Annons:
Etikett02-hund
Läst 3485 ggr
Zabbio
10/8/11, 9:52 AM

(H) Bytt till barf - äter inte.. -_-:

Jaha. Nu när han får bara rått kött (osv) så börjar han matvägra igen.

Första dagen åt han med god aptit (hjärta). Igår ratade han kycklingvinge totalt, inte heller gristunga nu på morronen var ''gott''.. samma beteende som med allt annat foder. Tittade på det, nosade, såg olycklig ut.

(Han har ätit både grisben, knorrar osv nyligen med god aptit, så det är inte at han inte vill tugga. Gör likadant med burkmat. Är van vid olika sorters kött eftersom han fått det bredvid den vanliga maten)

Suck, vad ska man ta sig till med denna hopplösa, magra hund som inte äter?

Han får det klippt i relativt stora bitar (typ 5 cm långa) för att inte slabba ner hela golvet. Och jag täker f*******g inte mala skiten, han behöver tugga med tanke på hur lätt han får tandsten.

Samma sak med glukosamintabletterna; första dan gick de bra, andra dagen gick de om man gav de tillsammans med leversnittar, nu får jag lägga dem bak på tungan och håla upp nosen tills han sväljer.. -_-;;

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
10/9/11, 4:52 PM
#1

Idag åt han iaf på får-ryggen. Inte hela, men den var rätt stor.. ratar fortfarande kyckling.

Fick reda på svaret från blodprovet också.. han har borrelia med. *suck!* Hur kan en så frisk hund vara så sjuk? Gränsvärdet låg på 80, han hade 140 eller 160.. (minns inte). Ska få tabletter. Antagligen har han haft det sedan vi fick honom, kan vara bidragande till symptomen plus vikten..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sarah-S
10/9/11, 7:16 PM
#2

Har du provat om du kan få medicin mot magkatarr av din veterinär? Tex Andapsin. Ibland lider hundar i det tysta och det kan ge mycket bra resultat om man provar att behandla just magkatarr.

Viktigt oxå att ge pro- och prebiotika nu när han ska stå på antibiotika länge, annars är det som gjort att magen pajjar

Jag gav min hund Synbiotic D-C under de 3 v hon åt Ronaxan mot Anaplasma (tidigare Erlichia)
http://www.protexin.com/products/synbiotic-d-c/33

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zabbio
10/9/11, 7:36 PM
#3

Tack för tips, ska se om jag kan hitta nåt (helst i butik) :)

Tror inte det är magkatarr, att han inte ville ha det andra fodret är nog mest att det egentligen inte var bra.. eller kanske borrelian som han troligtvis haft länge? Får han inte bättre aptit efter medecineringen mot den så ringer jag veterinären igen, men vi kan ju ta det lugnt och prova det vi har nu,  först :) Vill inte mixa fler medel än nödvändigt..

Nu har han dock ätit regelbundet och med god aptit, verkar bara vara  kycklingen han ratar..  vet dock inte varför, han har gillat det innan. Ska prova att ge till frukost imorgon (nu tuggar han på resterna av fåra-ryggen sen i morse. Men den var stor, inte konstigt att han inte orkade hela.)

Tycker lite synd om Ceddie. Hon är pappas hund och får inte barf (får dock en bravo ox-burgare till maten på kvällen och lite av Kiros kött i frukosten. Han vill inte byta sån't som funkar och hon har varit kärnfrisk hela livet på detta fodret (som är hyfsat ok). Fast när Kiro får ett stort ben tycker jag lite synd om henne.. hon får en liten kycklingvinge då iaf. Och lite fårblod på sin tugg-trasa (en sån där repknut, hon älskar dem och drar av tråd för tråd). Tyvärr har hon börjat bli tjock på äldre dar, var alltid så smal innan. Men hon är inte lika aktiv nu när pappa inte jobbar och honinte är ute på byggen med honom längre.

Fast jag tror pappa funderar lite på att börja ge henne kött iaf. Han väntar nog bara lite för att se hur pass smidigt/jobbigt det blir i längden och vad som krävs. Tycker jag ser den där blicken ibland, och tonen när han fråga ''vom-burgare? Jaha.. köper du de där vi köper Ceddies mat också? Ja, mm..'' :P Han tittar lite intresserat när jag väljer kött på CG också..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

wesdi
10/15/11, 6:45 PM
#4

Hm, har du provat att mala kycklingen? Eller mala det mesta köttet till köttfärs?

Vissa hundar gillar färs-varianten bättre, i början i alla fall.

Flört jag har en lite halvkräsen pudel som äter färs bäst (jaktcockern är inte lika noga fniss). För stora köttbitar… då glor han bara och tycker det är siså där… för små köttbitar - sväljs hela.

Gör jag färs och blandar in *hundgröt*, grönsaker m.m. i hela alltet så ja då smaskar han i sig allt.  Ben.. gnager han på, broskben gillar han skarpt, likaså oxsvans så… jaa för att underlätta allt  och därmed vara säker på att de får i sig alla nyttigheter så mal jag det mesta köttet till färs helt enkelt.  Rätt eller fel - struntar jag i, det fungerar bäst här hemma!

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Zabbio
10/15/11, 6:49 PM
#5

Tack för tips, men nu äter han :)

Verkar sitta i huvudet på honom att maten i skålen inte är god. Han tittar men verkar inte se.. Fast tar man skålen och lyfter runt den ett varv så att han känner doften innan han ser ner i den, så äter han. Precis som att han kopplar då..

Hemskt egentligen, att han är så van att mat är ett vidrigt måste att han inte ser när det är riktig mat i skålen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: