Annons:
Etikett02-hund
Läst 2084 ggr
pius314
2011-09-28, 13:16

(h) Glufsare...

Hejsan, jag har frågat lite förut men har fortfarande frågor: så jag fortsätter envetet att fråga… Skrattande

Min hund är 7 månader och har hela livet levt på färskfoder (jipotimas mest) så han är "van" vid rå mat, men vi har haft ett "problem", han är en glufsare. Dvs kycklinghalsarna sväljs hela (som jag frågat om tidigare). Nu är han ju lite större och tuggar faktiskt på dem litegrann när jag provade att ge förra veckan… vilket ju är bra…

Jag har gett honom kycklingklubbor (med låret) men har då hållt emot så att han får gnaga i sig och inte kan svälja allt i en stor tugga…

Grejen är att han har ett stort behov av att gnaga och jag känner att det är lite knasigt att vi ger honom nermalda kycklingar för att sen behöva "berika" honom med olika tuggprodukter för att han ska få tugget tilgodosett… MEN så är det det här med glufset… Jag är ändå lite orolig att han ska svälja benen hela istort sett och att det inte kommer vara bra för honom…

Kanske är det valpen som blir större och att problemet kommer minska, men jag vet ju att det finns gott om glufsande hundar även som vuxna…

Några bra tips?

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Alexxs
2011-09-28, 14:28

du kan ju testa att ge större ben, exempelvis märgben eller nackkotor från nöt som är hyfsat stora och gröva. Dessa ben kräver ju en helt del bearbetning innan de går ner :)

pius314
2011-09-28, 14:39

#1 he he, märgben får han… och äter lyckligtvis inte upp hela (gör vissa det?)… utan gnaaaaaager i sig allt de som är minsta bearbetbart i ändarna och allt kött/senor som ev finns kvar såklart. Men jag har läst här att det kan slita mycket på tänderna att ligga och gnaaaaaga på de här stora grova benen så jag tänkte att han skulle få lite mjukare ben i samband med mat… men så var det ju det här med glufset då… inte mycket gnag-stimulans om de sväljs i en tugga typ. :-S

Heffipeffi
2011-09-28, 16:40

Kycklingskrov, eller kalkonskrov kanske? Vad är han för ras?

pius314
2011-09-28, 16:41

#3 en Boxer :-)

Heffipeffi
2011-09-28, 16:45

Då borde ju skrov vara lite mer för honom att tugga på. Kalkonhalsar är också bra. Håller helt och hållet med om att det är ondigt att ge honom malda ben.

pius314
2011-09-28, 16:56

#5 så du tror att "size up" är lösningen på det… att han inte klarar att svälja en kalkonhals så då kommer att tugga sönder den… istället för som med kycklingvarianten tugga så det krasar (typ tre tugg) och sen svälja…

Jag har några hela kycklingar i frysen, tänker du att man ger benen med allt kött på eller bara skrovet?

Annons:
Heffipeffi
2011-09-28, 18:16

Du kan köpa endast skeroven från Jipotimas, men det går ju lika bra att ta en hel kyckling, skära bort fileerna och klubborna till er, och ge hunden resten. Han kan ju knappast glufsa i sig hela skrovet utan att tugga.

pius314
2011-09-29, 00:20

#7 nä he he, skulle vara bra bred över käken för att få ner hela skrovet i en tugga :-D Kanske ska våga mig på det… Är bara lite orolig för att han sväljer för stora bitar… Fler som har glufsar-hundar som ger typ skrov? Eller äter era med "fint bordsskick"?

Upp till toppen
Annons: