Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1868 ggr
skeggdam
2011-07-28 15:29

(K) hjälp

Jag ska börja barfa min katt och jag undrar om det här ser bra ut för en vecka:

30g lever

90g hjärta

1 kycklingvinge (110g)

390g rött kött

Jag har lite problem med att få i han hjärtat, tips?

Annons:
Heffipeffi
2011-07-29 21:57
#1

Jag tycker proportionerna verkar bra. Mängden skulle dock vara för liten för mina katter, men du får ju prova dig fram.

Tyvärr inga tips ang hjärta. Mina katter älskar hjärta-

[Gemm]
2011-07-31 04:50
#2

Det finns olika sorters hjärta, gris, kyckling och lamm t ex. Prova att byta, mosa, hacka, mata från fingrar, blanda med äggula eller annat gott i början etc. Använd fantasin bara =) Allt är tillåtet i krig! Jag måste vara så fjantig som att prata med bebisröst och klappa på rumpan under matstunden ibland, till ena herrn… what do to, han har tränat mig väl som en kompis sa ;)

Känner att benhalten blev låg faktiskt. 8,8 %. Rekommendationerna ligger på allt från 10-25 %. Kanske är det att föredra att lägga dig på ca 15 %, alltså det dubbla antalet vingar? (En kycklingvinge är ca hälften ben, 110 gr blir alltså 55 gr ben grovt räknat.) Håll koll på bajset så ser du om du bör dra ner på benet (mkt vitt pulver/hårda ljusa kulor tyder på för mkt ben).

En rolig sak att veta kan också vara den enorma skillnaden mellan olika typer av lever. Kolla retinolhalten (under fettlösliga vitaminer).

Kycklinglever
Lammlever (för den som inte orkar kolla innehåller lammlever 4 gånger så mycket retinol som kycklinglever)

Det spelar därför stor roll vilken typ av lever du använder när du utfodrar. Kycklinglever kan man vara generös med medan det bara krävs 200 gr lammlever för att riskera överdosering på en katt på ca 5 kg. Absolut inget att noja över (!) men vetskapen bör man ha med sig i fickan.

Guten lucken!

Upp till toppen
Annons: