Veckans Fråga: Skillnad mellan Barf/kommersiellt?
Frågan är alltså, du som har barfar nu och har innan gett kommersiellt foder, upplever du någon skillnad?
Vilken?

Jag ser skillnad på päls och hull, de har aldrig varit så fina som nu. Hoppas på att få se långsiktiga bevis om några år med.
Jag märker absolut skillnad… Dom har absolut gått ner i vikt (tjockiskatter har jag) Dom älskar sina köttbitar… Dom har fruktansvärt roligt med sina "byte" och att där e mindre bajs i lådan och mera kiss…. Nu har dom fått ringorm, så svårt att se skillnad i pälsen men allt är bara positivt… Helnöjd och kan bara tacka MaalinF för det…

Jajjamen, aktiviteten har ökat, päls och tänder är finare. Mindre bajs som luktar bättre (utom när dom får nya saker, hua!).

Stor skillnad här…. eller ja, svårt att se på dem som alltid ätit barf. Men jag har ett par som jag fått över, och de har redan ökad aktivitet, nästintill ingen tandsten (min gammel tanta på 5,5 år, blev av med i stort sett all tandsten på ca 2 veckor när hon gick helt över på kött för en tid sedan). Märker även stor skillnad i pälskvalite, kroppsbyggnad (muskler ), tillväxt etc på dem som alltid ätit barf jämfört med de andra

Ja, det är stor skillnad i kroppsbyggnad på mina två som är uppfödda på barf och dom som har ätit torrofder tidigare. Mer muskler=)
Jag såg absolut skillnad. Min då överviktiga katt fick en mer muskulös och fast kropp (gick inte ner så mycket i vikt, men fettmängden minskade drastiskt), den då magra katten fick bättre hull, alla började fälla mindre, katterna blev mer aktiva, tandsten försvann…
Jag har bara fött upp en kull på torrfoder så jag har inget att jämföra med där, men jämfört med andra kullar inom min ras får jag biffiga kattungar. De är normalstora när de föds men vid leverans är de i regel bra mycket större än genomsnittet.
Klar skillnad. Bättre päls, bättre tänder, bättre muskler, bättre ork.

Största skillnaden är att hon inte blir dålig i magen hela tiden och gör fina hårdare bajskorvar .
Innan kräktes hon hela tiden ibl, flera gång/dag och diarré jätte ofta.
Mindre tandsten, mer aptit, äter mer så hon har fått en bra vikt.
Kommer inte på ngt negativ, hon blir ju inte miljöförstörd av alla konserveringsmdelel heller ;)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Det jag märker tydligast är att mina hundar är mer nöjda med livet. De har tyvärr haft en dålig vinter eftersom jag har saknat energi p g a skilsmässa. Så de har varit mycket ute på tomten själva och har inte kommit ut i skogen lika mycket som de brukar. JAg tackar BARF för att de ändå är så glada som de är. Fantastiskt att de kan få så mycket aktivering i samband med måltiderna.
MIna hundar har alltid haft fin päls och varit bra i magen så där märks inte så stor skillnad. Men de bajsar ju mindre vilket är ett tydligt bevis på att de tillgodogör sig maten.
Jag vet ju att jag har lättfödda hundar, men har ändå varit för frikostig med maten, så de är nästan lite tjocka nu! Hon som skulle behöva lite mer hull och framför allt muskler bor hos min mamma som vägrar BARFa henne tyvärr.
Att den tandsten de ev hade försvinner och att de äter till viss del sådant som annars skulle ha slängts ser jag som ytterligare plus!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jag har faktiskt inte märkt någon jättestor förändring. Den största förändringen är väl att han skiter väldigt lite nu, och förut kunde det vara löst lite då och då och det har blivit mycket bättre efter barf, men inte helt perfekt.
Dessutom så har jag märkt att han ser mycket mer "atletisk" ut i kroppen. Han var absolut inte tjock innan, men nu ser han helt enkelt mycket sundare ut. Dessutom så ser han inte ut som en uppsvälld boll efter att han har ätit, vilket jag tyckte att han gjorde med torrfoder. Det syntes ju att han nyss hade fått mat…
Jag har varken märkt skillnad på päls eller munhälsa, men jag har en strävhårig hund och pälskvalitén beror mycket mer på hur välskött pälsen är än på vad hunden äter. Min hund hade tandfrakturer sedan tidigare (tack vare märgben…) så hans munhälsa är inte den bästa tyvärr. Det blir en hel del tandsten där frakturerna är.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Enorm förändring skulle jag säga. Extra tydligt blev det när jag för ett halvår sedan återgick till 100% BARF istället för kombination BARF/Blötmat.
Speciellt min kastrerade hankatt har blivit så ENERGISK. Han har alltid varit en handfull, men det märks så otroligt väl att hela hans kropp mår så bra av detta. Lite jobbigt för oss dock, som måste hantera hans energi. ;)

Stor skillnad har jag märkt. Min spinkiga katt börjar gå upp i vikt, mina tjocka katter börjar bli mer normalviktiga.
Min knäppa tjocka hane har slutat kissa i sängen (och överallt) när det inte finns någon mat och sen märker jag att de står sig mycket längre på barf än på något annat. Möjligtvis att de står sig bra på blötmaten också har jag märkt men bäst när de får äta barf.
Jag har också märkt en aktivitetsskillnad på de. Mina sista hane som vi haft kortast tid har börjat leka på ett sätt som han inte gjort innan.
Katter: Finare päls, omfördelning av muskelmassa på min överviktiga farbror (han är dock fortfarande resultat av inavel och ser konstig ut överallt samt bär fortfarande på lite extra hull), mycket mer energi.
Farbror inavel hoppar högre och leker vildare. Alla är mer måna om sin mat, den ena morrar när han får kycklingvinge som är hans favorit.
Mindre mängd avföring, fastare korvar.
Illrar: Bättre hull, mer muskler, piggare och extremt mycket mer måna om maten (de bråkar ibland ganska duktigt om den "finaste" biten, snacka om att upptäcka sitt inre vilddjur).
Torrfoder kommer inte över min dörrtröskel igen, minst sagt.
Inlägget är borttaget

normaliserad vikt, inga allergibesvär och hela tarmar, bättre sårläkning, mer muskler, stabilare psyke…
Nya katter ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag närkte störst skillnad när jag bytte från torrfoder till blötmat. Honkatten som alltid varit lite och viktlös (kändes som om du lyfte ett tomt fodral) fick plötsligt tyngd i kroppen. Hennes envisa tandstensproblem försvann. Hennes päls är fortfarande "kass" (helt ok men inte så bra som jag vill ha den).
Den största skillnaden för mig mellan blötmat och barf är mängden i lådan. Går både katterna på burkmat går det åt dubbelt så mycket kattsand som på barfen.
Medarbetare på jack russel terrier