En knubbig, en smal...
Jag har två katter som jag funderar på att börja BARF-a.
Ett problem jag har är att den ena katten är en slank hona, 2½ år, som aldrig någonsin försvarar sin mat utan går undan om den andra katten kommer och vill ha hennes mat. Den andra är en knubbig (inte tjock, tackolov!, inte än iaf…) ung hane på 1½ år. Han vill ta av hennes mat om han inte tycker han fått tillräckligt av mig. Jag försöker lösa det genom att plocka undan hennes mat när hon går från matplatsen, men hon äter så pyttelite åt gången att hon snart vill äta igen.
Hon är dessutom lite petig med maten och han äter allt han får, utom möjligen laboratoriemöss, som hon hittills fått ha för sig själv. Laboratoriemöss skulle ju vara den ultimata BARF-en, men kostnaden skulle ju bli över 100:-/dag , så det har de bara fått någon gång ibland… som ett supergodis.
De har fått prova kycklingkorv, och han äter den med förtjusning, men hon backar. Jag hade hoppats det skulle bli tvärt om…
Hur löser jag detta?
Han skulle behöva tappa mellan 250 o 500 gram, väger fn ca 5150g.
Hon är en nervös liten kisse som matvägrar så snart det blir förändringar eller oro i hemmet. När min syster ocnh mor var på besök 4 dagar tappade hon ca 300g och hon ska väga ca 3,1kg…
Jag skulle behöva en matskål som bara öppnar sig när hon är där och stänger sig så snart hon går därifrån… ungefär som de elektroniska kattluckorna…

kanske sätta ihop en låda där ingången är så stor så bara hon kommer in. Katter är iofs smarta och envisa när de verkligen vill ha mat men värt ett försök ;)
Jag skissar just nu på en sådan idé. Kommer lägga in bilder när den är klar och fungerar. I värsta fall får jag köpa en Staywell-lucka med magnetlås o bara låta henne ha halsbandet…

Jag har samma problem med mina katter, 2 stycken avfallskvarnar och en finsmakare..
Jag stänger in Tengil (finsmakarn) på toaletten med sin mat, så får han jama när han ätit klart och vill ut. Det fungerar superbra, han springer självmant in på toan och skriker när han vill ha mat!
Tengil har alltid varit kräsen och svårfödd, det tog lång tid innan jag kom på hur jag skulle göra med honom. Det som fungerar bäst är att inte tvinga på honom mat, vill han inte ha så behöver han inte. Visst var man orolig i början, tänkte "hurfan klarar han sig, han äter ju ingenting..!", men han äter destå mer när han verkligen blir hungrig.
I början när han skulle äta på toan satt jag med honom så han inte skulle bli nervös av att vara själv. När han var liten hadejag precis som du håller på med nu, en transportbur med ett litet "mushål" som bara han kom in genom.
Jag har inte fri tillgång till mina katter, det går inte med tanke på hur de andra två är. Dom får mat morgon och kväll och Tengil får mat när han säger till, oftast 2-3 ggr om dagen.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Det finns kattluckor som läser av katternas chip . Man kunde programmera in massor av chip (tror det var 29 eller nåt i den stilen). Himla smidigt!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jag har ungefär samma problem som TS. Min hankatt är fet och hetsäter allt han kommer över. Honkatten är "lagom" (även om hon är ganska liten till växten) och hon äter inte allt, äter långsamt och försvarar inte sin mat för 5 öre.
Lösningen här hemma är att honkatten blir matad i köket och hankatten i vardagsrummet. När hon är klar, jamar hon och krafsar på dörren. Sen har hon inte alltid ätit upp, men har hon sagt till att hon är klar, då tänker hon inte äta mer.
Är du orolig för att honkatten ska tycka att det är för mycket förändringar kan du alltid ta den andra katten och spärra av den istället. Tex på toa eller i ett annat rum. Sedan får den sitta där tills honkatten tycker att hon är klar.
Medarbetare på jack russel terrier