Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 4929 ggr
soolis
9/19/11, 12:54 AM

[K] Torrfoder utan spannmål.

Skulle vilja ha era synpunkter på det olika torrfodren som finns på marknade. Vad är bra respektive dåligt med dem. Ska försöka mig på Barf, men mina katter verkar ha lite svårigheter med att vilja äta blött över huvud taget. Så jag tänkte att jag kunde ge dem något bättre foder som inte innehåller spannmål under tiden jag kämpar för att få över dem på Barf i alla fall.

Portia 21

Orijen

Acana

Carnia Lynx

Hoppas ni har många synpunkter att dela med er av.

(flytta inlägget om jag lagt det fel)

Annons:
LillyB
9/19/11, 1:18 AM
#1

Jag har i 2 år kämpat med min hunds foderallergier. Vi har provat med lamm & ris från massvis av märken, veterinärfoder, speciella allergifoder, etc. Inget funkade. Men så beställde jag hem en säck med Orijen Regional Red, och min hunds hud blev finare än min! Alla blodbölder, all eksem, all rodnad, all klåda, allt var borta! Hans hud är nu jämnt ljust rosa och han har inte kliat sig på veckor! Han har god aptit, är pigg och glad och fodret kommer ut från rätt håll med bra färg och form. Så jag kan såklart bara tala gott om Orijen, jag litar på det märket och kan varmt rekommendera det till alla! :)
Jag ska börja ge det till mina katter snart, jag har bara väntat på att minstingen skulle växa lite då jag inte vetat hur Orijen är för kattungar.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

soolis
9/19/11, 8:52 PM
#2

Ingen som har synpukter vad gäller näringsinnehållet och vilket utav dessa 4 som är bäst?Glad Så jag kan börja ge dem utan spannmål snart. Har som sagt inte hunnit sätta mig in i näringsläran helt ännu, men är på god väg.

Urkraft
9/20/11, 8:31 AM
#3

Det var något nytt för mig när jag började skriva härinne, att katter inte ska äta fisk och jag kikar på Orijen och den innehåller olika fisksorter, medan Carnia Lynx innehåller laxolja.

Det står på båda att de håller en "biologiskt anpassad diet" eller innehåller "ungefär vad katten skulle äta i det vilda".

Jag undrar också om katter i det vilda mer än tillfälligtvis skulle kunna fånga fisk! Tungan ute

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Rose1
9/20/11, 3:29 PM
#4

Mina får Carnia och Ziwi Peak i torrfoderskålen.

Undviker foder med en massa örter, frukt och liknande. Speciellt vill jag inte ge foder med ärtor.

Har dock inte det minsta problem med lite innehåll av fisk eller fiskolja.

LillyB
9/20/11, 3:50 PM
#5

#3: Har faktiskt sett katter stå och mumsa på småfisk osv som åkt upp på strandkanten vid sjön där jag är uppväxt. Samma om man går längs havet eller liknande, det kan ligga fiskrens efter nån fågel som kalasat eller skadade fiskar som dött och flutit iland. :) Så omöjligt tror jag inte det är, men de äter nog inte alls så mycket av det. Men jag undrar också hur många katter som fångar nötkreatur, grisar, osv? ;) Ska vi ge helt naturligt så bör man bli kompis med en mus/råttuppfödare och en fågeljägare :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Urkraft
9/20/11, 9:35 PM
#6

Haha ja det är ju inte naturligt överhuvudtaget, för varken människa eller djur i modern tid! Cool Tänker också på det med uppspolad fisk och skrattar lite av bilden av av mina katter som smyger på en ko! Skrattande Svårt allt detta med maten…

Megarea på Carnia hos Foderbilen: http://foderbilen.se/katt/produkter/kattmat

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Annons:
Elcyion
9/21/11, 1:42 PM
#7

Det jag (personligen) har svårt för med Orijen är alla dessa örter/grönsaker/torfrukter:

torkad organisk brunalg, pumpa, cikoriarot, morötter, spenat,kålrot, äpple, tranbär, svarta vinbär, lakritsros, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin. Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium.

Tidigare stod det på deras hemsida att de hjälpte mot diverse olika sjukdomar som är vanliga hos katter (och hundar). Att deras foder skulle hålla våra djur friska längre.

För mig känns det fel att "behandla" mitt djur för problem det inte har. Skulle det sen vara så att djuret får någon av dessa sjukdomar, skulle jag inte behandla dem genom att ge orijen.

Detta gör att jag ratar orijen. Visst, jag kan köpa deras provpåsar när de rear ut dem på olika djuraffärer. Men inget som något av mina djur skulle få på regelbunden basis.

Medarbetare på jack russel terrier

soolis
9/23/11, 2:05 AM
#8

#3 Tyvärr så har dem i fisk lite varstans. Men det känns i alla fall bättre än spannmål på något sätt. Tror inte att det innehåller så stor mängd av det.

#4 Vad är Ziwi Peak? Har inte hört talas om det. :) Så Carnia är det ända som inte innehåller frukt, örter och annat?

# Ok, då är inte Orijen något alternativ låter det som.

Ingen som provat Portia 21? Tänker även på magnesium innehållet. Det är väl någon gräns på det också som foder inte bör överstiga har jag hört. Men är så dålig på dettaRynkar på näsan

Tack för alla svar hitills. Fortsätta gärna dela med er av era erfarenheter. Så jag kan fatta ett bra beslut Glad

LillyB
9/23/11, 3:26 AM
#9

Tips: http://foderbilen.se/carnia-lynx-original-5kg.html
5 kg Carnia Lynx för 199:- Glad

Innehållsförteckning:
_Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisfl ingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer & mineraler.

_Det jag funderar över här är cellulosan, som jag förknippar med pappersmassa och isolering? Dom använder alltså det för att späda ut fodret? Det är väll ursprungligen bark? Folk skriver också att deras katter kräks och att fodret luktar illa, vet dock inte om det är väldigt vanligt eller om de haft otur. Men för 199:- så kan man ju testa om man är nyfiken. :) Blev lockad av priset, men valde ändå Orijen. Cellulosa vet jag att fler foder innehåller.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
9/23/11, 3:38 AM
#10

#7: Citat från foderbilen.se: 
_"Katter har en instinktiv förmåga att plocka ut och äta de grässorter och örter som ger dem livskraft. För att öka upptag och ge maximal hälsa innehåller ORIJEN örter såsom psyllium, cikoria, maskros, myntablad; samtliga efterliknar den naturliga dieten, ger näring och stöttar matsmältningssystemet, stärker levern och kontrollerar insulinnivån."

_Att tänka på är ju också att då katten äter ett djur så får de även i sig mag- och tarminnehåll, som de oftast inte tar med under fodertillverkningen och då de gör det så är det inte alltid bra innehåll i tarmarna utan det kan vara pellets eller liknande från uppfödda djur. Därför tillsätter vissa tillverkare olika växter/örter/grönsaker för att efterlikna detta. Det är ju inga stora mängder av varje ört, så jag personligen ser inget dåligt med det. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Elcyion
9/23/11, 11:03 AM
#11

#10 Det handlar om hur Orijen själva marknadsförde sitt foder för ca. 1-2 år sedan. Då stod det på deras hemsida att örterna var till för att främja diverse funktioner i kroppen och hjälpa upp vid några olika sjukdomstillstånd (som jag inte kommer ihåg nu). Att de senare har ändrat sin reklamtext bryr inte jag mig särskilt mycket om. Bara att de ansåg det lämpligt att sälja ett foder som skulle hjälpa katten mot vissa sjukdomar vare sig de hade en diagnos eller inte. Ett standardfoder som rekommenderades till alla katter.

Sen kan de mycket väl ha blivit tvingade att ändra sin reklam med tanke på hur reklamreglerna ser ut.

Medarbetare på jack russel terrier

LillyB
9/23/11, 1:29 PM
#12

#11: Jag äter örter för att förebygga sjukdomar, var det inte så dom menade för 1-2 år sedan? Iallafall, de örter som är i fodret är inte dåliga för någon. Det är ju inga mediciner i, så om en frisk katt äter det där så har det en helt ofarlig förebyggande effekt som det stod i texten jag citerade. Om en katt som har problem med tex njurar lr lever äter det så kan fodret hjälpa mer än andra foder. Det är det fina med örter. Du behandlar ju inte ditt djur med detta foder, det är ofarliga nyttiga örter vi talar om här. Nu kan inte jag kommentera vad som stod för 1-2 år sedan, kan även vara fel översatt lr formulerat, utan jag tar fodret för vad det är. Hur dom väljer att marknadsföra det bryr jag mig inte om :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

soolis
9/26/11, 12:56 AM
#13

Tack för era synpunkter. Men jag vet fortfarande inte vilket som jag borde välja eller om jag över huvud taget borde välja något av dessa foder. Eller om jag lika väl kan fortsätta att ge spannmålsbaserat under överfasningetiden. Vet att det kommer att ta tid, och trodde då att det var bättre att ge utav spannmålsfria. Kankse hugget som stucket när det gäller dessa? Obestämd

Annons:
soolis
9/28/11, 1:03 PM
#14

Porta 21 var det. Ser att jag skrivit helt galet. Men det gör kanske inte så mycket då det inte verkar vara någon som kan hjälpa mig i mitt val. Obestämd

Sarah-S
10/3/11, 7:36 PM
#15

#11

Så du menar att det skulle vara fel att ge ett foder som förebygger sjukdomar om katten är frisk?

Isf behöver vi ju inte promota blötmat/barf eller bra torrfoder
Bättre då att behandla fetma/diabetes/urinstenar/tandsten etc när de uppkommer

Bakvänt resonemang?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
10/3/11, 7:45 PM
#16

Carnia Lynx och Porta 21 har hög magnesiumhalt (gäller även Taste of the Wild) och är inget foder jag skulle ge min katt

Orijen verkar folk negativa till pga fiskinnehållet samt örterna men annars tycker jag att det är ett mycket bra foder
Fisk finns det i nästan alla foder idag

Acana gillar jag, och Applaws (fiskfritt)

Angående örter etc så är det en amerikansk påhitt som kallas holistiska foder och som ska verka för att HELA katten ska må bra

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

misfire
10/10/11, 6:55 PM
#17

Finns det något torrfoder utan spannmål som inte innehåller lax eller laxolja? Min hund är allergisk mot lax oxh vad jag sett verkar det finnas i de flesta sorter…

Sarah-S
10/10/11, 8:34 PM
#18

Applaws tror jag

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

wesdi
10/15/11, 6:15 PM
#19

Två torrfodersorter jag tycker är bra är:

Standardt Original Mild och Healthy Paws. Båda är utan spannmål.

Två jag rekommenderar om man vill ha torrfoder.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: