Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3516 ggr
Zabbio
12/4/11, 10:37 PM

(H) Rött kött?

Lite dålig rubrik kanske.. men..

Kiro får mest fläsk och kyckling. Dock är det mesta fläskköttet grishjärta - det räknas väl som rött kött?

Finns det risk att ge för mycket hjärta?

Han är åt det magra hållet, så att köttet är fett gör inget.

Han får även; vom, får och vilt (men då mestadels ben, fårbenen är renskrapade och ges med hjärta eller annat kött - ibland får han även rent fårkött -, viltet är mest revben och ryggrad med en del kött kvar. Rådjur är ju inte så feta, men han får lite annat kött till). Emellanåt får han malt oxkött (bravos burgare).

Han får tillskott av nypon och nässla, blandat i lite rotfrukter och så för att pulver är oaptitligt :)

Kycklingen är såna jag köpt hela och bara delat på mitten, men mage och så kommer inte med i förpackningen. Han får kycklingmagar emellanåt. Köper då ett 400g paket och ger hela.. kanske 1gång/månad?.

Men det blir ganska mycket kyckling och grishjärta eftersom det är billigt och framförallt äter han det gärna. Även  fläsklägg kan förekomma. Kan hjärta ersätta rött kött till viss del?

Låt säga att han per vecka äter 1-2 kycklingar, 2-3kg grishjärta (eller 1-2kg hjärta och 1kg lägg), 2-5 vomburgare (150g st), 3-4 oxburgare och en del ben (får och vilt, kanske 1-2kg) plus då pulver tillskotten.

Vad missar jag? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Katti
12/4/11, 11:23 PM
#1

Mina får också mycket gris (fötter, knorrar och broskben från CityGross) och även vildsvin som jag köper av en jägare. Men jag köper även "slamsor" av nöt i vår fina köttaffär, så det blir ju rött kött också. Och lite från rådjur och hjort ibland.

Det jag saknar i din diet är framför allt lever. Får han inte det eller har du glömt att skriva det? Mina får lever ungefär en gång i veckan, men tyvärr har jag bara en som äter det frivilligt… Mina får även ägg (oftast löskokta med skal). I dem finns det massor av nyttigheter och kul är det också hälsar vovvarna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
12/5/11, 7:48 AM
#2

Han äter inte inte lever, men A-vitamin finns i kosttillskottet :3

Kyklinglever kan jag peta i honom ibland.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Katti
12/5/11, 8:27 AM
#3

Två av mina äter inte heller lever, men då plockar matten fram sin gamla devis att hon är smartare än en hund Skrattande. Lever skuren i bitar blandas med färskfoder och ges till hungrig hund. Då slinker det ner minsann!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
12/5/11, 11:28 AM
#4

Kiro har lite lättare att matvägra totalt, tyvärr :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lina R
12/6/11, 11:57 PM
#5

Har ni provat kaninlever =)? Det smakar inte lever! Nötlever däremot, smakar väldigt mycket lever.

Angående rött kött, fråga ditt lokala jaktlag om du kan få köpa slaktrester per kilo. De som har hund tar ju ofta allt och delar upp, men du kanske kan fråga riktigt riktigt snällt =)?

Och angående hel kyckling: Lokalisera din närmaste äggfarm. Köp höns för en guldpeng styck, eller en guldpeng för en knippe… Dom slaktas av efter 2 år i produktion och det är många många många höns. Det allra bästa är ju att köpa dom levande och låta dom gå på "avgiftning" i några månader och sen slakta dom och ta vara på alla fina inälvor.

Kaninuppfödare kan också uppskatta att få sålt överskottet, men var noggrann med att berätta vad du ska ha dom till så att ingen blir sur. Allra bäst är ju om ni har någon deal. Och nej, man behöver inte ha tillstånd för att sälja kaniner till hundägare, bara kaninerna inte föddes upp enkom för att bli foderdjur. Sålänge som kaninerna säljs levande och inte föddes upp i syfte att slaktas så slipper man "§16-tillståndet".

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Katti
12/7/11, 12:16 AM
#6

Jag har kaniner! Har funderat på att bara ha ihjäl dem (enligt konstens alla regler så klart. Jag kan, men vill inte gärna…) och ge dem till hundarna hela. Det borde ju vara det allra mest naturliga, d v s låta dem slita i pälsen och allt. Men jag vill ju inte att mina hundar ska se kaniner som mat, så det får vara! Dessutom skulle grannarna titta (ännu mer!) snett på mig Oskyldig.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Lina R
12/7/11, 12:21 AM
#7

Hehehe jag förstår ditt problem, men jag kan säga som så att hunden kommer ju att älska dig om den får en hel kanin =)!

Var hundvakt åt en puderpuff i några veckor i somras, hon blev som i trans när hon fick möjligheten att leka med en död kanin. Inte för att hon ens fick upp den (meshund) men det var två mycket medgörliga småhundar jag hade i hasorna sen när vi skulle slakta och de fick givetvis lite inälvor som belöning. Hundens ägare ville ha magarna infrysta för att ge till den ena, som lätt blev dålig i magen och behövde lite probiotika.

Kan du inte göra så att du enbart flår kaninen och tar bort huvudet och sen ger helt? Då ser ju ingen att det är en kanin, och du kan skicka iväg skinnet på beredning (eller göra själv).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Katti
12/7/11, 7:20 AM
#8

Jo, det blir väl så jag får göra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
12/7/11, 11:55 AM
#9

#5 Klarar inte rikigt av att slakta själv :3

Senfattar mina hundar inte det här med att äta och öppna byten.. körde på en hare som jag tog hem men det var svårt att få dem att äta..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: