Annons:
Etikett02-hund
Läst 5874 ggr
[ElinaQ]
2011-06-11, 21:58

Matsedel - Fungerar denna?

Jag har varit och handlat idag och har då försökt sätta ihop en vettig matsedel för min lilla vovve.

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker och om jag ska ändra på något.

Dag 1

Morgon: Grisknorr

Kväll: Ungnötslever

Dag 2

Morgon: Kycklingmage

Kväll: Broskben

Dag 3

Morgon: Kycklinghjärta

Kväll: Grisknorr

Dag 4

Morgon: Grishjärta

Kväll: Fläskben

Dag 5

Morgon: Broskben

Kväll: Kycklinghjärta

Dag 6

Kväll: Grisknorr

Dag 7

Morgon: Ungnötslever

dag 8

Morgon: kycklingmage

kväll: grisknorr

Dag 9

Morgon: Kycklinghjärta

Kväll: Broskben

Dag 10

Annons:
[Forest]
2011-06-12, 23:43

kan inget men en fråga till er som vet lite kycklingmage är det något som är väldig bra ? är det lite ett ont måste? för jag måste erkänna det är någ något jag kommer ha väldigt svårt med att ge våran isf Skäms Har alltid haft svårt med hantera o äta kött sen jag var liten… :-/ klarar av viss hantering iaf ;)

[ElinaQ]
2011-06-13, 01:14

Som jag har förstått det så kan man ge mixade grönsaker istället för mage? Dock måste man väl inte ge det?

Min hund fnyser åt allt grönt så för mig är mage ett plus

[Forest]
2011-06-13, 08:43

2 tack :) min äter iaf lite grönsaker morötter,tomat o gröna bönor (kommer inte på vad de heter)

Katti
2011-06-14, 14:41

Du har inga kyckligdelar (bara hjärta) i matsedeln. Det gör säkert ingenting näringsmässigt, men kyckling är ju bra mat som är lätt att få tag på!

Det jag också reagerar på är att det är väldigt mycket hjärta. Någon speciell anledning till det? Det är katter som måste ha hjärta ibland, inte hundar. Fast det gör säkert ingen skada det heller. Det såg bara mycket ut.

Om det ska vara bra med mage ska det ju vara från gräs/örtätande djur. Kycklingar äter mestadels säd/processat helfoder, så det tror jag inte tillför så mycket (själva innehållet alltså). Vet inte hur det är med bakterier och enzymer när magen har varit fryst. För det är nog få förunnat att få tag på färsk mage.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
2011-06-14, 17:44

Kan ni andra som ger Barf skriva eran matsedel Glad Snälla Flört

[ElinaQ]
2011-06-14, 20:29

det är mycket hjärta just nu eftersom det var det billigaste som fanns i affären just då.  Har jag fattat fel om att hjärta räknas som ren köttmåltid?

borde jag ta bort kycklingmage från matsedeln?

hur är det med levern? är det en bra mängd? eller ska det vara mindre eller mer?

Annons:
Rose1
2011-06-15, 13:56

Hjärta och kycklingmage kan räknas som muskelkött.
För att magen ska ha en funktion för matsmältningen, så ska det vara ex otvättad vom eller kaninmage.
Kycklingmagen är tvättad och färdig att tillagas som människoföda.

Du skriver inte hur många gram lever du ger/dag och vad hunden väger.

Själv efterlyser jag rött kött, gärna vilt.
Nu är det enda röda "köttet" just levern.
Blir lite snålt med järn och zink och vissa viktiga aminosyror.
Äggula ett par ggr/vecka är heller ingen dum idé.

Lycka till!

[ElinaQ]
2011-06-15, 14:13

hunden väger 20 kg och jag har då räknat ut att han ska ha 200g lever per levertillfälle. För lever ska ju vara 5-10% av kosten på tio dagar.

Så jag borde lägga in mer kyckling, och mer vilt? känner dock ingen jägare, så vilt kanske är svårt att hitta, om man inte kan ge sådan renskav som man kan hitta i frysdisken?

Upp till toppen
Annons: