Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3457 ggr
Sagabull
11/11/11, 3:52 PM

Dålig andedräkt ( precis börjat barfa )

Hej!
Jag har tydligen tusen frågor nu när jag börjat intressera mig för Barf. Mina hundar har aldrig haft dålig andedräkt ( dom har ätit Fodax färskfoder tidigare ) Nu när vi gått över en del till att ge råa ben och kött så har dom börjat stinka något fruktansvärt ur munnen. Den ena har också börjat klia sig. Jag läser att Barf ska ge BÄTTRE andedräkt,varför har då mina börjat stinka? Är det "detox" perioden ? Är det för att hundarnas magsyra blivit starkare ? Eller är det något som blivit fel?

MVH Emelie

Annons:
Katti
11/12/11, 2:22 PM
#1

När människor slutar äta kolhydrater (eller mininerar intaget) så hamnar de i ketos. Det innebär kort att kroppen tar sin energi från fett och inte kolhydraterna. Då stinket andedräkten. Många säger att det luktar aceton. Jag tycker bara att det luktar illa. Jag har inte tänkt på det hos mina hundar, men kanske händer något liknande med dem!

Min fjärde hund bor inte hos mig utan hos min mamma. Hon vägrar BARFa (mamma alltså, inte hunden!). Nu har hon varit här ett par dagar och då la jag märke till att hon luktar illa ur munnen. Sådär som man tidigare trodde att alla hundar luktade. Mina luktar ingenting alls!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
11/12/11, 2:50 PM
#2

Fast om hunden ätit Fodax förut, så borde inte den teorin stämma. Fodax innehåller ju väldigt lite kolhydrater.

Katti
11/12/11, 7:57 PM
#3

Nej, inte väldigt lite. Bara mindre än torrfoder.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sagabull
11/13/11, 12:53 AM
#4

Det låter ju väldigt rimligt! Men en människa ska väl inte vara i "ketos" under längre perioder, varför ska hundarna vara det då?
Min ena hund har varit ganska lättirriterad på senaste, det kanske är väldigt långsökt, men kan det ha att göra med att han är i "ketos" ? Jag vet att människor får kortare stubin i det tillståndet, hur är det med hundar?

TUSEN TACK för att ni svarar på alla mina frågor!!!

Katti
11/13/11, 1:25 AM
#5

Det där är bara snicksnack! Man kan leva i ketos år efter år. Jag har varit det sedan 2006 med enstaka undantag OCH KOM FÖR F..INTE OCH SÄG ATT JAG HAR KORT STUBIN Skrikandes. Nej, skojar bara Cool.

Vissa människor och kanske vissa hundar kan ha en omställningsperoid som är jobbig. Men det handlar på sin höjd om ett par veckor. Så ge det lite tid tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
11/13/11, 7:12 PM
#6

#3 Du har rätt. Kollade nu. Fodax har ca 20% kolhydrater. Hade för mig det var MYCKET mindre.

Annons:
[Pennylane1]
11/18/11, 8:12 AM
#7

haha det blev lite krångligt med mamma och hunden Katti… inte bara i första meningen där du förtydligade, undrade varför mamma stank ut munnen Skrattande ett tag tills jag insåg att jag kom till nästa mening och insåg att jag gjort ett syftningsfel när jag läste…

Katti
11/18/11, 8:53 AM
#8

Ser att det var lite otydligt. Men min mamma äter alltså inte BARF! Och inte heller serverar hon det till sin (d v s min!) hund Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: