Annons:
Etikett02-hund
Läst 4231 ggr
pius314
6/13/11, 9:30 PM

(h) sväljer kycklinghalsen hel...

lite undrande över kycklinghals, Vår hund sväljer den hel, känns inte bra Har provat två dagar och han har gjort lika båda gångerna. Han är pigg och så, men har inte bajsat så mycket idag… Ska köra kaninmage i morgon och hoppas han inte blir dålig… Nån som vet om det kan va farligt med massa otuggad kycklinghals :-( Tacksam för råd!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Sugiyama
6/15/11, 8:45 AM
#1

Ingen fara men ge gärna större bitar så hunden får gnaga lite. Typ kycklingklubbor som dessutom ger mer kött och ett bättre förhållande ben/kött. Vad ger du i övrigt. Har hunden svårt att bajsa och det är hårt och vitt tyder det på att den får för mycket ben i förhållande till kött.

pius314
6/15/11, 1:45 PM
#2

Tack för svaret!

Är lite nervös över att han ska glupa i sig klubborna med, men om man tar med hela "vinkeln" borde det gå bättre…

Han får jipotimas kyckling/vom/vilt eller rent kött i tuggstora bitar. Lite difro och laxolja. Åsså kör vi kaninmage då och då som ju ska vara bra för både lös i magen och hård i magen. Han bajsar hård konsistens men inte vitt, bajsar i snitt tre ggr/dag… Upplever inte att han har problem med det, men jag har inte jämfört med någon annan…

Har hört att det blir mindre/hårdare bajs av BARF eftersom hunden tillgodogör sig näringen bättre.

Tack igen!!! Känns lite lugnare nu :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Sugiyama
6/16/11, 8:29 PM
#3

Ja det stämmer att högarna blir mindre och oftast fastare också. Luktar inte lika illa heller och det är en fördel.

pius314
6/17/11, 1:30 PM
#4

Nä det är ju ofta som torrt redan när det kommer ut.

En relaterad fråga: om de normalt bajsar 1-3 ggr/dag, när ska man börja fundera på ev förstoppning. ser man att de blir dåliga först eller är det det uteblivna högarna som är första tecknet?

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Bogart
6/23/11, 1:55 AM
#5

Är det en boxer du har? För i så fall så är kycklinghalsar alldeles för små för din hund. Jag skulle inte ens ge dem till min borderterrier. Gör som Sugiyama föreslår, håll dig till större bitar så att hunden måste tugga!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

pius314
6/23/11, 5:56 AM
#6

Japp en boxer. Fick förslaget från jipotimas (som själva föder upp boxrar) Men det blir nog inge mer hals-köp Vi ska mala ner de typ 6 kg som återstår av paketet, tur att jag bara köpte ett :-P

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Vattnadal
6/23/11, 12:54 PM
#7

Jag har gett kycklihnglår halvfrusna i början, för att lära hundarna att tugga. Är det rätt hårt måste de tugga en del i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pius314
6/23/11, 1:09 PM
#8

#7, smart! speciellt om det är varmt ute kan man ju kombinera det med att svalka hunden lite också Glad

sen är det ju så att han ömsar tänder så smått också, jag tänkte inte på det när jag köpte dem, kanske ska ge det en chans till om någon månad…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Sugiyama
6/23/11, 3:04 PM
#9

Men det är inget farligt att äta halsarna hela bara det att man missar det här med tuggandet som är ev viktig del av BARF. Du behöver inte mala dom.

pius314
6/23/11, 4:07 PM
#10

Eftersom vi tinar en "batch" i taget och ger frukost, lunch, middag samma (1 batch räcker 1,5 dygn) tänkte jag att det blir mycket halsar som ska smältas… Men man kan ju ge ett mål om dan med halsar också förståss :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Upp till toppen
Annons: