Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2047 ggr
hanna.c
2011-11-19, 18:19

Hjälp, barf till katt!

Jag har läst en del om barf och vill gärna prova det till min katt, åtminstone som komplement. Idag äter kissen Mjau blötmat, då det är svenskt kött och har hyfsat näringsinnehåll.

Både jag och min sambo är dock vegetarianer, och äter ofta helt veganskt, främst av etiska skäl. Att vara i kontakt med kött tycker vi är ganska obehagligt (både pga samvete över köttproduktionen och rent personligt, mår dåligt av att se döda djur) vilket gör det lite jobbigt bara att köpa vanlig kattmat. Trots detta är jag intresserad av barf, kattens välmående kommer ju alltid i första hand, och dessutom får man väl lättare att välja "etiskt bra" kött. Frågan är bara hur det ska gå till…

Mina svärföräldrars hund äter barfkost, som kommer färdigblandad i frysta kakor och bara är att tina upp. Hennes mat har jag inga större problem att hantera, men det verkar inte finnas någon liknande variant för katter?

Jag har inte köpt en bit kött i hela mitt liv, och har ingen aning om hur man gör. Jag har sett en del barf-recept, men vet inte var jag ska börja. Finns alla djurorgan etc i vanliga mataffärer, eller kanske i djuraffärer?

Om jag nu vågar göra slag i saken och får tag på färskt kött, finns det något särskilt man måste tänka på? Har alltså aldrig lagat kött eller haft det hemma.

Det ultimata hade förstås varit en färdig (fryst) blandning som täcker kattens alla behov och bara är att dela upp i lagom portioner - men om det nu inte finns, hur får jag enklast ihop en komplett kost med så lite hantering av köttet som möjligt?

Kött från vilka djur är bäst att välja ur etisk och miljömässig synpunkt? Och vilket recept är mest bekvämt/lättillgängligt om man är nybörjare?

Många frågor, men jag hoppas att någon har tid och lust att hjälpa till :)

/Hanna

Annons:
Sophie&Segra
2011-11-19, 20:13

Mina katter har ätit Ebafarmens färskfoder & även mina hundar äter det (och har ätit hela livet) Glad
Jag är inte vegitarian eller så, men hatar att hålla på med kött.. Oskyldig

Deras mat kommer som i korvar, ser ut som en stor, rak falukorv typ.. Sen det innuti är bara som köttmassa. Visst kan man hitta både det ena o det andra ifrån djuren där i.. Men man behöver ju inte direkt gräva o leta.. Jag lägger bara upp det utan att kolla Tungan ute
Jag vet vad som är i.. Och känner inte att jag behöver veta/se mer än så.. Haha Tungan ute

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[trollskogen]
2011-11-22, 00:07

Eller så vänder ni på tanken o skaffar bara kött som kommer ifrån djur som haft det bra och har slaktats av matte eller husse hemma utan stress.

Vi slaktar nån tupp eller anka emellanåt .

Dom ligger en stund i famnen tills dom somnat sen knockas dom medvetslösa innan dom avlivas .

Ingen stress inget läskigt .

Jag är väldigt mån om mina djur och kan inte äta industridjur numera.

Om nån vill köpa ungtuppar av mej till barf så är det bara att hojta.

Lamm kan jag oxå få tag på som haft det bra, kostar dock 80kr kilot.

Sen måste ni ju ta hand om o stycka hela djurdelar .

Gilan
2011-11-24, 16:20

Mitt tips är att kolla runt med lokala gårdslakterier som har djuren på ett bra sätt samt lokala jaktlag där djuren åtminstone fått ett bra liv. Där kan man få köpa restkött billigt och även mindre ben.

Sen kan man ju välja att köpa ekokött och ägg i butik istället för vanligt kött.

Gör man detta så har man ju gjort sitt bästa för att vara etisk när det kommer kött.

Lusthan
2011-11-24, 17:01

Trollskogen: Vart bor du någonstans? Finns du nära Örebro? Jag skulle gärna köpa nån tupp och ge mina kissar. Men jag vågar inte nacka själv tyvärr.

[trollskogen]
2011-11-26, 21:59

Lusthan , jag finns faktiskt ganska så nära örebro 6,5mil rak motorväg till mej ,jag bor precis vid e20 i kungsör .

No prob jag slaktar , du tar med dej död tupp hem *s*

Jag skickar mitt nr privat till dej.

Upp till toppen
Annons: