Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2895 ggr
[Amazona]
5/6/11, 3:04 PM

Katterna vägrar benmjöl!

Jag ger snart upp!

Katterna vägrar äta ben. Jag köpte Standardt benmjöl och första måltiden gick bra

Nu två dagar senare vägrar de äta kött med benmjöl på. Jag knådar och gnider in mjölet så att det inte "syns" så väl men det hjälper inte.

Nu har jag funderat på äggskal. Jag har en bekant med hönsgård som jag köper ägg från så mer EKO än så kan jag inte begära

men..

Nu läste jag i någon annan tråd att äggskal inte är tillräckligt med tanke på att det saknas andra nödvändiga mineraler mm

Vill ni hjälpa mig att komma igång med malda äggskal istället för ben och benmjöl.

Hur mycket äggskal till hur mycket kött?

Hur ska jag tillgodose katterna med de rätta mineralerna? Jag vill ju självklart inte att de ska få brister bara för att jag är okunnig.

Tack på förhand

Sanna

Annons:
Rose1
5/6/11, 3:37 PM
#1

Äggskal innehåller mindre fosfor än ben, men fosfor får de ju via köttet.
Så äggskal är en ypperlig kalciumkälla.
Mer dryg än äggskal.

Jag väger inte, utan strör på krossat skal då de inte äter måltider med ben.
Ev överskott går ju ut med avföringen.

BARFmycat
5/6/11, 4:31 PM
#2

Har du provat kalcipos? En del ger det också istället för benmjöl.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
5/8/11, 11:57 PM
#3

Det jag funderade på är om de får i sig för mycket benmjöl? Inte i mänder som skulle vara farliga eller så. Använder jag benmjöl är det 1 tsk/200g färdig röra. Jag använde det innan jag fick tag på min köttkvarn och kunde mala benen (eftersom båda mina katter har forl och den ena vägrade att tugga även innan forlen).

Jag tänker som så att blilr det då ett litet överskott på benmjöl, kan det säkert både smaka och kännas i munnen, och att det är det som katterna reagerar på?

Medarbetare på jack russel terrier

[Amazona]
5/9/11, 7:51 AM
#4

#1 Tack! Då ska jag prova med äggskal.

#2 Kalcipos har jag inte provat - vet inte ens vad det är men jag ska kolla upp det. Tack för tipset.

#3 Jag har doserat rätt - 1 tsk till 200g kött men de vill inte äta..

[Amazona]
5/16/11, 12:16 PM
#5

Nu har det löst sig med benmjölet!

Jag blandar benmjölet i äggula och lite vatten. Arbetar sedan in det i färs. Katterna glufsar!

Jag har provat olika sorters färs. Nöt, älg, fläsk och kycklingfärs. De äter alla sorter med samma förtjusning.

Nästa steg blir nu att skära större bitar av hjärta, lever och kött och blanda med "benmjölsfärsen" så att de får tugga ordentligt.

Trägen vinner!Glad

Rose1
5/16/11, 4:10 PM
#6

Grattis!

Annons:
Upp till toppen
Annons: