Barf till 10veckors kattunge!
Har en kattunge på 10 veckor som jag vill BARFa. Jag känner dock att jag inte är tillräckligt insatt, även att jag suttit här i timmar och läst.. Vill veta mer exakt vad jag ska ge eftersom det är till en liten kattunge.
När kan man börja med ben? Om man ska ha mat färdig för en vecka, hur mycket av varje? Vad är benmjöl? Kalk? Muskelkött?
Nu får han lammfärs, mald kyckling, fläskfärs, lite välling ibland och även färdigt blötfoder. Har gett han blötfoder eftersom jag inte kände mig säker på att han får i sig näringsämnen annars..
Vill gärna veta i gram!
(Ber om ursäkt om frågan är upprepande sen innan, länka gärna till andra trådar annars…)
Fler frågor; min bror är jägare och jagar vildsvin och älg, kan katter äta detta? Är det bara muskelköttet de kan äta då eller lever, hjärta och annat med?
(läste mera och fick svar på min muskelkött-fråga iallafall ;)..)
Ben kan du börja ge nu, ingen fara. Kycklingvingar är billiga och bra. Jag brukar köpa hela kycklingar och stycka upp till köttben.
Vad som är superviktigt med växande katter är att kalcium/fosforkvoten är okej. Förenklat kan man säga ben/köttkvoten. Äter katten ett köttben per dag ska det inte vara några problem med den biten, men ger du inte ben (eller kattungen bara gnager på dem och inte äter dem) behöver du tillsätta kalcuim tex. i form av benmjöl. Man ger då katten ½ tsk benmjöl till varje 100 g kött.
Ger man vilt är risken för smittor via köttet lite större. Vildsvin brukar väl kontrolleras för trikiner, men älg kontrolleras inte för trikiner. Både älg och vildsvin kan även bära på parasiten Toxoplasma gondii som oftast är ofarlig, men kan orsaka skador på nervsystemet hos katter med försvaga immunförsvar. Jag skulle rekommendera att du väntar med vilt tills katten är vuxen eftersom kattungar inte har ett "färdigt" immunförsvar. Jag ger dock utan problem mina vuxna katter älgkött (har också jägare i familjen).
Det är svårt att ange exakt i gram hur mycket av vad en kattunge ska äta eftersom de bör få äta så mycket de vill. Det handlar om proportioner. Ska jag förenkla skulle jag säga att kattungen ska äta ett köttben varje dag och lever 1-2 ggr i veckan. Utöver det är det inte så himla noga men försök variera köttslag och ge kött från olika delar av djuret. Man kan ge äggula, yoghurt och keso också.

Oj, vilken lite kisse! Tänk på att ge mycket närhet och social kontakt eftersom den borde vara med sin mamma och syskon fortfarande… Många katter som är tagna för tidigt från mamman blir såna som gärna snuttar på kläder även som vuxna. Jag tycker dock inte att du ska ge välling eftersom det inte alls är samma sak eller ens påminner om mjölk. Välling är en spannmålssörja! Bättre då att ge grädde eller smetana (syrad grädde som även är laktosfri). Att katten får i sig fett är väldigt viktigt.
Jag tror inte att viltkött bär på mer "farligheter" än de smågnagare som kissen är gjord för att äta!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Han har fått välling från apoteket som är för kattungar, nu får han bara litegrann eftersom jag hade kvar sen han började med fast föda. Han är inte så bra på att dricka vatten så det är mest för att jag ska försäkra mig om att han får i sig tillräckligt med vätska..
Närhet får han i massor! Och ja, snuttandet.. Han snuttar på halsen vilket ger fina mini-sugmärken. Tänkte försöka vänja honom av med det snart om det går. Mamman hade väl ändå börjat vänja av honom vid snuttandet vid denna åldern.
Ska köpa hem lite kycklingvingar då och se vad han tycker om det! För att vara på den säkra sidan väntar jag nog till nästa jaktsäsong innan han får smaka på det viltköttet.

Katthonor vänjer inte av sina ungar. Jag har en unge kvar som är drygt 4 månader och hon diar ännu. Självklart blir det inga stora mängder, men det är ungen som styr, mamman erbjuder så fint! Och det är så det brukar vara i kattvärlden! De diar också varandras ungar om flera har ungar samtidigt .
Har läst att när ungarna får vassa tänder så brukar mamman dra ned på det, kanske inte sluta helt. Fast jag vet inte vad som stämmer egentligen, vid tolv veckor borde dom väl ha slutat när dom lämnar mamman och det är han ju snart.
Men han snuttar väldigt mycket för tillfället och tänkte väl mer i banorna att försöka få han att dra ner på det. Han spinner som en tok samtidigt och mjölktrampar så mysigt tycker han nog det är iallafall. Han kan nog behöva känna den tryggheten så är han väldigt bestämd och vill fortsätta ett tag till så får han det. Man märker att han vissa gånger gör det bara för han ligger på en och myser, andra gånger är han mer bestämd och letar upp en för att få snutta. Det ger sig nog med tiden!
Hamnade lite OT här.. ;)
Nej, viltkött i allmänhet är självklart inte farligare än småviltet som katter naturligt äter. Det betyder dock inte att det är säkert. Även fast katter evolutionärt har utvecklat ett immunförsvar som klarar av många av de smittor de utsätts för har också många katter genom tiderna dukat under, för att de har tillhört den där andelen individer som inte har de förutsättningar som krävs för att klara av omständigheterna.
Vet man att kattungar har ett svagare immunförsvar (än svagare när de handlar om en så ung kattunge som inte får några antikroppar via mammans mjölk) tycker jag att det är onödigt att ta de risker viltkött kan föra med sig. Jag känner till fall med kattungar som nästan dött pga. toxoplasmos (veterinärer är i allmänhet även jäkligt dåliga på att diagnostisera och behandla den typen av sjukdomar) och jag känner till några få fall med vuxna katter som fått skador på nervsystemet pga. toxoplasmos. Även när de blivit friska har de drabbats av permanenta skador som lett till epilepsi.
Jag ger som sagt gärna mina vuxna och friska katter viltkött, men jag tar de säkra före det osäkra med kattungar. Deras liv hänger ju sällan på att få vilt av oss ägare eller inte.

Tyvärr tror jag inte du blir av med beteendet. Det brukar följa med för tidigt avvanda kattungar livet ut. Jag har aldrig sett en katthona neka ungarna att dia och jag har väl följt ett 30-tal kullar genom åren. Tikar däremot bestämmer när det är dags att sluta!
12 veckor är en tidsgräns påhittad av människor. Det är då man som tidigast enligt lag får lov att ta ungarna från mamman. Det betyder inte att de måste flytta då eller att de slutar dia då om de får chansen att vara kvar!
Min kattunge blev av med sin mamma i en olycka tyvärr och han hade inga kullsyskon, så jag tog över honom när han var 8 veckor gammal. Men då vet jag hur det fungerar med snuttandet också, jag får lära mig att leva med det helt enkelt ;)

Nu har jag iofs inte läst igenom de inlägg du fått redan men vi gav våra kattungar
*kyckling, vingar, hjärta, lever och vanligt kött. Ibland mage
*lamm, hjärta och lever. Fanns nått på Citygross som var med lamm, minns inte vad det hette
*Gris, kotlettspill
*Nöt, kalvlever och kalvhjärta
*Senare tillsatte jag även benmjöl och köpte korvar med redan gjorde blandningar
Gav även men inte i mina blandningar
*Äggula
*Nötfärs
Sen blandade jag ihop det i olika blandningar :) Jag helbarfar inte utan detta var mer ett komplement som de uppskattar otroligt mycket. Hade sex kattungar och en hungrig mamma. Alla gick upp bra i vikt och friska, Mammakatt gick upp till sin vanliga vikt ganska omgående och hade gott om mjölk. Tror det hade en del att göra med att vi gav dem detta och blötmat till skillnad från att vi gett torrisar främst till våra två tidigare kullar