Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 4114 ggr
Katti
9/29/11, 11:44 PM

Snart valpar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det bara dagar kvar innan min första BARF-kull föds! Jag har bestämt mig för att inte alls ge torrfoder till valparna, utan bara färskfoder och BARF. Då kan valpköparna välja mellan det när de får hem sin valp!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Katti
11/7/11, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har fått ge mig och ger nu ett mål torrfoder om dagen och två mål med färskfoder blandat med klippt kött. Tyvärr har jag ingen köttkvarn, men det ska inhandlas till nästa kull. Valprna är mycket ute och gnager då på diverse ben som de hittar på tomten. Idag är de 5 veckor och snart kommer de att få egna kycklingvingar. Jag misstänker att de inte kommer att få i sig så mycket av dem i början, men då får mamma ta över! Hon äter allt just nu!

Bilden är tagen när de var 3,5 vecka och smakade på de stora hundarnas mat. Lite lycklingskinn fick en av dem i sig! De har också fått en choppad grissvans, men jag vet inte hur mycket de fick i sig av den.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
11/10/11, 1:25 PM
#2

Varför var du tvungen att ge torrfoder? Spännande annars med BARF-valpar, hur söta som helst.

Sugiyama
11/10/11, 1:27 PM
#3

Jo just det, när min Freddie var 8 veckor fick han testa in första kycklingvinge, den slök han utan problem. Du ska kanske testa kycklinghals, det kan man klippa i bitar och är lätt-tuggat.

Katti
11/10/11, 1:32 PM
#4

De får ett tottfodermål (av 4), så det är inte så mycket. Kycklinghalsar jag har aldrig hittat någonstans. Var köper du det?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
11/10/11, 1:49 PM
#5

Jag köper på Enskede Hund & katt. Jag tror dom köper från Jipotimas. Köper man hel kyckling brukar det finnas med halsen men det blir att äta mycket kyckling hemma hos er om ni bara ska ge halsarna.

pius314
11/10/11, 5:12 PM
#6

#4,5 japp jipotimas har det i förp om några kilo vill jag minnas…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Katti
11/10/11, 6:24 PM
#7

Jipotimas varken kan eller vill handla från tyvärr efter vad som skrivits här om deras transporter…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
11/10/11, 7:53 PM
#8

Förstår dig men det måste finnas andra att handla ifrån.

pius314
11/10/11, 9:10 PM
#9

#7 har jag missat, vad är det för knas med dem? (har själv hndlat från gårdsbutiken men är intresserad ändå)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
wesdi
11/10/11, 9:31 PM
#10

Jag har inte haft problem med transporter.

Har pratat med Jill om detta.

Du kan ju välja själv var du vill hämta ditt paket. Har du ett DHL-kontor på din ort väljer du det.. då kan varor hämtas direkt på morgonen.  Väljer man en mataffär eller liknande som har DHL-utlämning finns risken att de inte får paket förrän efter lunch (kan naturligtvis variera).

Varor går iväg tisdag och anländer din ort onsdag morgon (så är det för mig i alla fall). Jill berättade att en vanlig frys har - 18 grader, de har bra mycket kallare i sin frys.  Det hjälper till ordentligt att hålla varor frysta under transport.

Sist jag beställde tänkte jag inte på det här med DHL utan angav mataffären som utlämningsställe…. de får inte varor förrän efter lunch så jag var lite orolig… men Skrattande varorna var otroligt bra förpackade… inget hade tinat!

Jippotima höll mig underrättad, fick sms om när paket gått iväg, spårningsnummer m.m. så jag har inget att klaga på.

Nästa beställning då ska jag ange DHL själva och hämta paketet där.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Katti
11/10/11, 11:39 PM
#11

Jag är tveksam till om det ens är lagligt (nåja, enligt fraktbolagets policy i alla fall) att skicka fryst kött med vanlig frakt. Så många gånger som leveranser till mig har blivit försenade en dag eller till och med över en helg så skulle jag aldrig chansa!

Jag har skickat djur för obduktion och det är en himla massa regler för paketering och kring frakten för att det ska vara okej.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

wesdi
11/11/11, 6:01 PM
#12

SMS-avisering och postgång fungerar himla bra här jag bor!

Har själv inte anlitat DHL för att skicka iväg något, bara haft DHL som fraktat varor av olika slag till mig.

DHL är rätt stort, har möjlighet att frakta det mesta inom varor/produkter så… det går att beställa frakt på olika sätt, beroende på vad som ska fraktas.

Att själv frakta i bil går ju, lite beroende på mängd och hur många timmars bilfärd det blir… å kostnaden för det då.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

LaSadie
11/11/11, 6:11 PM
#13

Jag är en av dom som haft problem med en transport. Fick inte info om att varorna kom fram förrens 23 på kvällen, då jag fick ett mail från dem och ung. samtidigt ett sms från DHL. Jävligt lyckat, upptinade varor hämtades samma dag som alla fick slängas. Men värst var nog att jag inte hört ett jävla knyst från dem efter det då jag skickade mail om det. Efter det så ligger Jipotimas på min "vill inte ha att göra med" lista.

Annons:
Katti
11/12/11, 10:39 AM
#14

Min motvilja mot företaget kommer sig av att jag ringde dem för något år sedan, när jag började BARFa, för att prata hundmat. Det var en kille som svarade och han var mycket trevlig. Dock visst han inte hur det var med uppfödarrabatt och en del andra frågor som jag hade, så jag fick rådet att ställa dem i ett mail, så skulle jag få alla svar. Men något svar har jag inte fått…

LaSadie, jag hoppas verkligen att du inte betalade för varorna!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
11/12/11, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

De har redan, vid knappa 6 veckors ålder, börjat jaga vildsvin! Med framgång som synes Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LaSadie
11/12/11, 4:20 PM
#16

#14 Hade redan betalt men fick inget tillbaka. Som sagt, det kom inget från dem inte ens ett 'ursäkta'.

wesdi
11/12/11, 4:41 PM
#17

#14 Trist.  
Frågan är vem som bär *felet*, avsändaren eller fraktbolaget?

Ringde du både försäljare och fraktföretag och reklamerade?

Lena med Diesel och Wesslan

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Katti
11/12/11, 7:49 PM
#18

Det hade jag alla gånger gått vidare med. Man skriver ju på när man hämtar ut godset. Då ska man anmäla om det är fel på det. Sen är det deras sak att reglera med avsändaren.

Funkar inte det så finns det ju en konsumentombudsman! Fy tusan vad dåligt av dem i vilket fall som helst. Nu vet jag att jag inte ska handla därifrån!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LaSadie
11/12/11, 8:03 PM
#19

Nu är det tyvärr försent att anmäla det tror jag. Det var i våras och jag var mest förbannad och tänkte inte på att anmäla det då, men nu vet jag bättre :P

wesdi
11/12/11, 8:06 PM
#20

# 18 Nej det är inte alltid du skriver på när du hämtar ut något.

Beror lite på.  De gånger jag hämtat ut varor från matbutiken som är mitt utlämningsställe har jag aldrig skrivit under något. Bara rabblat upp sms-koden jag fått och visat leg.

Foderbilen… (ej frysta varor då) där anger jag leverans hem utan påskrift. Paketet levereras direkt hem till mig och lämnas av utan att någon behöver vara hemma.

Andra varor som blivit levererade direkt hem… har jag ibland fått skriva på att jag mottagit (en laptop som gick sönder under garantitid, hämtades med bud och lämnades åter mig med bud - då fick jag skriva under).

DHLs eget ställe…. hm… fasiken nu kommer jag inte ihåg… joo där fick jag nog skriva på något.

Minns en gång när jag beställt en vara, som skulle skickas direkt hem. Fick en avi i brevlådan med info att de inte hittat min adress och att jag fick lösa ut paketet på posten …. jomen tjena! Den avin hade ju hittat till min adress!

Åkte iväg, visade upp avin och de bad om ursäkt… något hade ju gått galet, fick paket med mig hem… om än att jag fick åka och hämta det själv då.

Men helt klart… om  något blir fel ska det reklameras. I aktuellt fall borde man ha reklamerat till både  fraktbolag och försäljare… för att reda ut vems fel det kunde vara.

Var även noga med att ange mobilnummer så att ni får SMS-avisering.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Katti
11/12/11, 8:08 PM
#21

Inte för sent att försöka tycker jag. Jag tycker du ska ringa dem. Så får de chansen en gång till att visa om det finns någon som helst serviceanda på företaget! Intressant för andra kunder inte minst…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LaSadie
11/12/11, 8:16 PM
#22

ska kolla in på det mer… vet att det är försent om det är posten men detta var via dhl eller kanske posten då det hamnade på ica'n i närheten

Katti
11/12/11, 8:22 PM
#23

Till fraktbolaget är det nog för sent att anmäla. Det ska göras när man tar emot eller packar upp varan om inte felet syns förrän då. Men jag tycker du ska prata med Jipotimas. Du måste ju om inte annat ta redan på om de har klart för sig att det inte funkade. Annars kan de ju inte bättra sig/ställa krav på speditören.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LaSadie
11/12/11, 8:26 PM
#24

#23 Sant, det ska jag göra :) Se om jag får svar denna gången, har sparat det försenade sms'et och deras mail jag fick på kvällen.

wesdi
11/12/11, 10:14 PM
#25

ObestämdIsch du måste haft rejäl otur med den försändelsen.

Normalt sett (i de allra flesta fall) får man ett s.k. spårningsnummer som man kan gå in på och följa sitt pakets färd.

Så fort ex.vis DHL har levererat paket till utlämningsställe skickas SMS till den som ska hämta ut paketet.. ett SMS med nödvändiga uppgifter för att få ut paketet.

Utlämningsställen som typ matbutiker… i alla fall hos mig, får sina paket runt lunch så där tar det lite extra tid.. särskilt om man då väntar på ömtåliga varor.

I ditt fall, om det var DHL som var sena med SMS, ditt *bevis* för att kunna hämta ut paket… skulle jag direkt ha klagat hos dem och undrat varför de var så sena med aviseringen.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

LaSadie
11/12/11, 10:21 PM
#26

#25 Sant så sant… Lätt att vara efterklok, men det fick mig att göra egna blandningar samt att köpa köttkorvar på djuraffärerna här i närheten =)

Katti
11/16/11, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Dags för en bild till tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Katti
11/27/11, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Imorgon är valparna 8 veckor och den första ska flytta. Idag har vi firat sista dagen ihop med delar av en smarrig hjort som en kompis kom förbi med Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
11/27/11, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

En bild till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

wesdi
11/27/11, 8:48 PM
#30

Glad Härliga bilder!

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: