Annons:
Etikett02-hund
Läst 5841 ggr
TimotejC
2011-09-07 11:47

Börjar tappa inspirationen med barf...hjälp!

jag har inte ens kommit helt in på Barf utan kör blandat med färskfoder.

Men jag börjar ändå tappa inspirationen! Har läst väldigt mkt men det känns ändå som jag kan för lite.

är osäker på om vovven får i sig det den behöver och är lite trött på att truga i vissa saker som rå lever etc. Det funkar bara ibland om hon är väldigt hungrig, levern är helt frusen och jag kastar iväg den..

Oftast vill hon äta maten frusen, är det bra?

Nångång på senare tid har hon även bajsat sleminkapslat bajs och då har ju magen problem på nåt sätt. (har inte kommit på vad det beror på men har hänt ca 5 ggr på kanske 4 veckor. Trodde först det var äggskalspulver för det tycktes komma i samband med det. Nu igår bajsade hon så igen, men det beror kanske på att hon ätit Nature Diet i 10 dagar på campingsemestern och sen fick hon lammrevben när vi kom hem…det var dock en liten bit bara)

Jag håller även på med en liten foderellimation, så kyckling ger jag inte henne just nu och fisk ska jag väl börja prova igen.

Jag har heller ingen i min närhet som barfar eller ens ger färskfoder så har ingen att diskutera med, mer än forum och böcker.

Jag skulle behöva inspiration, lite hjälp…gör jag rätt??

Vad ger man för mat när bajset har varit sleminkapslat, inga ben alls då?

Vad jag ger för det mesta:

Barf"korv" 100% lammkött

Nötfärs

Nötvom. Har gett emmzos som är ett färskfoder, dvs potatis och betfibrer i+ vitaminer. Tänkte gå över till ren vom. Vilken är bra? Bravos, Nordics, eller nåt annat?)

Nötblod

Nöthjärta

Nötlever (ingen höjdare, måste absolut vara frusen)

Lammrevben

Lammnacke

Har även kalvnackeben och kalvrevben hemma men de har hon inte fått så ofta som lamm.

Maskrosblad, kirskål, morot, vitkål, broccoli..

Banan, blåbär, hallon, mango..

Dr Baddakys fiskolja

Shy Feeder B-vitamin (men det är mest mot fästingarna)

Har även brännässelpulver och nyponpulver hemma som jag kan ha i (har dock varit sparsam med det nu, då jag kollar av lite olika ett och ett. Vill inte ta både pulver och fisk samtidigt tex, utan vill vara säker på att hon klarar olika grejer först)

Dessutom provsmakar hon lite från vår mat, lite pastatex el potatis, litelite bröd, eller ris eller grönsaker. Men det är ganska lite.

Hur verkar detta, nåt jag glömt eller funkar det?

Jag ger inget "vanligt" kött mer än nötfärsen för ärligt talat vet jag  inte vad jag ska köpa. Det får bli barfkorvar tex.

Bravos och nordics färskfoder tycker jag det är för mkt spannmål i, vd finns för alternativ jag kan ge?

Ge mig gärna lite inspiration för jag tycker detta börjar bli jobbigt, men jag vill ju egentligen ge sån här mat, tycker ändå det är intressant (iaf i teorin)

Det är en hund det gäller, 8 kg. Lägger på sig rätt lätt.

Annons:
TimotejC
2011-09-07 13:29
#1

Ger lite keso ibland också, men som sagt mest som smakbitar när hon sitter hos mig.

Katti
2011-09-07 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag undrar om du inte krånglar till det. Eller också har jag förenklat för mycket Flört. Mina hundar får:

Kyckling (alla delar)

Gris (fläskben, knorrar, lever, njurar, fötter, hjärta)

Vildsvin (hela huvuden samt organ)

Nöt (lever, tunga, ben, hjärta)

Kalkon (magar, halsar och hjärta)

Vilt (ben och organ)

Lamm (vad jag kan få tag på, hittills ben)

Fisk (någon enstaka gång hel strömming, annars Vomoghundemat No 25)

Ägg (oftast löskokta)

Jag räknar inte alls på maten, men efter en dag med organ får de något med mycket ben t ex. De får lever var 4:e till var 5:e dag, inte speciellt mycket varje gång. Ben finns det alltid på baksidan där hundarna är en stor del av dagarna, så gnaga kan de alltid göra.

Basen i foderstaten är nöt, gris och kyckling. Vilt har jag inte gett på länge, men snart börjar ju jakten Glad. Fisk får de bara varannan vecka eller en gång i månaden. Kalkon får de när jag har kunnat åka de 16 milen för att köpa det och har plats i frysen… Det är dags för en resa snart! Ägg blir det ett par gånger i veckan sådär. Då blir det ett som tillägg till annan mat. Tiken som är dräktig nu får ett ägg varannan dag.

De får inga som helst tillägg, förutom fiskolja ibland när jag kommer ihåg det, och inget grönt. Det står dem fritt att äta vad de vill som växer på tomten och där vi går promenader!

Min tanke är att de över tid ska få i sig ungefär vad vilda hundar/vargar skulle äta.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
2011-09-07 21:29
#3

Här hemma är det just nu först och främst kyckling och gris de får. Har inte lyckats få ihop schemat så att jag kan åka ner till Sthlm och köpa oxkross. Har börjat höfta lite med både katterna och hunden, men är fortfarande inte helt nöjd. Jobbar på att få fram ett bra system.

Det jag ger mina:

Gris (hjärta, rent kött, fläskben och ev. andra ben jag hittar + ev. udda delar från City Gross)

Kyckling (lever, hjärta vid tillgång, lår/vingar/…)

nöt (lever + ev billigt kött, oxkross när jag hittar något ställe att köpa på)

grönsaker när jag kommer ihåg det.

Ska försöka få in lite mer fisk i hundens kost, men än så länge har han vägrat det lilla jag har försökt med. Ska testa med lite strömmingfilé som ilgger i frysen.

Ska försöka komma iväg till ett gårdsslakteri för att kunna få in även lite lamm i kosten.

Men jag har inte panik för att jag tills tor del bara använder 2-3 olika sorters kött. Visst, rekommendationen är minst 5, men är det itne bättre att ge barf (även om det bara är på 2-3 proteinkällor) än att inte ge alls? Så resonerar jag iaf.

Jag har en hund på ca. 5,5 kg (men han får lite extra mat för att han behöver bygga muskler).

Morgon: 1 kycklingvinge + lite extra kött (måste dela upp bengivan då han annars blir stenhård i magen och får vitt "benbajs)

kväll: 1 kycklingvinge + lite extra kött

Morgon: lever (ger lever 1-2 gånger/vecka)

kväll: rent kött

Sen roterar jag det "schemat". Hundar är inte lika beroende av hjärta om som tex katter, då de kan tillverka eget taurin från ämnena i köttet. De jag vet som ger hundar hjärta på regelbunden basis (som menar att de verkligen behöver det) är de som har hundar som är elitidrottare. Tex greyhounds som tävlar aktivt. Sen är det absolut inget fel på hjärtan, men få inte panik om du har svårt att få tag på det i perioder.

Medarbetare på jack russel terrier

Lillulla
2011-09-07 21:50
#4

TimotejC, jag känner lite som du! Mina båda hundar har ätit rå mat i ett halvår nu, och det går knackigt. Hanen ,20 kg, fick diarre direkt vid starten och går forfarande på Flagyl, annars bajsar han blod. Han hatar vom, fick väl för mycket av det i början. Kyckling tål han inte, inga ben alls(bajsar blod), han petar håglöst i maten för det mesta, Just nu äter han Nordic Ox någorlunda frivilligt, och lite torrfoder när han vill ha. Krossade äggskal knådar jag in i en bulle mat och trycker ner i halsen tillsammans med medicinen. Blandar jag något i maten äter han ingenting alls på en vecka! Han har blivit lite bättre på sistone iallafall, och måste inte ut på nätterna längre. Tiken, 10kg, tål allt utom torrfoder, men har magkatarr och måste äta var tredje timme för att inte få magsmärtor och kräkas.Det var för hennes skull som jag började med naturlig föda. Hon äter bara fryst mat, tinad eller färsk rör hon inte längre. Kycklingbenen rensar jag från det mesta av köttet, och fryser om alltihop för sig. Annat kött fryser jag i munsbitar åt henne som portioneras ut över dagen. Vom och lever rör hon inte ens fryst! Dyrt blir det också. Kyckling kan man få hyfsat billigt, men ingenting annat finns under 30kr/kg ens på rea eller med kort datum. Det är vad Nordic kostar i djurbutiken. Jag har inte bil, känner ingen jägare. Min plånbok är så beskaffad att det aldrig finns så mycket däri att jag kan bunkra, utan jag måste köpa mat varje vecka. Så mycket mat som jag har fått kasta, för att hundarna vägrat äta det! Det blir kostsamt att experimentera. Och alla olika medel för magen…Diarsanyl, Standardt Mage, kaninmage…allt möjligt, inget funkar! Man vill ju inte lämna något oprövat. Nu struntar jag i näringssammansättningen, hundarna får äta det dom kan, jag orkar inte pröva nytt hela tiden. Jag är tacksam dom dagar som ingen matvägrar eller kräks. Och ja, veterinär har tillfrågats och kan inget göra. Kunde jag backa tillbaka till enbart torrfoder så skulle jag göra det, men tikens mage klarar inte det. Annars funkade det ju utmärkt i många år, ack det var tider det! Hanen vågar jag inte ändra nånting med, nu när det ändå funkar hyfsat. Matsedel således: Oxkött, äggskal, Flagyl, lite blodpudding, lite torkad lunga, lite torkad vom, någon ostbit, samt lite Standardt Normal. Tiken får även kyckling, lammrevben, fläskfärs någon gång, makrill och tonfisk när jag äter det, samt Omeprazol vid behov. Ägg tål ingen av dom. Till råga på allt har jag fått Toxoplasmos i ett öga, parasit som smittar via färskt, rått kött!! Tung antibiotikabehndling och synskada. Så tvätta händerna noga, govänner, när ni hanterat hundens mat, nogare än vad jag tydligen har gjort! Det konstiga är att båda hundarna håller vikten, är bra i pälsen och pigga! Det är bara jag som är jättetrött! Skäms Var det uppmuntran du ville ha, sa du? Förlåt!Skäms

TimotejC
2011-10-20 02:36
#5

Tack för era svar!

Jag har inte varit inne på ett tag och kunnat svara..

Lillulla, fy vad du haroch haft det jobbigt, det är ju inget kul alls..:(

Jag har det ju inte alls så..Kunde dock inte låta bli att le när jag läste din sista mening om att hundarna är pigga och mår bra, det är bara du som är jätte-trött :) Så känner jag oxå, min hund är pigg och glad, men jag blir så trött av allt planerandet med maten.

Toxoplasmos lät inte heller alls bra, hur visste du att du fått det?? Jag försöker alltid vara noga med hygienen men man vet ju aldrig.

Usch vad jobbigt du har det :(

På sista tiden har det gått lite lättare här, hon har börjat äta lever lite bättre, dock måste den vara frusen och inga stora mängder går ner.

Hon har ju dessutom fått sleminkapslat bajs ännu en gång och det var rejält mkt denna gång, hon behövde gå ut många ggr oxå.

Så jag fick rådet att ta bort benen tills magen lugnat sig.

I 2 veckor har hon bara ätit kött, grönsaker, lite bovete och lite kesella.

Hon är bra nu, men jag vet inte hur mkt ben jag ska våga ge henne nu..Idag fick hon en liten liten bit lammrevben.

Kalk måste jag ju köpa och ge henne nu när hon inte får ben och inte äggskal heller.

Svårt att veta om det är benen som är jobbiga för henne, för slemmet kommer ju bara ibland..Dock verkar det som hon kan bryta ner benen bra annars. Ibland kommer det nån benbit ut, men annars brukar det vara rättså smält.

Jag ger ju henne denna mat för att hon ska må bra, inte bli dålig i magen liksom. Torrfodret funkade hon alltid bra på i 2 år, sen gick jag över till detta och tycker det har blivit lite mer problem istället. Det känns ju egentligen fel….Om man bara hade vetat vad som orskar vad så hade allt varit lättare..

Ennie
2011-10-31 15:05
#6

Hej! Jag ger Nature Diet till min hund men av det bajsar han ca 6 ggr/dag och har svårt hålla hullet.Han får även lammfärs ibland, tirkade nässlor, nypon, blåbär, benmjöl och fiskolja.Jag ger även lite lufttorkat Ziwipeaks och ibland K9Natural som godis och lite Provit frystorkat och annat torkat kött.Han har fått rå kalvlever och nötfärs.

Av ren rå vom verkade han nästan bli överkänslig i magen av efter flera månader på enbart det, men det kanske hade funkat bättre med lite råris som suger upp fettet och ger mer fibrer? Även bajset kunde var löst ibland och även lite slemmigt även när han fick kyckling som han även kliade sig av och avföringen blev lösare.

Han har inte kräkts något alls på den diet han lever på nu, och bajset är fast, pälsen fin, men är orolig för näringsbrister eller ev. överdosering då jag ger mindre mängd av Nature Diet och Ziwipeaks?

Oftast får han bara Nature Diet och lite rått lammfärs, med naturliga vitaminer som ej lagras i kroppen.

Annons:
TimotejC
2011-11-03 14:03
#7

Ennie, vet du vad som orsakade slemmigt bajs?

Kom du underfund med vad han ätit innan han fick det?

Jag blir inte riktigt klok på varför hon får slemmigt bajs emellanåt..Hon får det inte varje gång hon äter lammrevben tex, så man undrar ju om det är det..Eller så klarar magen lammrevbenen 3 ggr men sen blir det för mkt (lammrevben, var 3:e dag bara)

Nu hände det igen när jag gett lammrevben 3 ggr…Så nu vet jag inte…jag får nog skita i ben helt och hållet nu..

Ska testa en månad utan ett enda rått ben och se hur magen är då.

Kommer hon aldrig klara att fixa benen eller hur gör man?

Marinera i äppelcidervinäger har jag hört, men har aldrig provat.

Vad är det vinägern gör som gör benen mer lättsmälta?

Bajset är bra och fint i övrigt, men det är det här slemmet som oroar mig, det är ju inte helt bra..

Upp till toppen
Annons: