Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 6093 ggr
wintermynta
4/8/11, 9:48 PM

[H] Sammansätta rätt?

Vi är nyblivna hundägare till en pudel på 9 veckor som väger 1,2kg.
Vi bestämde redan från början att han skulle utfodras med BARF. Detta visa sig lättare sagt än gjort då åsikterna går helt isär när det gäller allt.
Nu undrar jag:

1. Från början köpte vi Klass Vom men idag när vi skulle köpa mer så rekommendera dom Valpefor m vom, kyckling, lax & ägg?
Så vad ska vi välja?

2 När vi ger valpen barf så ger vi sista målet blandat med torrfoder. En del säger att man inte får/ska göra detta medans andra säger att man ska eftersom det är valp?

3 Sen går åsikterna isär när det gäller mängd beroende på märke. Det vi ger nu ska ges 160g om dagen och byter vi så ska han ha 260g?

4 Laxolja eller inte? Behöver jag säga att åsikterna går isär även här.

5 Nu kommer vi tilll det enda jag vet att jag vill ge honom, grönsaker.
Hur mycket ska jag ge honom? Vad kan jag ge honom?

Så hur sammansätter jag allt så han inte får i sig för mycket eller för lite och vad kan/bör jag utesluta ? Eller kan vi ge honom det vi tänkt, Barf med grönsaker & ev laxolja. Sista målet Barf med en halv dl torrfoder eukanuba.

Annons:
Skunken
4/8/11, 10:02 PM
#1

Jag ger laxolja, det för att jag aldrig ger min hund någon fet fisk.

Jag ger även grönt till min och det kan vara från allt mellan 5-20% av maten. Breor helt på vad och hur mycket jag har hemma. Köper sällan grönt specifikt för hundarna utan de brukar få rester från våra grönsaker som morotsskal och stumpar, broccoliskaft, blomkålsblad och skaft, morotsblast osv. Jag plcokar även upp mycket "ogräs" under sommaren och fryser ner för vintern. Typ som kirskål, maskrosblad, brännsässlor, klöver och även lite nypon och blåbär.
Detta blir billigare och är nyttigare :D

Som jag har lärt mig ska en grönsaksmix bestå av mest grönbladiga växter som kirs, sallad, maskrosblad osv osv men man kan även ge lite andra grönsaker också och även lite frukt emellanåt :D

Tips, man kan odla sin egen morotsblast hemma om man nu är sugen på det. Om man skär av topparna på ett par morötter och lägger dem på ett fat med lite vatten kommer snart ny blast växa upp där. Lite omständigt men kan vara kul om man inte har ngt annat för sig :D hihi

Saker du inte ska ge är såklart lök (av alla sorter, även vitlök), russin vindruvor, potatis.  det avr vad jag kom på nu :D

Genom att variera vad man ger till hunden riskerar du inte att ge för mycket av något. Jag menar skulle du råka ge ngt som inte är att rekommenadera ngn gång är det ju oftast lungt (beroende på vad det är förståss) Men ger du det avrje dag är det säm,re :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

chapp
4/9/11, 8:24 AM
#2

Min valp är uppfödd på kycklingdelar + lite annat. Fyllde nyligen ett år och är i bästa kondition.

BARFmycat
4/9/11, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hund är inte min starka sida, men jag ger lite snabba svar utifrån det jag (tror att jag) kanTungan ute

1. Valpfoder brukar vara mer energi och näringsrikt, kolla på innehålsförteckningen och völj det foder som du tycker verkar vara bäst och som har högst energiinnehåll.

2. Varför blanda med torrfoder? Äter valpen BARF:en ändå utan problem, bra! Är BARF:en sammansatt korrekt så att 50% inte behöver utgöras av torrfoder för att stabilisera näringsvärdet, bra! Då behöver du inte torrfodret.

3. Det beror ju helt på energiinnehållet. Valpar ska väl ha runt 3-5% av kroppsvikten i mat har jag för mig. Det bästa är väl att ge vad man tycker är lagom och ha koll på hullet. Om valpen blir för fet så är det ju bara att dra ner på givan.

4. Ger du fisk kan du nog hoppa över den, om du inte ger kan du tillsätta lite eller ge för att få upp fettinnehållet, men jag tror inte att det är något som är nödvändigt att ge. Med tillskott så är det ju så att det finns många olika åsikter och läror, de som använder det tycker att det är absolut nödvändigt, och de som inte ger det tycker att det är totalt överflödigt. Personligen ger jag inga tillskott till mina katter.

5. Upp till 20% tycker jag är lagom. Jag visualiserar hur mycket grönsaker maginnehållet på ett bytesdjur kan innehålla och försöker anpassa givan efter det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

wintermynta
4/9/11, 10:22 PM
#4

Tack för era svar. Då slutar jag med torrfodret och tillsätter grönsaker istället.
Är det vanligt att dom blir dålig i magen efter en veckas barf? För idag (morse) börja han med att kräkas innan han ens fått mat och sen har allt bara runnit igenom honom.

Bogart
4/11/11, 3:03 AM
#5

Klass vom är ju ett halvfoder, det är helt enkelt ren mald vom. Jag misstänker att det "Valpefor" du pratar om är Vom og hundemats helfoder till valp. Det är ett jättebra färskfoder, men det låter ju inte som att det är vad du söker (?).

Eller pratar du om Klass helfoder? Tycker att det är lite oklart vad du syftar på egentligen. Barfar du eller ger du färskfoder?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Sarah-S
4/11/11, 12:21 PM
#6

Om din hund har diarre så fasta den så att mage och tarm får vila, var noga med att den inte blir uttorkad. Upp till 12-18 timmar med fri tillgång  på vatten. Sen tycker jag att du ska skaffa pro- och prebiotika och ge för att magen ska stabilisera sig (tex FortiFlora eller Canikur Pro)

När det lugnat sig så börja med små portioner mat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Rose1
4/11/11, 12:48 PM
#7

#6 Det är en valp på 9 veckor.
Den får inte fasta så länge.

Prova ev om den klarar av torrfodret den är van vid.
I så fall ger du bara det i 3-4 dagar och fasar in långsammare till rå mat.
Ge inga ben än på ett tag, utan balansera upp köttet med benmjöl eller ex Standardt Valp. (Dvs efter valpen varit stabil i minst 3 dager.)

Om den inte heller klarar torrfodret, så behövs specialkost en tid.
Men börja gärna med Pro-Kolin eller Canikur, så länge.

Sarah-S
4/11/11, 1:33 PM
#8

En valp kan fasta över en dag (dvs 1/2 dygn), det är mer besvärande med konstant diarré som ger närings- och vätskeförlust

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

wintermynta
4/14/11, 11:32 AM
#9

#5 Från början trodde jag Barf o färskfoder var samma sak men som jag fattat det nu är det inte det? En aning förvirrande är det i alla fall.

Målet är att Barfa hunden när den blivit lite äldre. Jag vågar inte ge honom ben ännu då han är så liten. Därför ger vi honom Valpefor för att sen kunna gå över till ben och sånt när han är äldre.

#6 & 7 Han blev nog dålig när jag tog bort torrfodret så nu får han färskmat tre ggr om dagen. Sista målet ges med torrfoder svällt i vatten som jag rör ut färskmaten med.
Var även på apoteket och köpte Pro-kolin och på affären där jag köpte Cultura Naturell. Han är helt återställd och har även slutat kräkas på morgonen.

Bogart
4/16/11, 1:39 AM
#10

#9 Barf och färskfoder är inte samma sak. Färskfoder är helt enkelt ett färdigt helfoder, och barf är egenkomponerad rå föda.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
4/16/11, 2:48 PM
#11

#9

Varför skulle inte hunden kunna äta ben för att den är liten?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

wintermynta
4/16/11, 10:07 PM
#12

#9 Dels är jag rädd att han ska sätta i halsen sen tar det väl ett tag innan matsmältningssystemet kommer igång?

Skunken
4/17/11, 11:32 AM
#13

Ja det är många som väntar ett par veckor  innan de börjar ge ben till valparna.
Men många brukar låta valparna smågngaga på en kycklingvinge för att de ska börja vänja sig vid maten, men det brukar ta ett tag innan vingen ser det minsta skadad ut beroende på hur stor valp man har då.

Har man en liten valp blir det mest suttmärken liksom :D
Men det är viktigt att man tar det i sin egen takt, man ska aldrig behlva vara orolig när man ger BARF. Glöm bara inte ersättni´ngen för benen :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
BARFmycat
4/20/11, 9:24 PM
#14

Fast förmågan att smälta ben har ju ingenting med matsmältningssystemets invänjning att göra.

Hundens magsyra är ju tillräckligt kraftfull för att klara av att smälta ben, det är ingenting som utvecklas vid en viss ålder, det har den teoretiskt sett med sig ända från födseln. När hunden kan äta fast föda så är den även redo att äta ben.

Man kan ju ge hunden ben under uppsikt i början eller hålla i benet så att den inte kan svälja hela på en gång. Men magen och tarmsystemet tål garanterat ben vid den här åldern.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
4/20/11, 10:25 PM
#15

Nej, varken bakterieflora ella magsaft är anpassad för att smälta tillräckligt med hela ben innan tidigast 6 månaders ålder.

Det är därför vilda hunddjur äter upplägg och delvis diar så pass länge.
De kan absolut äta lite på en vinge eller hals då och då. Eller gnaga på ett broskrikt märgben.
Men kalciumbehovet kan inte valpen tillgodose helt från ben då den är så ung som 2-3 månader gammal.

Fast föda kan valpen äta redan från 2 veckors ålder.
Men den ska ju då vara finfördelad (motsvarande tuggad).
Ben kan gärna ingå i denna kost (ex mald kycklinghals).

Skunken
4/21/11, 10:02 AM
#16

#15 Det är något liknande jag med lärt mig.  ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
4/21/11, 11:13 AM
#17

#15

Hela ben? De ska väl ändå vara söndertuggade när de sväljs?
Men visst, jag kan i och för sig tänka mig att hundvalpar har sämre utvecklad magsyra än kattungar, eftersom deras föräldrar egentligen ska spy upp halvsmält föda åt dom ett tag under deras uppväxt.

Men det hindrar ju inte att man kan ge malda ben eller låta valpen äta ben från tex kyckling eller kaninskrov som är lätta att tugga till mindre delar. Ger man vinge eller lår så betvivlar jag att de får i sig särskilt mycket av de benen i början, och dessutom så är inte benmassan särskilt tät på sådana ben. Mycket märg och lite ben, och rätt porösa ben liksom.

Men då måste ju kunna tillgodose sig kalcium från ben om de får i sig ben? Inte äter de väl tillskott i det vilda eller är tanken att de ska få i sig allt sitt kalciumbehov från mjölken?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
4/23/11, 5:44 PM
#18

Jag har aldrig någonsin hört talas om att en valp inte skulle kunna hantera ben. Att man inte ger valpar på 3 veckor kycklingklubbor säger väl sig själv, i början så får man ju självklart ge något som är finfördelat.

Var ska valpen få kalcium ifrån om inte ben?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
4/24/11, 1:58 PM
#19

#18

Jo det var lite så jag tänkte också..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
4/25/11, 8:55 PM
#20

Innan valpen fått sina permanenta tänder (vid 6-7 mån) har de inte förmåga att tugga hårdare ben tillräckligt.

Visst finns det säkert många som får i sig så de klarar sig, men då jag jobbar just med hundar som har kostrelaterade problem så ser jag ofta de som inte klarar detta.

De yttersta vingpennoprna och kycklinhalsar är bra. Liksom broskdelar.
Det är upp till var och en hur man vill utfodra.
Däremot bör man nog informera nybörjare om att det kan finnas vissa svårigheter. Allt med BARF är inte lätt och problemfritt om man inte vet vad man håller på med.

Annons:
BARFmycat
4/25/11, 11:14 PM
#21

#20

Kan inte stärkandet av tänderna vara relaterat till hur mycket kalk de fått i sig under tillväxtperiod? Det är tex bevisat att det är stor skillnad på kattungar vars mor har levt på BARF under dräktighetsperiod och digivningsperiod jämfört med ungar som haft en mor som levt på vanlig mat, då är det födelsevikt och tillväxt som skiljer och det har ju med näringsupptaget att göra.

Det jag menar är att vilda hunddjur som har mödrar so i flera generationer lever på BARF kanske får starkare tänder som klarar av att tugga på ben redan i tidig ålder medans en torr eller blötfodersuppfödd hund kanske inte klarar det?

Men om det är en fråga om huruvida de kan tugga benen eller ej sp kan man ju antingen ge mat som man malt i köttkvarn och krossat benen, ge sådana ben som du nämner som de klarar av att tugga i sig eller ge benmjöl. Men det jag inte förstår är att du verkar påstå att även om valpen får i sig ben i finfördelad form passerar de bara rakt igenom utan att de tar upp mineralerna från dem innan en viss ålder, är detta korrekt uppfattat av mig?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
4/26/11, 10:19 AM
#22

Nej, jag menar inte att benen passerar rakt igenom.
Men då många valpar har fått problem då de ätit hårdsmälta ben, så anser jag det bättre att fylla upp med benmjöl för att vara på den säkra sidan.

Det hjälper inte om de får kalcium i tillräcklig mängd (oavsett källa) för att tänderna ska bli tillräckligt starka för att de ska kunna tugga ben. Under 2-3 månader sitter tänderna löst, och många vill inte äta ben alls under den tiden.
Malda halsar är lämpliga (ex "kattkorven"), samt benmjöl.

Sväljer de större bitar ben för att de undviker att tugga, så får magsaften arbeta mycket mer. Ofta klarar den inte att smälta benen, utan valpen kräks upp benbitarna, alt det kommer ut större bitar med avföringen.
Om man trots dessa fortsätter att ge ben, så har det lett till större magproblem. Antagligen är den ökade magsaftsproduktionen en bidragande orsak.

BARFmycat
4/26/11, 11:28 AM
#23

#22

Då kanske det är klokt att inte ge ben som är bärande ben, som tex lårben. skrov och som du säger, kycklinghalsar måste ju vara mycket bättre då. Jag skulle ändå hellre ge min hund (om jag hade en) ben som jag skälv kört genom en köttkvarn så de får riktiga ben, det finns ju aldrig något som fullt ut kan ersätta det.

Även om de inte tuggar i sig ett helt ben så får de garanterat i sig skrap (fragment) av benet genom att tugga av köttet. Men jag minns att min katt också drog sig för att äta ben när han ömsade tänder, men han åt mjukare ben ändå, han fick nästan uteslutande hela möss och råttor då, det var inga problem. Det kanske är något man även kan ge till hundarna, sväljer de för stora bitar av benen så är de ju extremt tunna och demoleras enkelt.

Det jag från början reagerade på var att du sa att magsaften inte klarade av att spjälka ben. Du sa inte att det var för att de undviker att tugga benen ordentligt under en viss ålder och då sväljer för stora bitar.
Det kan jag förstå, mina katter kräks också upp benbitar om de inte tuggar dem ordentligt. Du skrev att kalciumbehovet inte helt kan tillgodoses från ben, men jag förstått nu så kan det visst tillgodoses förutsatt att benen kommer ner i valpen i lagom tuggad (av valp eller maskin) form.

Är det något jag missuppfattat?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
4/27/11, 12:53 AM
#24

Jag har ärligt talat aldrig någonsin hört talas om det här, och jag har stött på många som har börjat barfa så fort de fått hem sin valp, och även uppfödare som börjar med ben tidigit (självklart malet i början, men många går snart över till hela ben).

Att man inte ger bärande ben från lite större djur är väl inte konstigt, jag ger inte min hund bärande ben från något annat djur än kyckling/höna, och till viss del kalkon (kalkonen ska jag dock sluta med).

Att en hund kan spy upp ben alternativt få benbitar i avföringen kan hända alla hundar, och det är sällan något att oroa sig över.

Vill man vara säker på att en valp/hund tuggar ordentligt så kan man lösa det lätt genom att hålla i maten och inte släppa förens biten är vältuggad.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Rose1
4/27/11, 9:37 AM
#25

# 23 Ja, nu är du mer med på det jag skriver.
Men det är även så att magsaften inte är tillräckligt sur för att smälta stor del ben.
Därför bör man se till att de får i sig den delen i mycket lättsmält form.

#24 Att många av mina kunder med kronisk kagkatarr kommer från uppfödare som gett ben från 3-4 veckors ålder ger en viss fingervisning.

Alla valpköpare är inte fullt insatta, utan försöker följa ett matschema som de förhoppningsvis fått med.
De vet inte alltid vilka tecken man ska titta efter som visar att valpen börjar få problem.
(Gallkräkningar, diarré, kurrande mage, dålig viktuppgång, dålig päls, rinnande ögon, infektioner mm.)

De som köper en valp som ätit ett helfoder innan, brukar ofta fasa in benmåltider mer målmedvetet.
Kanske man tom haft en hund man utfodrat med BARF tidigare.

Jag tror (hoppas) att alla som har lite mer kunskap klarar detta bra då de får hem valpar.
Det negativa är att när "nybörjare" börjar fråga sig för, så får de ofta ganska lättvindiga svar.
Valpen kräver en god heltäckande näringstillförsel. Där kan man inte chansa för mycket. Är hunden dock vuxen och frisk har man större marginaler att prova sig fram.

Är man inte tillräckligt insatt i att sätta samman en bra kost till valpen, så är det bättre att ha ett färskfoder som bas, och byta ut några måltider då och då mot BARF.

Jag kan nog inte förklara mig tydligare än så här.
Hoppas min tanke blev tydligare nu.

Bogart
4/27/11, 1:12 PM
#26

#25 Nu börjar jag förstå. Det låter ju som att det kan vara flera orsaker till de där problemen. En nybörjare som köper en barfad valp kommer ju, som du säger, följa ett matschema. Den valpköparen vet förmodligen inte hur den ska anpassa maten efter valpen. Åtminstone i början så måste man till exempel ha bra koll på hur avföringen ser ut, och anpassa därefter. Man måste ju ha koll på hur hunden reagerar på olika saker man utfodrar med.

Hade jag varit uppfödare hade jag nog använt färskfoder och barf, så att de barfokunniga valpköparna kunde ge färskfoder.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tallullah
4/30/11, 2:09 PM
#27

Vom og Hundemat är et foder jag rekomenderar. Jag har forsøkt KLASS, men hundarna tyckte inte om det, och konsistensen var äcklig… men det spelar ju ingen roll om hunderna tycker om det så klart.. Men Vom og Hundemat finns i olika varianter och det finn valpfoder med. Man ska INTE utfodra endast med Vom i lengre perioder.

Jag har använd Vom og Hundemat i MÅNGA år… och hundarna är sällan el aldrig sjuka i magen… dom tycker om maten och jag brukar blanda lite grønsaker i… blandar gärne med lite yoghurt naturell… och ibland råa egg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: