Musch -kattBARF
Är det nån som vet om det här kan vara något?
Skulle nog vilja BARFa mina katter men som det är nu så blir det för opraktiskt. Men en fryst färdigköpt BARF-gegga kan jag faktiskt tänka mig att köpa :) Någon kunnig som vet om det där är bra eller dålig BARF?
Det är inte fryst färdig mat som färskfoder (malet, rått kött med ben och organ och tillsatta vitaminer) utan mald BARF. Du måste fortfarande göra en meny och räkna på ditt djurs vikt, planera inköp och måltider. Du kan inte bara köpa förpackningar och ge slumpvis. Skillnaden mellan det BARF du tycker är opraktiskt och produkterna du syftar på från MUSCH är att det sistnämnda är malet.
I övrigt så skriver de en hel del saker jag ställer mig tveksam till. Bland annat:
"MUSCH BARF Broilermuskelmage befrämjar hundens mag- och tarmfunktion och bör ges regelbundet. Produkten rekommenderas också under återhämtning från tarminfektion och vid en antibiotikakur. MUSCH BARF Broilermuskelmage kan användas som alternativ till nötvom."
Men om det påverkar produkten (alltså i detta fall muskelmagens kvalitet) går att diskutera.
Personligen, och bara för mig personligen, ringer varningsklockorna alltid till företag som säljer ALLT - mald BARF, hel BARF, tillagad köttsörja (aka blötmat), torrfoder och snacks. De anpassar sig bara till marknaden och skriver det som behöver skrivas om varje produkt i sortimentet för att det ska sälja, kapitalism i renaste form alltså. Det finns ingen logik i att rekommendera/förespråka både rå, levande föda och något så dött och sterilt som blötmat och torrfoder.
Ser också att de har hela grishjärtan etc. Om man kan bortse från det potentiella struntet de har valt att skriva ut verkar det vara en källa till BARF-produkter. Minuspoäng för att det är import, jag kör på svenskt och kommer alltid göra av både hälso- och miljöskäl.

Tack för ditt svar! Jo jag förstod nog att man måste väga maten och så. Inhemskt är det ju för mig eftersom jag bor i finland (typ).
Det som jag tycker är opraktiskt är att försöka hitta allt kött och inälvor och sen mäta och väga, sen ev. mala själv och frysa in. Om man köper komersiellt så är allt färdigt redan liksom.
Det jag egentligen ville ha hjälp med vad att avgöra om innehållet är bra, rätt % av de olika sakerna och så..
Menar du analyserna på innehållet?

typ?
Jag har lite brådis nu så jag hinner inte ta en titt men analyserna du menar är ingenting som kan vara annorlunda från försäljare till försäljare på det viset jag tror du menar (förutom marginaler såklart beroende på omständigheterna, typ av djur, uppfödning, foder etc).
Det är ett djur itudelat och förpackat i påsar utan någonting tillsatt. Procentsatserna kan inte bli så annorlunda. Hoppas jag förstår dig rätt, annars utveckla gärna lite hur du tänker och vad du funderar över så ska jag se om jag kan förstå dig bättre =)