Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3299 ggr
Mysjka
4/11/11, 6:58 PM

[k] Hur räknar ni på näringsvärden?

Hej,

Är lite kontrollfreak och vill gärna "veta" att min BARF någotsånär följer rekomenderade näringsvärden. Har testat att räkna på lite olika sätt och undrar nu hur ni gör och var ni hämtar information ifrån.

I mitt fall så har jag först och främst hämtat näringsvärdesinformation för köttet från livsmedelsverkets databas, plus värden från de tillskott jag ger (kalcipos +  i senaste omgången även kelp och E-vitamin/selen tillskott). Finns det någon annat/bättre informationskälla?

Sen har jag räknat ut torrsubstansvärden för blandningen och jämfört  med AAFCOs minimi/maximivärden (http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657)

Nu hittade jag häromdagen, genom en länk här, en tabell över rekommenderad mängd (inte minimi) (http://dels-old.nas.edu/dels/rpt_briefs/cat_nutrition_final.pdf), och gjorde mitt bästa för att jämföra min BARF med den.

Självklart baseras de siffrorna inte på näringsvärde per kg torrsubstans (som AAFCO) utan på rekommenderad dagsdos för en 4kg katt som äter 250 kcal per dag (min väger 3.5 kg och äter ca 140 kcal per dag). Oberoende av om jag då räknade på kattens vikt eller antal kalorier per dag så framstod min BARF nu inte alls lika bra som den gjorde när jag jämförde med AAFCOs tabell.

Kanske inte helt oväntat i och för sig, med tanke på att minimimängden såklart mycket väl kan ligga en bra bit under rekommenderad mängd.

Men i alla fall, efter min långa inledning, hur gör ni för att räkna på näringsvärden? Var inhämtar ni information? Hur stora avvikelser från rekommenderade värden tycker ni är ok? Eller litar ni helt enkelt på att det blir rätt med lagom relation av alla ingredienser?

Annons:
Katti
4/11/11, 10:39 PM
#1

Jag använder sunt förnuft när jag utfodrar mina hundar. Mitt sunda förnuft säger mig att hunddjur är gjorda för att äta byten som de har fällt. Därför får mina hundar så många olika delar av tänkbara bytesdjur som jag kan komma över. Ibland får jag t ex nötdelar och då blir det mycket av det. Jag jämför det med att flocken har fällt en älg som de återkommer i flera dagar för att äta av! När det gäller inälvor försöker jag tänka på proportionerna i en djurkropp. Så det blir inte jättemycket, men någon gång i veckan i alla fall.

Ägg får de ganaka ofta. Kanske i genomsnitt ett varannan dag. Jag löskokar dem och ger dem hela med skal. Mina hundar får inga tillskott alls utom snälla bakterier någon gång ibland. De får inga som helst grönsaker, men har ju möjlighet att äta/plocka vad de vill i naturen då de är mycket lösa. Blåbär har vi på tomten när det är årstid för det!

Jag tillhör alltså de som tillämpar din sista mening!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Mysjka
4/12/11, 1:10 PM
#2

#1 Jo det klart, målet är ju att försöka få ihop mat som överensstämmer med det naturliga, så ditt sätt att se det verkar ju logiskt.

I mitt fall så är ena katten allergisk mot en massa saker och det enda vi vet hon kan äta är lamm, så vi har pga det lite svårt att fixa ben biten och då får man ju försöka uppväga näringsvärdet i ben så bra som möjligt. Är väl först och främst osäkerheten där - i och med att kalktilllskott, kalcipos eller liknande, inte är direkt jämförbara med ben - som gör att jag vill kunna räkna på att allt blir rätt.

Sen funderar jag på om kanske hundar är mindre känsliga för en obalanserad kost än katter.. Alltså jag har inte någon kunskap som säger att det är så, men om man tänker hund/vargflocken som tagit ett större byte så blir väl knappast inälvor etc jämt fördelat mellan hundarna. Plus att de äter relativt sällan. Jämfört med en katt som jagar och äter hela bytet själv, och äter flera små byten per dag. Bara en fundering, som egentligen inte har med nåt att göra :)

[Gemm]
5/1/11, 1:03 AM
#3

Jag tänker mus!

BARFmycat
5/1/11, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eller

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
5/1/11, 3:32 PM
#5

Jag använder AAFCOs siffror för att veta att värdena är OK och så använder jag Livsmedelsdatabasen för att kolla näringsvärden i olika slags mat. Tror jag ska byta till finska livsmedelsdatabasen dock då jag har för mig att den är mer heltäckande.

Jag räknar inte alls särskilt ofta utan tar "stickprover" ibland. Ger man som du specialkost och därför ger ganska ensidig kost och inte kan ge enligt bytesdjursmodellen är det självklart viktigt att räkna. Det går faktiskt att hamna lågt i tex. jod, magnesium och koppar.

Upp till toppen
Annons: