Annons:
Etikett02-hund
Läst 3864 ggr
wesdi
2011-10-25 21:17

[H] Grönsaksmix!

Flört Jag är den som ger bl.a. mixade grönsaker.

Igår kväll gjordes en liten planering. Kollade  vad som fanns hemma, knåpade ihop 8 olika mixblandningar och idag köptes det som fattades.

Så ikväll så mixade jag ihop 8 olika blandningar och har nu fryst in dem. Himla bra, nu har jag färdigmix för en liten tid framöver.

De frukter/grönsaker jag använde: ruccola, mache, roman, kinakål, persilja, majrova, kokt rödbeta, övermogen banan, övermoget äpple, maskros (torkad) och zucchini.

Lättkokta morötter kör jag separat, vid sidan om.

Flört Å jag har även nässlepulver, nyponpulver och blåbärspulver att variera med. Äter dessa *pulver*själv så de finns alltid hemma.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
AnniiPannii
2011-10-25 21:28
#1

Varför använder du dessa pulver och så mycket olika grönsaker till din hund?

wesdi
2011-10-25 21:48
#2

För att jag tror på att ge en liten mängd grönsaker till hund.

Om vi nu ska jämföra med varg så lever vargen ett helt annorlunda liv än våra tama hundar. I vart fall gäller det mina hundar.  Vargen lever i det fria och får fixa sin mat själv. Vargen äter bl.a. maginnehåll på de fällda bytena, och får på så sätt i sig det bytesdjurets halvsmälta mat (ofta veg. föda) ett viktigt tillskott för vargen antar jag. Möjligt att vargen själv knaprar lite gräs/bär  - det vet jag inte.

Mina hundar jagar inte sin egen mat, jag ger dem mat. Flört Jag ger dem mixade grönsaker istället för halvsmält föda i djurmagar.

Enbart kött och ben, må så vara att du har möjligheten att variera det i det oändliga… tror jag inte täcker hela behovet av vitaminer och mineraler.

Därför ger jag dem variation i grönsaker… färska och torkade. Inte i mängder men lite. Inte allt på en och samma gång utan jag varierar grönsakerna.

Men det här är vad jag tror Flört.

Det finns, som vanligt, säkerligen miljoner olika sätt och tro på vad som är bästa hundmaten.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

AnniiPannii
2011-10-25 22:10
#3

Jag undrade just varför dessa pulver, inte varför du gav dem Glad Det förstår jag, skulle själv inte ha råd att variera så att man slipper sånt :)

Jag ger min morötter och allehanda grönsaker som blir över från middagen osv. Tror du det räcker? Kör nämligen inte procent när det gäller grönsaker och kött utan grönsaker får han lite hursomhelst och lite när som iställer för köttet som han får vid sina måltider två gånger om dagen… Han gillar frysta broccoli då det tar fem sek längre tid att tugga igenom dem som tinade.

Sen älskar han, om han får en hel (!) melon att äta upp.

Elcyion
2011-10-25 23:01
#4

Gör en uppskattning av hur mycket grönsaker din hund borde äta på en vecka, och väg sedan det han får av er under 7-14 dagar. Då ser du snittet på hur mycket han får av er, och kan då jämföra med vad han borde äta.

Medarbetare på jack russel terrier

wesdi
2011-10-26 08:53
#5

Glad # 3: Pulvren är torkade färska bär/grönsaker/blad. Innehåller en massa nyttigheter och det på ett helt naturligt sätt.

Istället för frysta så är de torkade helt enkelt.

Nässlor: alla vitaminer och mineraler, kalk och essentiella fettsyror. Kalkrik och rikt på B-vitaminer

Helnypon: vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror, mycket rikt på C-vitamin

Blåbär: sägs bl.a. vara bra för synen, vitaminrikt ( C-vitamin), antioxidanter och andra vitala ämnen.

Helnyponpulver och blåbärspulver gör jag inte själv utan beställer. Nässlepulver beställs ibland med.. när mitt eget lilla förråd är slut.  Nypon brukar jag plocka och göra bl.a. nyposoppa (åt oss tvåbenta). Blåbär plockar jag och fryser in som de är (naturella). Blåbärspulvret är bra komplement när de frysta blåbären tar slut.

Så.. för variation så har jag även dessa pulver.  Flört som jag nog skrev tidigare så ger jag inte allt på en och samma gång utan varierar… ungefär som man varierar proteinkällan (kött).

Under vår/försommar kan man ju plocka nässlor, maskrosblad, kirskål m.m. själv och ge hunden (alt samla massor och torka det för den kommande vintern).

Blåbär plockas ju när det är säsong för det osv osv….

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: