
"Det där med hundmat" (text)!
Eftersom jag ska sälja mina valpar snart så har jag skrivit ihop mina tankar om hundmat i en liten "bok" som de får med sig. Det är ju så att jag bara kan rekommendera. Hur de gör med sin egen hund är helt upp till dem. Därför vill jag att de ska veta vad de olika valen innebär för hunden, och ha mer kunskap om foder än medelhundägaren!
Här kommer det jag har skrivit. Kommentera gärna (även skrivfel och stavfel)!
Torrfoder
Utbudet av foder till våra djur är enormt, och det kommer ständigt nya sorter. Alla marknadsför sina foder som den optimala näringen för våra fyrfota vänner. Alla har de någon speciell ingrediens som de
just har upptäckt att djuren bara måste ha!
Här gäller det att konsultera sitt eget sunda förnuft. Vad har hunddjuren ätit genom de årtusenden då våra hundar formades till vad de är idag? Vad är de gjorda för att äta? Jag tror att alla
är tämligen överens om svaret. De har ätit kött i form av både små och stora djur. Hela djuret äts upp, med undantag av de kraftigaste benen som hunddjurens käkar inte rår på. Alltså är det glasklart att hundar ska äta kött, men även allt annat som ingår i ett helt djur! De äter även bär och en del annat från växtriket. Bär finns inte hela året och min personliga uppfattning är att de inte äter så mycket grönt om inte tillgången på byten är extremt liten. Mina hundar får därför inte grönsaker av mig,
men har självklart möjlighet att äta vad de vill när vi är ute! Om man ger grönsaker ska de mixas eftersom hudarna inte själva kan bryta ner cellväggarna i dem. Det tycker jag är ett bevis i sig för att det inte är naturlig kost för dem. I liten mängd kan det ges, då för att motsvara maginnehållet hos bytesdjuren som ju vilda
hundar och vargar också äter upp.
Vad är det då fodertillverkarna anser att våra hundar behöver? Jo, alla har väl i någon form av kött. Köttmjöl och kött-biprodukter står det ofta på innehållsförteckningen. Men det underliga är att de, ofta till och med som första ingrediens, har i spannmål och spannmålsbiprodukter. Hur tänker de då? Tassar vargarna i smyg på nätterna ut på människornas åkrar och knaprar i sig av säden?
Den sorgliga sanningen är att spannmål är det absolut billigaste som finns att göra foder av… Allt kan man dryga ut med spannmål! Dessutom behövs stärkelse för att man ska kunna göra fodret till
små torra kulor. Med offensiv reklam köper djurägarna maten ändå, och vinsten för företagen är avsevärd. Annars skulle inte så många vilja vara med och dela på kakan, eller hur!
Men vad ska man göra då? Torrfoder vill vi ju ha – tänk så smidigt! Ja, torrfoder är jättebra. Fast tyvärr bara för oss människor…
Om man nu trots allt väljer att ge torrfoder så är det viktigt att det innehåller så mycket protein och fett som möjligt. Då blir det inte så mycket plats kvar för kolhydrater i form av ris, vete och majs! Foder för valpar är alltid bättre än vuxenfoder,
så köp i så fall alltid valpfoder eller foder för aktiva hundar. Andelen protein ska vara minst 30% och fett minst 20%. Fettet ska vara animaliskt och inte komma från oljor eller liknande.
Färskfoder
För att göra färskfoder behövs det ingen stärkelse. Ändå har nästan alla tillverkare ändå i spannmål i fodret. Det finns några få undantag, ett är norska Vomoghundemat! Vad gäller innehållet kan man ge Vomoghundemat med gott samvete. Den innehåller alla vitaminer och mineraler hunden behöver. Även andra färskfoder som t ex Bravo, Nordic och Fodax innehåller betydligt mindre spannmål än torrfoder, så även de är bättre än torrfoder. Men, och det är
ett stort men, färskfoder ger inte hunden tillfälle att gnaga. Har man någon gång sett och hört en hund äta naturlig kost så vet man att det knakar och krasar en hel del. Hunden får stor användning
av både käkar och tänder och den får massor av ursprunglig naturlig aktivering samtidigt som den äter! En hund som bara får färskfoder får aldrig chansen att gnaga. Råhudsben räcker inte som kompensation. Det innebär nästan undantagslöst att tänderna blir fulla av tandsten som i värsta fall leder till andra problem i munhålan. Om inte annat leder det till dyra veterinärbesök för att ta bort tandstenen.
När det gäller maten till mina valpar så har de hittills fått ett mål med torrfoder om dagen (Purina Pro Plan valpfoder). Ni har även fått en påse av detta foder med er hem. Om ni väljer att gå
torrfodervägen så anser jag alltså inte att man ska gå över till vuxenfoder så småningom, utan valpfoder eller speciella aktiv-foder är bäst för alla hundar. Tyvärr är zooaffärer inte rätta stället att diskutera foder. Personalens utbildning kommer direkt från foderfabrikanterna och de säger vad de har lärt sig att säga för att sälja… Sorgligt nog gäller detsamma även de allra flesta veterinärer :-(. Också de tjänar bra på att sälja väldigt dyra foder, men inget på alternativet naturlig föda. Tvärtom
eftersom naturligt utfodrade hundar är friskare och kommer till veterinären mer sällan än torrfoderhundar.
Om ni väljer torrfoder som daglig kost så hoppas jag att ni i alla fall drygar ut den vanliga kosten med naturlig mat för tandhälsa, aktivering och bättre hälsa i största allmänhet. Det gör man genom att t ex ge kycklingdelar, grisfötter och andra lämpliga
godsaker minst ett par gånger i veckan. Låt gärna hunden äta ute!
Till valpar brukar man börja med kycklingvingar eftersom benen i dem är mycket lätta att gnaga sönder. När valpen klarar det utan problem
kan den även få andra delar av kycklingen, och ben av andra djurslag så klart. Känner man någon jägare kan man säkert få både det ena och det andra!
Till valpar (och äldre hundar med dåliga tänder och/eller svaga käkar) kan man krossa benen i köttet lite. Det gör man lätt med baksidan
av en kniv eller en hammare om det är lite grövre ben. Ägg är också bra. De innehåller massor av nyttigheter. Rå äggula går bra, men vitan ska alltid vara tillagad om man har den med. Ägg kan
man ge hela, med skal. Jag brukar löskoka mina. Det ger lite pyssel för hunden att plocka fram godsakerna och slinker lite skal med ner så gör det absolut ingen skada.
Naturlig utfodring, BARF
Jaha, så kommer vi då till pudelns kärna, d v s naturlig mat! Med naturlig mat menar jag mat som ligger så nära det vilda djur av arten lever av som möjligt. I hundens fall blir det kött, ben och organ av t ex kyckling, kalkon, gris, nöt och lamm. Att utfodra sina djur på detta sätt kallas för BARF, vilket står för Biologiskt Anpassad Rå Föda. Du har säkert hört att F-ben (fisk, fläsk, fågel och får) kan vara farligt för våra husdjur. Det är sant, men det gäller bara tillagade ben! Detta därför att de
upphettade benen kan splittra sig och få vassa kanter så att tarmarna kan skadas. När man tänker efter är det logiskt. Inte fångar vargen en fasan för att sedan släppa den igen när den kommer på att det ju är ett F-djur! Att allt man ger är rått är
mycket viktigt. Mycket näring går till spillo i tillagningen.
Om man vill ge sin katt eller hund enbart BARF-kost är det en del saker man måste sätta sig in i.
Som jag skrev tidigare så är tanken med maten att hunden över tid (ett par veckor ungefär) ska få i sig många olika delar av djuren. Levern kryllar av vitaminer, framför allt A-vitamin. Det är livsviktigt, men får trots det inte bli för mycket. Jag vet de som säger 10% inälvor, men rent logiskt bör de mängderna absolut inte behövas. Mina hundar får lever som ett halvt mål ungefär en gång i veckan. Jag ger det alltid tillsammans eller samma dag som de får ben eftersom lever kan vara lösande och ben är stoppande.
GODIS
Om hunden får mycket godis ska man tänka på att det man köpoer ofta är baserat på vete. Jag brukar skilja på två typer av godis. Dels är det träningsgodis. Det tycker jag ska vara mjukt (eller i alla fall halvmjukt, hunden ska inte behöva stanna för att tugga) och i väldigt små bitar. Här kan man använda t ex korv skuren i mycket små bitar. Tänk på att den ska vara så lite kryddad som möjligt, d v s ”barnkorv”! Många använder också en tub med mjukost som hunden får ta en liten slick på när den har varit duktig :-).
Den andra sortens godis är ”aktiveringsgodis”, d v s något man ger hunden för att den ska vara sysselsatt en stund. Det är lämpligen torkade delar av kött eller olika organ. Om man vill kan man torka
själv i ugnen. Man skär då tunna remsor av köttet och tokar det på låg värme med ugnsluckan på glänt i ett dygn eller så. Det finns även en hel del kul att köpa i den vägen, men det brukar vara dyrt. Torkat kött är även bra att ha med sig på resa när det kan vara krångligt med färskt kött. Tänk bara på att är man borta mer än någon dag så behöver hunden även fett, så ge den i så fall ost eller liknande också.
Några grundprinciper vid BARF-utfodring:
Man brukar ge mat en gång om dagen (fast valpar ska givetvis ha oftare). Tidpunkten kan och ska variera. Dock ska de aldrig äta direkt före kraftigare motion. Det logiska är ju att de jagar först och äter sedan! Under en period på 1-2 veckor ska hunden få i sig kött och ben från minst 3 olika djurslag och även lever någon gång.
Förslag på vad man kan ge sin hund:
Kyckling, alla delar. Tänk dock på att frysta kycklingdelar ofta är både saltade och sockrade… Det är ingen fara att ge dessa någon gång,
men det ska inte ske för ofta. Det är ofta de billigaste sorterna, men ta då med i beräkningen att bara ca 80% brukar vara kyckling, resten är vatten, socker och salt. Köper man hel kyckling kan man
ju ta filéerna själv och ge hunden resten!
Det mina hundar brukar få är höna, kalkon, gris (fötter och knorrar är favoriter!), nöt, vilt, lamm, fisk och ägg (löskokta med skal).
Många BARFare undviker ironiskt nog det som icke-BARFare brukar ge sina hundar, nämligen märgben. Bärande ben från nöt och älg kan vara så hårda att hunden i värsta fall har sönder sina tänder i ivern
att komma åt det goda inuti. Mina hundar får dock även såna ben ibland eftersom de inte är frenetiska gnagare.
Allt ges givetvis rått. Tillagningen förstör många ämnen i maten och gör den onaturlig för våra hundar.
Tillskott
Många litar inte på att BARF innehåller allt som hundarna behöver och ger sina hundar tillskott. Några exempel är fiskolja, alger, Aloe Vera, vetegroddsolja och vitaminer.
Mina vuxna hundar får inga tillskott regelbundet, men valparna får snälla bakterier (Lactiplus), spirulina (en mikroalg) och C-vitamin (askorbinsyra, finns bland kryddorna i affären!). Om de inte får
fisk regelbundet kan man gärna ge fiskolja ibland. Mina får Vomoghundemat no 25 (med fisk) någon gång i veckan istället eftersom jag tyvärr sällan får tag på färsk fisk. Dessutom får de mycket gräsbeteskött och vilt som innehåller betydligt
mer omega 3 än industrikött.
Oavsett hur ni kommer att utfodra er hund så är kapslar med ovan nämnda snälla bakterier, probiotika, mycket bra att ha hemma. Vid minsta
tecken på orolig eller dålig mage kan man ge en tablett (2 om dagen om problemen kvarstår). De har en massa positiva effekter i kroppen och kan inte göra någon skada! Fungerar så klart även för andra
djur och människor :-). Jag använder Lactiplus som finns i hälsokostaffärer. Motsvarande produkt på Apoteket heter helt enkelt Probiotika.
Självklart hjälper jag gärna till så gott jag kan om man vill BARFa sin hund. Men mycket mer samlad expertis finns på http://barf.ifokus.se. Ett jättebra och aktivt forum där man kan fråga och få svar på
allt inom detta ämne!
Ingela Carlén
Kennel Min Bästa Vän
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bra information till valpköpare.
Det kan vara svårt är att få ned allt nödvändigt på ett rätt kortfattat, enkelt och informativt sätt.. i know!
Vet inte din tanke, en allmän information riktad till hund i olika åldrar (från valp till vuxen) eller i första hand valpens första tid i sitt nya hem och x månader framåt.
Kanske ska informationen rikta sig lite mer åt vilket håll du nu tänkt.
Tänkte just på avsnittet om grundprincip BARF där du skriver att normalt sett får hunden mat en gång om dagen men inom parantes att valpar ska få oftare..
Frågor som kan dyka upp:
Hur ofta ska en valp få mat/dag? Varför ska man bara ge en gång om dagen? Varför ska tiden för utfodring varieras? Gäller det här bara vid BARF eller gäller det oavsett vad för slags mat jag väljer att ge min valp?
Får erkänna att jag först inte förstod vilka kapslar du syftade på (Avsnittet om tillskott) men ja det är väl Lactiplus du menar.
En nyfiken fråga från mig men som kanske skulle kunna ställas av en valpköpare.. varför valde du just Purina av alla fodermärken?
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Tack för feedback! Det är avsett som reklam för BARF-sättet att tänka! En liten folder som är ett underlag för vidare prat om mat. De har redan fått denna bok och valparna hämtas tidigast om en vecka.
De få gånger jag ger torrfoder så ser jag på halten protein/fett och innehållet och inte till märket. Jag råkade hitta en påse av Purinas valpfoder som var nedsatt till halva priset för att den gått sönder, därför blev det Purina .
Skulle jag välja så skulle jag välja ett svenskt foder (vilket jag säger till och motiverar för mina valpköpare). Vi pratar också mycket om utfodringstider o s v plus att de får ett vanligt skötselråd där det bland mycket annat står vid vilka åldrar man tar bort mål. Just nu svällde det där med foder ut så mycket att det fick bli en egen "bilaga" till skötselrådet!
Jag ska förtydliga det där med Lactiplusen! Skickar nog med ett par kapslar också, det skadar aldrig att ge det förebyggande i samband med miljöbytet .
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Himmla bra artikel :)
Själv ger jag färskfoder det är lite lathet om jag ska erkänna men oxå att jag har lite svårt med hantera kött. Jag äter själv inget kött, men lagar kött men undviker hantera det för mycket. Jag kan fixa lite iaf därmed ger jag kycklingklubba, annat råkött o ben till hunden.

Bra och infomativa instruktioner!
Just gällande torrfoder, så är det inte säkert att höga protein- och fettnivåer ger bäst eller natuligast näring.
Ett bytesdjur innehåller ju ofta mellan 18-28% protein och 10-20% fett.
Så i de flesta fall är 22-29% protein och 14-21% fett tillräckligt.
Det är svårt att "översätta" färsk utfodring till torrfoder.
Ris är mer lättsmält än vete, majs och fullkornsprodukter till en valp.
Undvik helst foder med linfrö, vilket lätt får en valpmage att rasa totalt.
Oavsett om hunden (vuxen) äter färsk eller torr mat, så är två mål/dag att föredra.
I det vilda äter hundar när det finns mat.
Här får hundar mat då vi väljer att ge dom.
Om det vore så att vi människor också bara åt en gång/dag, så skulle det antagligen fungera bättre för hundarna.
Men nu noterar de vår matlagning och konsumtion, vilket sätter igång magsaftproduktionan. Det är då inte ovanligt att hunden snart får sur mage pga detta.
Min erfarenhet är att många som ger BARF ger för mycket ljust kött (kyckling, vom, fläsk) och för lite rött kött.
Detta är speciellt viktigt till den unga hunden.
Även benråvarorna kan ge problem för valpar.
Det är viktigt att poängtera att benen ska vara lättsmälta före 6 månaders ålder. Kycklinghalsar och vingar är nog det enda som valpen kan klara av att smälta. Även brosk från fläsk, men helst ej benen i större mängd.
Tipsa gärna om att hellre ge benmjöl än för mycket svårsmälta ben.
Fram till tandömsningen är över har valpen stort kalciumbehov.
Men det gäller ju att de kan smälta benen de äter. (Och även tugga dom när de byter tänder.)
OCH uppmana valpköparna att alltid ha uppsikt över valpen/hunden som äter ben.
Studera avföringen och justera benmåltider efter avföringens konsistens.
Bättre lite ben/brosk/benmjöl/äggskal dagligen, än som vissa "vuxenrecept" anger. Dvs ben 2-4 dagar/vecka.
Under "Godis" finns en extra boksav insmygen. "köpoer"…
Hoppas du fått tag på bra och intresserade valpköpare!

Tack för input!
I färskfodret är vatten inräknat, det är därför det blir mycket lägre protein- och fetthalter där än i de bästa torrfodren. Till torrfoder tillsätter vi ju vatten, eller så dricker hunden för att kompensera för bristen i maten. Fett, protein, kolhydrater, fibrer och mineraler (vilket ofta står som aska i sammanställningen på foderpaketen) plus vatten blir 100%. Det gäller all mat!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Man kan lätt tro att proteinkonsentrationen i torrfoder blir lägre i och med tillsatt vatten. Men så fungerar det inte i hundens kropp.
Reningsorganen (njurar och lever) blir lättare överbelastade av höga nivåer protein i torrfoder än stor andel fäskt kött.
Men ska torrfoder bara utgöra en mindre del, så ska det nog gå bra med de högre nivåerna också.
Men valpköparen bör vara uppmärksam på oförklarlig klåda om man ger så höga nivåer.
Klådan är ett tecken på en överbelastning av levern.
Vanligt hos valpar/unghundar under tandömsningen.
Skulle det ske, så tillsätt överkokt ris, solrosolja och benmjöl.

Det tror jag uppriktigt sagt inte ett ögonblick på! Källor till det? För det du säger blir i praktiken att torrfoder med mer spannmål skulle vara bättre än med mindre spannmål och det strider mot allt jag vet om mat till hundar .
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Inga källor, men jag har jobbat med hundar som har kostrelaterde problem i ca 10 år.
Så detta är en erfarenhet jag har.
Torrfoder ska ha stor andel animalier, men det behöver inte betyda att fodret måste ha en hög procenthalt protein.
Är torrfodret köttrikt, så innehåller det ca 50% animalier.
såhär skrriver de på http://www.mustela.se/varfor_torrfoder_inte_ar_fullgod.htm
"torrfoder innehåller för mycket protein men värdet på detta är ofta lågt, alltså dåligt med essentiella aminosyror och låg smältbarhet. Är det inte rätt balans på proteinet kan hunden inte tillgodogöra/använda sig av det."
Med referenserna: O.Belfield, J.Billinghurst, P.Lazarus, R.H. Pitcairn, K.R. Schultze, Torel & Kammerer, J.Simon, och Animal Protection Institute
Beror inte proteinhalten lite på vilka animaliska källor man använder. Jag tänker ex vis Halla torrfoder har ju 50% kött i alla sina foder utom kyckling och lamm men varje sort har ju olika mycket protein och fett. Innehåller ex inte vom och inälvor mycket protein i jämförelse till rått kött!

#9, Det var en bra text i din länk. Jag vill absolut inte försvara torrfoder på något sätt, men vet ju samtidigt att valpköparna när de kommer hem med sin valp faktiskt gör som de vill. Därför vill jag ge dem enkel information så att de ska kunna göra bra val!
Min åsikt är fortfarande att det ska vara mycket av både protein och fett, men så lite kolhydrater, d v s cerealier (spannmål) som möjligt. Om man nu, trots min avrådan, väljer att ge torrfoder!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Naturligtvis gör du som du vill.
Men du bad om synpunkter på texten.
Lycka till med din kull!

Jag har aldrig varit främmande för att byta åsikt, men då ska det finnas fakta som motbevisar det jag tidigare trott mig veta! Och det har jag inte sett några i det här fallet (d v s bevis för att mer spannmål, eller annan utfyllnad, i torrfoder är bättre än fett och protein).
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#7 Kött innehåller inte så mycket protein, (20-25% eller nåt) så när det är uppemot 30% protein så är det proteinet framförallt gluten (!) och andra växtbaserade proteiner som hunden ändå inte mår bra av. Men det höjer protein% och får fodret att se köttigt ut på pappret eftersom hundägare ofta kopplar protein till kött.
För hög koncentration av protein är inte bra och inte naturligt, men mycket protein i lägre koncentration är en annan sak.
Tyckte att det var bra skrivet för övrigt, men kanske några tips på hur och vad man ska titta på i innehållsförteckningen om man letar torrfoder? Tex att även om kött står först så betyder inte det så mycket ifall där är 4-5 olika växt sädeslag i fodret eftersom de då bara delat upp växt-delen för att den ska se mindre ut. Eller att gluten av olika slag mest är inslängt just för att höja protein%. En ordlista med vad olika saker som finns i innehållsförteckningarna betyder kan ju vara bra (hydrogeniserat? Naturligt förekommande? Gluten? Stärkelse? osv)
Bara en tanke.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det var bra idéer. Mina texter sväller alltid ut, så till nästa kull är det väl en halv bok och till kullen efter det en hel .
Förvisso är det så att så att det finns olika proteiner, men faktum kvarstår att allt foder består av fett, protein, kolhydrater, fibrer, mineraler (aska) och vatten. Kött består till absolut största delen av vatten, protein och fett. Vill man ha ett torrfoder med mindre protein så måste detta ersättas med kolhydrater. Och dessa anser jag gör mycket mer skada än vad fel sorts protein kanske skulle kunna göra.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fast om man tänker efter vad gluten gör i mage och tarm, speciellt på ett icke växtätande djur…? Sen har vi fortfarande problemet med för höga koncentrationer av protein.
Grejjen är ju också att de inte är helt ärliga. Låt oss säga att ett torrfoder består av 2dl kött och 2dl vete (bara för att). Proteinprocenten blir ca 17% ungefär (köttet har 25% och vetet 12% så det kan väl hamna där nånstans). Sen tilsätter de 1dl vetegluten (100%protein) till röran. Då blir det kanske 35% protein. Men är fodret bättre?
Nu har jag inte räknat på detta, men vill visa vartåt jag vill komma.
Sen tror jag att de kan räkna både protein mängd och köttvikt INNAN köttet torkas, så när vattnet tas bort blir det ändå inte rätt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det är näringsanalysen i den torra varan som gäller (vet inte om de kan fuska, men det är en annan diskussion). Jag försvarar som sagt inte torrfoder på något sätt. Jag avråder från det. När det gäller spannmål så innehåller det ju gluten och jag vill ha så lite spannmål som möjligt, så vi är ju egentligen ute efter samma sak!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jo vsst, vi är bägge inne på kött :)
Skillnaden är att som jag lärt mig så är hög proteinhalt inte alls detsamma som hög kötthalt, utan tvärtom är det skadligt. Jag har själv letat högproteinfoder för inte alls länge sedan och trott att det varit det bästa - men sedan ändrat mig när jag läst på lite mer. Inte så att jag är jätteutbildad och duktig, men jag har åtminstone ändrat åsikt och vill gärna dela med mig av den erfarenheten :)
De tillsätter rent gluten för att höja proteinkoncentrationen - det är det som är faran med högt proteininnehåll. (bland annat)
Men jag ka inte försöka övertala dig. Jag har lagt fram min synpunkt på saken, det är upp till dig att bedöma om jag kan ha en poäng eller om din ursprungliga tanke är mer rätt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Men om de tillsätter rent gluten, måste inte det redovisas i innehållsförteckningen då? Eller står det som något annat lurigt?
Jag påstår inte att det är lätt, det här med fabrikstillverkad hundmat och marknadsföringen kring den. Bättre att ge rena råvaror .
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#19 Ofta står vetegluten, eller bara gluten i innehållet :) Tror de kan skriva in det som hydrogeniserat protein eller veteprotein eller liknande också.. gluten är ju protein så det är väl inte omöjligt att de skriver ut det som protein?
en påse pedigree för valp, 30% protein. I innehållet står: vegetabiliskt proteinextrakt.. kan det vara gluten kanske? Jag vet inte, men jag har mina misstankar..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hmm hörni en liten tanke bara… Det är ju helt upp åt väggarna att jämföra innehållet av protein i färskt kött (ex 22% i rå nöt flankstek) med innehållet i ett TORRfoder.
Det är som att säga att det är varmare i USA för där är det 75 grader. Men dom använder ju fahrenheit, inte celsius… Vi måste skilja på innehållet i fodermedlet "som det är" och per kilo torrsubstans, alltså utan vattnet.
Ta en titt på vad köttet innehåller i övrigt. Exemplet är alltså en flankstek här:
Protein
g
Fett
g
Kolhydrater
g
Fibrer
g
Salt
g
Aska
g
Vatten
g
Om vi ska jämföra det mot ett torrfoder, så måste vi ta bort vattnet och jämföra torrsubstansen. Flanksteken innehåller 77% protein per kg ts.
Ex Canami Puppy (nu blev det den för det var högsta googlehitten) har i innehållsförteckningen 27% protein. Då kanske man får för sig att det är mer protein i det än i en flankstek. MEN. Det är bara 30% protein per kg ts. Och 41.7% kolhydrater.
Jämför med flanksteken, som innehåller 0% kolhydrater.
Jag hoppas att alla förstod nu att det är rent löjligt att säga att det är mer protein i ett torrfoder än i en köttbit, det kan aldrig vara mer protein i något som inte är kött än i just kött. Kött är muskelfibrer (=protein), vatten, lite fett och lite mineraler. Det finns INGENTING (naturligt) som är proteinrikare än kött. Det är i sådanafall labbodlade muskelceller eller väldigt behandlade växtextrakt. Seitan tillexempel (vetegluten) innehåller mindre protein per kg/ts än fettsnålt kött, men kan se ut som att det innehåller mer eftersom man inte skriver per kg/ts vanligtvis :P.
Ju fettsnålare kött, ju proteinrikare. Kanin är tillexempel så proteinrikt att man kan få proteinförgiftning om man lever på enbart kanin :P.
Och ja, se upp för de vegetabiliska proteinfusken. Soya, gluten, "vegetabiliska proteinextrakt", etc. kan få ett foder att se bra ut vid första anblick.
(ny här på barf.ifokus men är allmän fodernörd och när jag hade katt barfade jag henne, + har misslyckats med att barfa en kollektivkatt som vägrade äta annat än torrfoder)
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Välkommen hit Lina och tack, det är det jag har försökt säga en lång stund .
Jag har också en katt som vägrar allt annat än torrfoder… Tyvärr glömmer jag därför att ge hennes dotter BARF, men hon vill ju faktiskt ha. Måste skärpa mig på den punkten!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Hahahah sjukt kul bild. Sådär grotesk-rolig.
Ja du Katti, jag lyckades faktiskt få i kollektivkissen en skiva skinka en gång. Men det var bara en endaste gång. Min egen katt fick jag faktiskt i det mesta, även om det tog ett tag med "torrfoderströssel" och så vidare. Äggula var en stor favorit, liksom lever. Njurar var en big no-no, men allt annat slank ner =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

#21 Men jg undrar fortfarande om inte foderföretagen gör sina % uträkningar innan de torkar fodret..!
Sen har vi det här med koncentration och mängd..n hundar behöver stor mängd protein, men klarar de e stor koncentration? Det är värre.
Här är en länk till en text som fick mig att fundera.
http://helahunden.wordpress.com/2010/07/19/det-dar-med-proteinkoncentrationer-igen/
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det var mycket där som stämmer (med min uppfattning ), men det är ett par fel. Den som har skrivit texten säger att hundar är gjorda för att äta kött, d v s en hel del kolhydrater. Hnn säger också att köttet innehåller mycket vatten. Ändå säger hon att torrfoder ska innehålla max 22% protein (oavsett vilken sorts protein det innehåller) eftersom det annars blir för mycket protein för hundens kropp. Jag får inte ihop det. Slutsatsen med det resonemanget borde bli att det är väldigt viktigt att hundar som äter torrfoder också får i sig stora mängder vatten…
Hon skriver också att kolhydrater inte är bra. Men vad tror hon att ett torrfoder som innehåller 22% protein innehåller mer? Fett och… just det en väldig massa kolhydrater i form av spannmål!
#24, ja näringsanalysen är en analys av den färdiga produkten. Annars hade man inte haft siffror som 21 + 10 + 50,5 (protein+fett+kolhydrater) (Doggy original) utan mer som i färskfoder 9 + 8,6 + 16,86 (Nordic Bas)
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#25 "Den som har skrivit texten säger att hundar är gjorda för att äta kött, d v s en hel del kolhydrater" <--- nu förstår jag dig inte alls?
Det hon skriver är att koncentrationen av protein blir för mycket, inte mängden. Man måste skilja på koncentration och mängd, det är själva grundbulten i hela texten. Gör man inte det blir det helt fel :) (ex: 100% väteperoxid är extremt frätande även i en droppe. Men 3% väteperoxid kan du hälla litervis av i sår för att tvätta dem, och det är bara bra! Skillnad på koncentration och mängd.)
Det är viktigt att hundar som äter torrfoder får i sig extra mycket vatten, ja. Det tycker vi nog alla tre? :) Men vatten som ersättning för övrig utfyllnad och för att möta ut koncentrationen av protein funkar inte så bra.
Det finns mer än kolhydrater och protein i foder, tex fiber (vilket iofs är kolhydrat men ändå inte fungerar som sådan) och om vi tar mitt exempel med 1dl gluten i texten ovan - det blir egentligen inte mer kolhydrater för att man tar bort glutenet. Dessutom går %satserna i princip aldrig upp till 100% eftersom det finns saker som de inte räknar in (tex cellulosa) eftersom det inte ger någon speciell näring eller så. Men det ger bukfylla. Jag förstår hur du tänker, men själv har jag mert och mer kommit fram till att det tänket inte riktigt fungerar i praktiken, trots att det är helt logiskt i teorin!
Dessutom misstänker jag personligen att vissa proteiner faktiskt är sämre än kolhydrater.. tex gluten men även mjölkprotein. Beroende på hur de kan omvandlas i kroppen. Nu kommer jag prata om saker jag bara vagt förstår och inte har full koll på, men det ger mig ändå en bestämd känsla av varning. Nyligen (var det på kost iFokus?) publicerades en tråd/artikel om hur gluten och kasein (mjölkprotein) förvärrade autism hos barn, beroende på - och detta är det intressanta - hur vissa individer omspjälkar det till olika hormoner och drogliknande substanser i kroppen. Nu är detta människor och bara vissa individer - men är det inte sannolikt att samma problem kan vara vanligt eller till och med normalt, hos ett djur som över huvud taget inte är gjort för att få i sig växtproteiner?
Som sagt, rena spekulationer. Min grund står framförallt på hur koncentrationen av proteinet berör kroppen, och på min tanke att det inte blir mer kolhydrater för att man tar bort tillsatta växtproteiner, samt att växtprotein och animaliskt protein är väldigt olika.
Men detta är som sagt mina åsikter och tankar. Jag är ingen expert utan gör som de flesta andra - läser på, samlar in den info jag hittar och försöker tänka igenom vad som verkar logiskt och sant och vad som är missuppfattningar. Egentligen vet vi inte särskilt mycket om hur kroppen reagerar, ör bara ett par hundra år sedan trodde man ju fortfarande att mat enbart är bränsle och det spelar ingen roll vad man åt eller hur ensidigt man åt! Nu känner vi till vitaminer, mineraler, brister, prteiner och kolhydrater, och vi kan ju se hur vargar och vilda hunddjur äter - men hur mycket kan vi veta exakt om hur allt fungerar? Även det vi "vet" är ofta kvalificerade gissningar, och mycket som finns vet vi inte.
Därför tänker jag inte försöka övertala någon att just jag har rätt, utan jag kan bara presentera de tankar, fakta och slutsatser som jag har tagit del av och påverkats av - och lämna bedömningen av det till den som läser att dra egna slutsatser :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det ska givetvis stå en hel del protein (någon med makt att göra det får gärna ändra i mitt förra inlägg och ta bort det här inlägget!).
#26 skrev:
…och om vi tar mitt exempel med 1dl gluten i texten ovan - det blir egentligen inte mer kolhydrater för att man tar bort glutenet…
Hur ska man kunna ta bort något (utan att ersätta det med något annat) utan att koncentrationen ändras? Om jag har en blandning av 5 dl mjölk och 5 dl grädde men tar bort 2 dl mjölk så får jag ju en fetare blandning. Tar man bort protein ur ett torrfoder så blir det mer fett och kolhydrater i samma mängd mat.
Jag tror inte heller att gluten är bra för hundar, det är den främsta orsaken till att jag vill ha mycket fett och protein i maten!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#27 Ah, nu förstår jag :)
Men gluten ÄR protein. Och mycket av det extra proteinet är tillsatt gluten, för det är billigt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ja, det är sorgligt… Tur att jag inte ger torrfoder .
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

:)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.