Annons:
Etikett03-katt
Läst 2051 ggr
Airwyn
9/28/11, 7:02 PM

(K) Hemgjort foder till katt?

Vad kan man ge katten och vad är viktigt att tänka på? Jag tänkte inte ge ben till att börja med utan kalcium tillskott i pulverform.

Hänvisa inte till en massa sidor, Googla kan jag, utan jag vill ha personlig erfarenhet här! :)

Annons:
Elcyion
10/3/11, 4:38 PM
#1

Jag förstår inte riktigt frågan?

Medarbetare på jack russel terrier

Sarah-S
10/4/11, 10:30 AM
#2

Jag brukar utgå ifrån dessa två "recept" när jag sätter ihop mat till min katt.
jag kör allt i köttkvarn till en röra eftersom hon annars väljer att inte äta vissa saker….

1 kg muskelkött
350 g hjärta
170 g lever
100 g "övrigt" (Kan ersättas med mer muskelkött istället)
4 st äggulor
9 g kalcium (1 msk benmjöl = ca 1,5 g kalcium)

Och om man vill göra sitt eget recept:

60% kött
10% ben
10% hjärta
10% lever
10% övrigt

Ger man benmjöl doserar man ungefär 1 tsk per 200g "röra". Alltså kött och inälvor blandat. Man kan tillsätta lite mineralsalt i små kvantiteter för natruim och jod.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
10/9/11, 11:22 AM
#3

Varför vill du inte ge ben? I min värld så är just benen, och aktiveringen de ger, en av de allra största fördelarna med BARF!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sarah-S
10/9/11, 7:11 PM
#4

Ben kan vara svårt att få katten att äta om den är ovan, oftast lättare att börja med röra+pulver och sen försöka övertyga katten om fördelarna med att gnaga på tex kycklingvingar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
10/9/11, 8:18 PM
#5

Det jag reagerade på var "…tänkte inte ge ben…" Det låter inte som om katten inte vill, utan som om ägaren inte vill!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Airwyn
10/10/11, 5:03 PM
#6

1# Vad är det du inte förstår?

2# Tack för svar! Det är nog där jag ska börja.

5# Det där var din egen tolkning.. Katten är rädd för allt nytt och där inklusive ben, jag tänker inte tvinga henne äta ben om hon inte vill nu i början. Risken är att hon då kommer rata köttet med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: