Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 4069 ggr
HeraUrsula
2011-05-16 15:18

Hejsan!

Hejsan alla!

Jag har varit medlem sedan sajten började men har inte skrivit så mycket :P mina katter äter endast blötmat samt kött och kycklinghalsar i bland. Det går bra och dom älskar verkligen kött. Inga problem där inte, förutom min lilla tjej som vägrar äta det från skålen. Måste kasta det till henne :D

Nu har jag kommit över ett riktigt stort parti av frysta möss och råttor, samt en del dagsfärska kycklingar. Hur gör jag nu? Dom har fått enstaka möss ibland. Hur mycket ska dom äta av det? Blötmat på kvällen och möss/råttor till frukost?

Tack för tips och råd :-))

Annons:
HeraUrsula
2011-05-17 14:11
#1

Ingen? :(

BARFmycat
2011-05-17 22:48
#2

Om du ger helkropssdjur behöver du inte komplementera med någonting. Du kan ge det så ofta du vill, så mycket du vill.

Om de varit frysta en längre period kan du med fördel ge extra hjärta någon dag i veckan, eftersom taurinhalten försvinner allt eftersom köttet varit fryst och katter måste få i sig taurin vi akosten då de inte kan bilda något eget.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HeraUrsula
2011-05-18 09:21
#3

Okej, jag försökte maila dej, men jag fick tillbaka mitt mail Obestämd

Sen tänkte jag på de, mina katter verkligen vägrar att käka kycklingvingar. 6 månader senare så möjligtvis slickar dom på de. Fyller kycklinghalsar samma behov? Eller behövs benmjöl?

Min ena katt har precis fått diagnosen astma, när vi var på djursjukhuset så berömde dom hur frisk hon verkade vara. Fram till när dom frågade vad hon åt… Vilket liv! Trist, jag menar dom frågade och jag svarade.

Men jag har gjort det misstaget en gång och litat helt blint på veterinärstorrfoder, jag har aldrig haft så mycket "sjuka" katter med diarre och kräkningar. Nu varken kräker dom eller har diarre. Min långhåriga huskatt har inte kräkt sedan torrfoderstiden….

Tack för en jättebra hemsida! Du kan verkligen övertyga dom flesta…. Till och med min pappa :)

Elcyion
2011-05-18 13:31
#4

Alla ben som katten klarar av att äta upp, fyller samma funktion. Det du får tänka på är att räkna lite på hur mycket ben som i kycklinghalsarna och jämföra det med hur mycket ben de behöver ha.

Du bör ligga på ca. 10-15% ben under en 7-10 dagars period. Det är bara att räkna på hur mycket halsar som motsvarar den mängden ben.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2011-05-18 20:40
#5

#3

Ja jag har precis kommit igång med min hemsida igen och alla funktionerna verkar inte vara helt som dom ska..Tungan ute
Det går ju att kontakta mig på iFokus i värsta fall.

Du kan ju prova att försöka hacka sönder kycklingvingarna med kniv, det är ganska enkelt faktiskt. Äter de kycklinghalsar är det jättebra, det är mer ben i dem än i vingar. Vingar ligger på 30% ben och halsar ligger på ca 50%.

Tack, kul att du gillar den!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2011-05-18 21:48
#6

#5 Vingar brukar väl ligga på ca. 50% ben? Hel kyckling på 30% ben. Rent rimligt borde väl kycklinghalsar ligga på (gissningvis) 70% ben?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Katti
2011-05-19 10:07
#7

Ja du, veterinärer har det inte lätt! Totalt indoktrinerade av foderföretagen. Sorgligt att så få av dessa intelligenta och högutbildade människor har kvar sin förmåga att tänka själva… Jag brukar le sött och flika in att det är underligt att (i mitt fall) hunddjuren har kunnat utveklas genom årtusenden utan torrfoder. Man kan också säga att varken vargar eller andra hunddjur i våra djurparker äter torrfoder.

När det gäller kosten till dina djur så är ju hela smådjur helt klart det absolut mest naturliga man kan ge. Jag tycker inte du behöver oroa dig så mycket för resten om de får det till ett mål varje dag.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

HeraUrsula
2011-05-19 12:18
#8

Jo det är ganska tråkigt att varje gång få höra hur bra hill´s och alla andra supertorrisar är. Jag hoppar jue inte på någon som ger sin katt endast torrisar.

Får samma problem om jag köper mjau blötmat hos zooaffären. Men något jag har svårt att räkna ut (lite trög) :P

Hur många halsar per katt kan man ge?  :-))

Katti
2011-05-19 14:05
#9

Köp Mjau i mataffären istället, där är det ingen som ifrågasätter Skrattande. Och betydligt billigare är det också! Zooaffärer tjänar mycket bättre på torrfoder, just på grund av konkurrensen från livsmedelsaffärerna och deras betydligt större inköp.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
2011-05-19 17:25
#10

Hur många halsar du ska ge katterna, beror på hur mycket ben de ska ha i kosten. Bara att börja räkna på hur mycket hals som motsvarar 10-15% ben.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2011-05-19 22:33
#11

#6

Nja, jag har för mig att det är 30, samma som hel kyckling? Eller det kanske är klubborna som är 30%

Så surt att det inte står på varken Fineli eller Livsmedelsverket hur många % ben någontin ginnehållerObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2011-05-20 10:30
#12

Klubbor innehåller ca. 30% ben om de inte är väldigt fattiga på kött.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: