Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3087 ggr
[ElinaQ]
2011-09-30, 10:22

Rejält orolig! ben i avföring!

Den senaste veckan har min hund haft avföringen full av benbitar varje gång han gjort nummer 2. häromdagen kom sambon in och sa att hunden gnällde när den bajsade.

han får rkb på morgonen och vanligt kött på kvällen.

I övrigt är han pigg och glad, men jag förstår ju att det inte är bra med ben i avföringen jämt och ständigt.

Vad ska jag göra?

Annons:
Airwyn
2011-09-30, 16:34

Det låter konstigt eftersom ben bryts ner i matsmältningssystemet.. har aldrig hört talas om att det är ben i avföringen.. säker på att han inte ätit något annat? Är han hård i magen? Hunden som Barfas och blir hårda i magen får för mycket ben. Minska andelen ben till var tredje dag och kolla om det förändras.

Silvestris
2011-09-30, 17:52

Dra ner på mängden ben. Hittar ni benbitar i avföringen innebär det att magsyran inte lyckas ta hand om benen i magsäcken, således kan inte hunden tillgodogöra sig all den mängd ben den äter.

[ElinaQ]
2011-11-02, 22:40

jag är helt hundra på att han bara äter det jag serverar honom. vissa dagar är han jättehård i magen och får inte ut mer än ett par pluttar, men oftast är det "normalt" dvs han bajsar 2-3 gånger om dagen.

Jag har dragit ner benmåltiderna till var tredje dag, men hittar fortfarande ben ca en gång i veckan.

Heffipeffi
2011-11-03, 00:26

Är det inte bättre att ge ben oftare men i mindre mängd?

Att hjälpa magen på traven genom att marinera benen i äppelcidervinäger är ett tips.

TimotejC
2011-11-03, 13:54

Hur marinerar man, dvs hur länge ska det ligga?

Tycker hunden det är gott även om det smakar äppelcidervinäger?

Har problem med att min hund bajsar slem emellanåt, är det oxå för att hon har svårt att bryta ner ben?

Silvestris
2011-11-03, 18:01

Antagligen, slem i avföringen tyder på en irriterad tarm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: