma problem med min första hund och det var också tonsillit.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
12/12/11, 10:39 PM
#6

Hittade denna lista av symptom och fetade/underströk de jag märkt hos Ki:

Vanliga symptom är:

Harklingar
Hosta (ingen hosta men snörvlingar som försvann vid behandllad noskvalster)
Dålig aptit
Äter gräs
Börjar tugga sönder och/eller slicka på olika saker
Svullna tonsiller
Dålig andedräkt /tandsten (försvann med kostbyte)
Vitt skum i halsen Han skummar vitt när han ansträngt sig, vid tex drag, men det är väl rätt normalt? Händer bara om jag inte stannar och ger vatten ofta nog.
Förändrat beteende mönster
Förhuds-/slidkatarr
Och ofta återkommande:

Öron infektioner
Tandkötts inflammationer
Tandsten Som sagt, kom tillbaka tills jag bytte foder.
Röda tandhalsar Som ovan..
Rinnande ögon
Analsäcks problem
Klåda
Förhuds katarr hos hanhundar
Slid katarr hos tikar
Saltkristaller i urinen
Om hunden har kronisk tonsillit kan allvarligare biverkningar uppträda som:

Hjärt problem (hunden börjar hosta vid ansträngning mm)
Sköldkörtel fel och problem med andra körtlar i kroppen
Dåliga njur- och levervärden
Reumatism och andra led/rygg problem - artrosliknande i handlovarna
Svåra valpningar/värksvag vid valpning
Hunden blir steril

Några av sakerna känns ju igen, men inte särskilt många.. och jag tror att veterinären kollade faktiskt. Sen har han ju fått antibiotika utan att det hjälpte nämnvärt… :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Katti
12/13/11, 12:27 AM
#7

Här är en väldigt bra sida om tonsillit hos hund http://www.freewebs.com/tangotimes/tonsillit.htm. Där finns svaren på alla dina frågor tror jag. Det behandlas med antibiotika, men jag vet inte om alla sorter funkar. Fast jag kan tänka mig att han fick något bredspektrigt den gången eftersom man väl inte visste vad man behandlade (om något…)?

De två första hundarna jag hade med tonsillit hade bara ett symptom. De gnagde på allt. Frenetiskt… De åt upp ett köksmöblemang (eller förstörde det i alla fall), en mobiltelefon, en byrå… You name it! De åt sin mat med god aptit och var lika pigga och glada som vanligt.

Den tredje hunden var annorlunda. Hon var allmänt låg (hade säkert feber, men jag tog aldrig tempen på henne) och ville inte äta. Hon tog sin mat och gick undan med den. Sen låg hon och slickade på den, eller bara tittade. Stackarn! Det dumma var att veterinären jag gick till vägrade söva henne trots att jag ville det och sa vad trodde att det var. Han sa att det alldeles säkert inte var tonsillit utan att hon hade ont i en tand. Så hon fick smärtstillande och en klapp på huvudet… Efter en vecka gick jag till en annan veterinär som sövde henne (vi passade dessutom på att röntga henne). Och visst hade hon tonsillit! Tonsillerna var inte svullna, men väldigt rödsprängda. Hon blev bra på ett par dagar med rätt behandling

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
12/13/11, 12:09 PM
#8

Behandlader en ev. borrelia och det är ju sidan jag hämtade listan från :)

Ki är ju full av energi, tuggar inte så mycket men.. normalt mycket? På pinnar och så, ben ibland. Inga inflammationer eller så (som märks iaf), inga infektioner, ingen dålig andedräkt, ingen feber eller hängig..

Hjälpte smärtstillande när hon fick det? För det gjorde ju ingen skillnad på Ki, inte antibiotikan heller.

Jag har tittat i halsen och ser inget - du säger visserligen att det inte alltid syns, men iaf. Kan ju kolla. Tror att vetten kollade i halsen med när han  var sederad..

Hemskt som det låter så har jag inte råd att ta honom till veterinär på så pass lösa grunder, inte just nu iaf.  (det enda sambandet har ju varit dålig aptit och det är det mycket som kan påverka… känns även märkligt att han vissa dagar äter allt glatt, vissa rater ensak, andra ratar en annan, ibland inte äter alls osv, om det skulle vara halsfluss.. borde ju varit lika jobbigt att äta varje dag, eller om han ätit tex hjärta som är lite slemmigt och glider ner lätt men ratat torrfoder eller kyclingmed ben osv..känns det som..) Min buffert spräcktes på förra veterinärbesöket som kostade mig  4000 trots fast självrisk på 2500. Och den karenstiden är slut  sen några dagar, så det blir  nytt i så fall.. Självklart om han  blir akut sjuk eller skadad så får jag ju åka in och försöka lösa det ekonomiska efterhand,  det är ju en annan sak, men jag har helt enkelt inte råd att ta in honom, låta dem sedera osv för att det möjligtvis, kanske eventuellt är något. Låter också konstigt om han haft tonsillit oupptäckt i 3-4 år… Kan tillägga på den ekonomiska aspekten att när jag tog över honom hade jag en inkomst på 13000kr ut i månaden, nu ligger den på 3-3500kr (så att jag ändå lägger 6-800kr i mat per månad är rätt mycket för mig bara det..). Säger det bara för att jag vet hur snabbt folk på forum börjar skrika och döma ut de som inte har råd att ta sitt husdjur till veterinären om de så bara fått en sticka i tassen… :/

Men jag ska komma ihåg det och be veterinären att kolla speciellt efter det om/när vi är där nästa gång. Eller om jag vinner på lotto..

Han åt sitt färskfoder idag iaf… och igår kväll,.. Blandar ut det med ren oxbiff. Om det håler i sig i några dagar ska jag prova med helt kött en dag..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: