Annons:
Etikett23-ot-off-topic
Läst 2343 ggr
Elcyion
2011-05-10 22:36

OT - Håller på att starta upp en ny hemsida

Som rubriken säger håller jag på att försöka starta upp en ny hemsida. Köpte domänen precis. Jag lägger detta under OT då den inte kommer att handla om barf. Däremot ett minst lika viktigt ämne (men på ett annat sätt): aktivering/berikning av katter.

Därför tänkte jag be er att (i er egen takt) se om ni kan hjälpa mig på vägen genom bilder/filmer som jag kan få lägga ut på hemsidan. Recept på bra egengjort godis och liknande.

Jag känner mig själv, och jag kommer att jobba med hemsidan i perioder. Så ingen brådska. Ville bara lägga ut frågan så ni får ett halvår eller så på er att fundera Flört

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
[Gemm]
2011-05-10 22:47
#1

Hehe, vad skönt med någon som är som jag! Har hållt på med min sida i evigheter nu… det går veckor ibland utan att jag ens loggar in. Men om ett par år så, tidigast! =)

Tycker du ska ha med anvisningar om hur man (skonsamt) torkar kött och organ för det är riktigt poppis som aktivering, giftfritt och näringsrikt också! Säg till om du inte vet hur man gör, jag har dock för mig att du är haj på torkning!

Elcyion
2011-05-10 22:56
#2

Jag är absolut inte haj på torkning. Skulle gärna göra det som godis till mina katter med det blir bara pannkaka när jag försöker :(

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
2011-05-10 23:09
#3

Åh fan vad trist! Såhär gör jag:

1. Slabbar ihop en röra av valda ingredienser alternativt klipper lagom stora bitar.

2. Röran smetar jag ut i ett som högst 1 cm tjockt lager på bakplåtspapper på ett ugnsgaller, bitar lägger jag på som de är med lite mellanrum (det funkar med plåt om det är det enda man har men galler är att föredra).

3. Sätter ugnen på lägsta möjliga temperatur, här hemma är det 50 grader men lägre är bara bra, 45 är rekommenderat (för att bevara näringen, har man brådis och bara vill ha något gott torkat funkar det med högre temperatur också).

4. Sätter in gallret i mitten, stänger luckan med ett värmetåligt köksredskap ,som träslev, mellan ugn och ugnslucka så att fukten kan komma ut, en springa på ett par cm räcker bra.

5. Låter torka så länge jag vill, till konsistensen är den önskade. Vill man ha lite fuktigare bitar torkar man kortare tid, vill man ha det mycket torkat (håller längre) låter man det vara inne längre. 12-24 h brukar det ta beroende på ugn. Alla ugnar är olika.

Vad har gått fel när du har provat? Vad för typ av kött har du försökt torka, vilket gradantal, hur länge etc? (Bra att veta bara!)

Elcyion
2011-05-11 00:06
#4

Jag hittade något recept på torkad blodpudding. Jag delade det i små bitar, lade ut det på ett bakplåtspapper på en plåt, satte ugnen på ca. 50-100grader, lade något imellan för att ugnsluckan skulle vara öppen. 8-10 timmar senare var godiset fortfarande ordentligt "fuktigt" i mitten (som original) och nästan bränt utanpå.

Jag kanske har för höga förväntningar när jag vill kunna torka godiset så pass att jag kan ha det i en burk på bänken utan att det möglar?

Medarbetare på jack russel terrier

Bogart
2011-05-11 00:31
#5

Det går allt att torka så att det kan stå länge utan att mögla. Senaste gången jag torkade godis till min hund så blev det grishjärta, och det stog framme länge utan att bli dåligt. Jag skar bort så mycket fett som möjligt (då håller godiset längre), skar tunna skivor och torkade det länge.

Hur det är med blodpudding vet jag inte dock, jag har bara torkat det en gång, och då fryste jag in det mesta och förvarade det jag använde i kylskåpet.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[Gemm]
2011-05-11 00:37
#6

Elcyion - Det första jag reagerar på är gradantalet och timantalet. Det blev mer än klart på utsidan medan det inte räckte till på insidan så det gick nog för fort.

Prova att sätt ugnen på lägsta temperatur (brukar vara på 50, är det så på din?) och torka det mycket längre, din ugn kanske behöver 18 h eller mer på sig t ex? Jag torkar över natten (bara på låg temp!). Ju tunnare bitar desto mindre ojämnt blir det torkat också så prova att skiva det riktigt lövtunt. 

Jag kan inget om blodpudding (tar inte i det med tång ens!) men det kanske är skillnad på det och rått kött/råa organ? Testa lever eller hjärta t ex. Kycklinghjärtan kan man lätt dela i skivor och lägga ut, borde funka bra tycker jag?

Annons:
BARFmycat
2011-05-13 22:10
#7

Blodpudding innehåller lökpulver, så jag tycker inte att man ska ge det till sina djur eftersom det är giftigt.

Jag har bilder på när jag aktiverar mina katter med kött om du vill ha? PM:a en mail så kan jag maila dom.
jag ger dom maten i iskubsformar så får de pilla som sjutton för att få upp domSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: