Annons:
Etikett03-katt
Läst 6994 ggr
Lusthan
2011-08-27 20:34

Kattungen fiser och har diarèe till och från.

Har just fått hem en kattunge som fiser så jag tror att man ska dö. Där hon bodde innan fick hon Friskis torrfoder, euroshopper torrfoder och olika sorters blötmat och sen alla möjliga konstiga tillagade matrester. Hur länge hon fått dia ifrån mamman vet jag inte. Tydligen har de en tendens till att strunta i sina ungar där efter ett tag. Ungarna är födda utomhus så det finns ingen datum för när hon föddes men de tror att hon är född runt den 17 maj.

Innan hon flyttade hit så fes hon en del när jag träffade henne. Det har fortsatt. Eftersom att hon ätit en del blötmat innan så har jag kört på det och sen har jag introducerat fläskfärs, äggula, kycklingvingar, lite lever och ska börja med kycklinghjärta och mage och lite sånt också när jag kommer iväg och handlar nästa gång. Har köpt älgfärs nu också som jag ska börja med.

Problemet är att hon först blev bättre och slutade nästan fisa helt och sen testade vi lever och då fick hon diarèe. Nu är hon helt hopplös och fiser hela tiden. Luktar död i magen..

Jag har frågat mig omkring och alla säger kokt fisk men jag har en katt redan som antagligen är allergisk emot fisk och det känns ju dumt om jag ska ha två katter som är det. Ger inte längre någon form av mat med fisk i. De som har hundar ger ibland kokt ris och det talas om att fasta katten men är det så bra med en kattunge?

Vet att det blev långt men jag kände att det behövdes lite bakgrundshistoria för att förstå hur hon haft det i matväg innan. Annars verkar hon för övrigt må ganska bra, förutom att jag möjligtvis tycker att hon är lite svullen över magen. Ungefär som ett svältande barn i Afrika om vi nu ska jämföra med något..

Annons:
LaSadie
2011-08-28 11:30
#1

hon kanske har mask eftersom hon är svullen i buken. Har du avmaskat henne?

Lusthan
2011-08-28 11:34
#2

Nej det har jag inte gjort. Kan man märka på annat sätt att katten har mask? Så som jag har märkt det på en av mina andra så spydde han mask, det var nån dag efter att han kom hem till oss. Då hade han heller inte blivit avmaskad. Ska kanske prova att avmaska han. Måste man avmaska alla katterna då eftersom att de går på samma låda och gosar och lite sånt eller hur fungerar det? Jag har bara haft problem med mask två gånger med samma katt så jag har inte så stor koll tyvärr vad gäller just mask.

LaSadie
2011-08-28 11:37
#3

Avmaska båda två samtidigt så de inte smittar varandra i omgångar om en blir av med det men har smittat den andra under tiden.

Mask kan yttra sig på olika sätt, vet att våran förra utekatt fick det lite titt som tätt och hon fick ett medel, nu har vi innekatter och har inte behövt att avmaska (än).

Lusthan
2011-08-28 11:46
#4

Okej, ja då får jag avmaska allihopa då. Har fem stycken nu. Kan ju vara bra att testa det också. Jag har funderat över det men tänkte att jag ville att hon skulle visa tecken på det innan jag avmaskade henne.

Men kan det superäckliga fisandet bero på mask? Vi snackar alltså inte om vanliga fisar just nu utan om riktigt dödliga fisar så man tror att hon försöker ta livet av en när hon ligger där bredvid ens huvud på nätterna..

AnneN
2011-08-28 12:16
#5

Har hört att kaninmage ska vara bra för dåliga hundmagar, kanske fungerar det även på katter?

En katt ska absolut inte fasta! Det är inte bra för deras njurar, lever, mm som kan ta stryk av att fasta ens bara ett dygn.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lusthan
2011-08-28 12:28
#6

Nä jag tänkte väl det också… Har inga som helst planer på att låta henne fasta heller så det är lugnt. Frågan är bara vad man kan göra för att stoppa upp. Nu är det lugnt med den dåliga magen förutom fisandet men jag får väl anta att hon kan köra igång igen.

Kanske berodde det på att hon fick prova lever. Det verkar ju som att en del kan vara lite känsliga emot det. Hon fick nog inte mycket men lite fick hon nog i sig och det kan ju kanske ha varit tillräckligt…

Annons:
AnneN
2011-08-28 12:47
#7

#6 Ja lever kan sätta fart på känsliga magar så det är nog något man får fasa in väldigt försiktigt med nån pytte liten bit då och då och då menar jag en bit som är ungefär lika stor som halva lillfingernageln, för att sedan efter hand då magen vant sig öka till den mängd som ska ges.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lusthan
2011-08-28 13:36
#8

Nu fiser hon ju illa ändå men jo jag har tänkt samma sak att det kan ha varit levern som satte fart på magen innan. Men fisandet slutar hon inte med. Det började hon med innan hon flyttade hit. Vad kan det bero på? Kan de ha förstört magen på något sätt som gör att hon fiser så dödligt?

LaSadie
2011-08-28 13:55
#9

Pro kolin som man kan köpa hos vetten är bra för ostabila magar med. Min Mim hade bajsar from hell, och hon fick det i några dagar. Nu luktar dom illa men inte så man får lämna rummet illa.

Lusthan
2011-08-28 14:01
#10

Min bajsar väl rätt normalt nu igen men hon fiser sjukt äckligt. Hon ligger gärna bredvid mig i sängen på en kudde med rumpan mot mig och ibland lägger hon av såna fisar att jag vill lämna rummet…

Men jag ska fråga veterinären nu när jag ska dit i veckan om vad pro kolin är och hur det kan fungera.

Elcyion
2011-08-29 01:08
#11

Som sagt är avmasking något du alltid bör göra när du tar in en ny katt till flocken. Vare sig du misstänker mask eller inte. Bättre att avmaska en gång i onödan än att behöva avmaska hela kattflocken.
Min hittekatt visade inga tecken på att ha mask, men avmaskade honom för säkerhets skull. Han blev så dålig i magen. Hade halv diarré. När jag ändå skulle till vet. för att kastrera en annan katt, frågade jag honom om just Melvins diarré. Då sa han att om katten har mycket mask (vilket inte behöver synas i varken spy eller avföring) och avmaskas bildar de döda maskerna (de som dödas av medlet) någon form av ämne (har tappat ordet) när de ligger där och ruttnar.

Han sa till mig att köpa a-fil och hålla koll och se till att Melvin fick i sig ordentligt med vatten. Det löste hela problemet på 1-2 veckor. Filen hjälpte magen att komma iform igen. Jag såg aldrig några döda maskar i avföringen heller.

Jag vet om att katter ofta är laktosintolleranta, men följde då min veterinärs råd (och skulle göra samma val igen). Vad jag menar är att alla maskangrepp inte ser likadana ut, och att tex någon form av probiotika kan vara bra. Men kolla med vet när du ändå ska dit.

Medarbetare på jack russel terrier

Lusthan
2011-08-29 10:25
#12

Jag håller med. Brukar alltid avmaska när man får in nya katter och nu har ju mina andra varit ute på gården under sommaren så det kanske är lika bra att köra en vända. Ska fråga veterinären vad hon tycker nu i veckan som kommer om det inte går över efter avmaskningen. En så liten kattunge behöver väl inte ha hunnit bli laktosintolerant än? Har för mig att de tål laktos som små men när de slutar dia så blir de intoleranta. Kan hända att jag har helt fel. Annars är det helt klart en variant faktiskt.

Förutom mördarfisarna och den lite lätt uppblåsta magen verkar hon ändå må ganska bra tycker jag. Sover mycket, busar mycket, tvättar sig som hon ska och går på lådan som hon ska, kommer överens med både kaniner och katter som de andra så det är rätt lugnt. Jag är väldigt glad att jag tog hem henne så hon slapp bo kvar där borta. Nu kan jag rätta till det som inte är bra och så får vi se om hon kommer bo kvar eller om hon flyttar någon annanstans. Hon är så söt så jag tror hon får bo kvar. Går ju inte att motstå hennes charm. :)

Elcyion
2011-08-29 15:02
#13

Jag har dålig koll på när de blir laktosintolleranta. Men du har rätt. De tål laktos som små.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Lusthan
2011-08-29 16:58
#14

Rent logiskt tänker jag att det borde vara som för oss att när de väl har slutat så borde de inte tåla det längre men det är ju svårt att avgöra också när det sker. Men jag ska absolut fråga veterinären för hon fes en del innan idag igen när hon låg bredvid mig i soffan och sovbusade…

Upp till toppen
Annons: