Annons:
Etikett02-hund
Läst 3107 ggr
rahl
2011-06-21 07:31

(h) Tål inte längre färskfoder?

Jag har en äldre hund med polyartrit. Hon har aldrig tyckt om torrfoder så vi gick över till färskfoder. Hon får cortison för sin sjukdom om det skulle vara till hjälp. En dag efter att ha ätit nordic kom diarre. Jag tänkte jaha hon hade inte ätit nordic på ett tag - vi bytte till bravo då nordic var inte i närheten - okej så kör vi på bravo. Men det samma sak med bravo nu…

Kan det vara att hon inte tål rött kött nu längre? Vad ska jag ge henne? hemlagat ris med fisk och tillsätta annat? Eller koka färskfoder?

Annons:
rahl
2011-06-22 08:29
#1

Verkligen ingen?

AnneN
2011-06-22 15:49
#2

Det kan inte vara så att det är cortisonet som påverkar magen då? Tänkte om hon förr ätit färskfoder utan problem och dessutom av samma sort.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rahl
2011-06-22 16:57
#3

Nej troligtvis inte för att hon har ätit det när hon fick cortison i början också :)

AnneN
2011-06-22 17:00
#4

#3 Okej, vad heter cortisonet?

Har du testat att fasta henne och eventuellt ge lite fil en dag eller 2 istället för maten? Ibland kan det hjälpa.

Dricker hon ordentligt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rahl
2011-06-22 18:54
#5

predenisoln - eller vad den nu heter exakt :)

Jag har testat att fasta samt att ge ris med fisk, problemet är bara att hon är så hungrig på grund av cortison

Bogart
2011-06-23 01:52
#6

Jag tror inte att hunden generellt är allergisk mot allt rött kött, men visst kan hon vara allergisk mot det kött den har provat. Har du testat Bravos foder med lite alternativa proteinkällor, som vilt och lamm? Tror även att de har ett kycklingfoder nu.

Annars så kanske det är dags att börja barfa hunden, och göra en eliminationsdiet, där du börjar med en proteinkälla (som din hund helst inte har ätit tidigare) och efter hand introducerar andra proteiner för att se hur hunden reagerar.

Kan du inte få problemen under kontroll snart på egen hand så får du nog uppsöka veterinär.

Jag tror inte kortisonet behöver vara ett problem, har hon ätit det länge och inte reagerat tidigare och om du inte gjort några dosändringar nyligen så borde det knappast vara kortisonets fel.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
rahl
2011-06-23 06:37
#7

#6 det sägs att hon är allergisk mot kyckling men det kanske beror också på vilken kyckling.

Jag gav bravo vilt, de gillar inte bas samt nordic bas. både har hon reagerat på

Vattnadal
2011-06-23 12:53
#8

Jag hade en foderallergiker som ragerade på allt kött utom fisk och anka i torrfoder, men kunde äta det mesta rått.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rahl
2011-07-01 13:27
#9

Som en del av er kanske vet så började min ena hund reagera på färskfoder, både bravo och nordic med diarré… Jag trodde att det var spannmål hon inte tålde… Igår kom det mat från zooprodukter (BARF) och hon fick antingen 1 x Oxrevben eller 1 x Oxmärgpipa (de var packade ihop så jag vet inte). Imorse kom lite slem i bajs men nu kommer det ännu mer lös avföring :(

Har ni haft hundar som inte tålde rå kött? Var det specifik rå kött? Vad gjorde ni då?

pius314
2011-07-01 20:48
#10

#9 men märgben kan väl ge diarre? Har inte märk det på min iofs…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[Forest]
2011-07-03 10:24
#11

10 oja märgben kan ge diarre, det är olika hur hundar reagerar van hund=klarar det bra. Våran har fått det sen valp o klarar det jätte bra annat mot grannhunden som fick en mindre märgben vart lös i magen i början (äter det nu 2 gg i veckan)

Upp till toppen
Annons: