(K) risker vid "ensidig" kost
Jag har en katt som är allergisk, mot vad är jag inte riktigt säker på än. Personligen tror jag det är fisk, men de finns ju risk att det är mer.
Har lite funderingar om att börja halvbarfa henne.
1)Om jag kör barf på bara kyckling med allt vad det innebär, vad finns det för risker med det?
2) Går det att barfa på bara en köttsort?
3) Vad missar jag i näringsvärd om jag inte kan ge varierad kost?
4) Vilka tillskott bör jag lägga till?

Hur det kan bli med ensiding kost
Nu ar det har ju illrar, men de utfodrades mestadels med kyckling, med mindre trevliga foljder.
Jag vet inte exakt vad du missar, eller vad du bor lagga till, men jag skulle rekommendera att ge sa varierat som mojligt. Ge en kottsort i taget forst sa du ser om det ar nagot hon reagerar pa.
Sen kan magen krangla lite den forsta tiden nar den staller om sig fran torrfoder till kott och ben.
// Amanda
1) Enbart kyckling kommer antagligen orsaka järnbrist ganska snart. Jag gav ensidig kycklingkost under en "lat-period" och det fick jag snabbt äta upp då ena honan åkte på järnbrist. Hon återhämtade sig dock snabbt med blodpulver.
2) Ja, men då bör du ge ett heltäckande tillskott.
3) Främst olika mineraler tex. zink, selen och järn.
4) Du kan ge Aptus Multicat. Det ska vara ett heltäckande vitamin- och mineraltillskott för katter som äter mycket kött. Finns i djuraffärer och apotek.

Gav du inälvor och sånt enligt de korrekta procentsatserna utöver kycklingen under din "lat period"?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jepp. Det gjorde jag. Jag är numera noga med att ge rött kött en gång/dag. Inte för att jag tror att det är viktigt att det äts just varje dag, men det blir en väl inarbetad rutin.

Hur märkte du att de fick järnbrist? Såg du det på dom på något vis eller togs det prover?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Såg det på bleka slemhinnor.
Hur mycket rött kött skall man ge? Kan dem få järbrist även om dem får hjärta/lever? Kan man inte genom kosten ge katten alla mineraler utan tillskott?
Klart man kan se till att katten får i sig allt den behöver, därav vikten av en varierad kost. Hjärta går som rött kött så ger du det ska du inte behöva vara orolig.
#8 är ny i detta så, så blir nojig ibland. Allt kött som innehåller mycket järn räknas alltså som rött kött?

Har han problem av sin hårda mage? På gränsen till förstoppning? Har han inte besvär av det så ser jag inte problemet. Mina hundar hade väldigt hårt bajs i början (första halvåret, i alla fall till och från), men det som kom ut var förpackat i lagom stora bitar, så det var aldrig ett problem. Väldigt smidigt att plocka upp eller sparka åt sidan bara .
Eftersom du säger att hunden är en omplacering så skulle jag tro att matfixeringen är just en fixering som inte har så mycket med hunger att göra. Jag vet inte om du ger kolhydrater i någon form, men om du gör det så uteslut det under en tid och se om det gör skillnad på beteendet. Hos många kan det skapa ett oerhört sug efter mer att äta (tro mig - jag vet!)
Ett annat tips är märgben eller t ex revben från nöt som ger mycket aktivering men inte så mycket i magen.
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus