Vad är det för skillnad mellan Prey-metoden & BARF
Hej, jag undrar vad det är för skillnad mellan Prey-metoden (är det Lonsdales metod?) och BARF?
//Stefan

Preymetoden är väl att man ger hela bytesdjur medan barf är mer att man ger färdigstyckat kött, om jag förstått det rätt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Enligt wikipedia verkar det vara att inom prey försöker man efterlikna den naturliga kosten mer strikt. Inom BARF kan man tex ge andra proportioner, mejeriprodukter, visst spannmål, grönsaker och tillskott, vilket inom prey skulole vara totalfröbjudet eftersom mycket av det inte anses vara naturliugt. BARF skulle vara mer "rått kött men kanske inte så välanpassat" och prey mer "exakta mängder, varierat som de skulle ätit i det vilda". Om man ska anstränga sig hårt för att dela upp det i två läger
Personligen tycker jag som Anne att prey känns mer som att man ger hela djur, men det är nog olika från person till person vad man tycker att de olika termerna innebär. Jag tycker även att termer är överflödigt, jag kallar det egentligen bara för BARF för att folk ska fatta vad man håller på med. Jag skulle inte säga "nej jag BARF:ar, jag ger inte enligt prey. Det är viss skillnad".
Enligt wiki känner jag mig mer som en som ger enligt prey isåfall.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Det som står på Wikipedia stämmer delvis. Prey-metoden påstår många är efter Lonsdale, men han har själv helt tagit avstånd från det uttrycket, och han kallar sin "metod" helt enkelt för "the raw meaty bones diet".
Hela bytesdjur kan vara en del i prey-metoden, men behöver inte vara det. Ger man endast hela bytesdjur (men det gör ju i princip ingen) så säger man nog att det är just "whole prey". Visst kan man kalla även det för "prey model raw" dock.
Det där med definitionerna på alla uttrycken är minst sagt lite rörigt!
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Har mailat lite med Lonsdale nu och han hävisar till att han tycker att BARF är båg och sedan till sin hemsida med förklaringar, ni som kanske läst den vad säger ni?

#4 Som jag förstår det av den text du länkar till så det han benämner där som BARF är vad vi brukar kalla färskfoder, tex klass, bravo, nordic, mfl, och då kan jag förstå till viss del att han tar avstånd från det.
_**/Mvh Anne
Vad är det??

#6 Färskfoder är malet kött, ben och ofta tyvärr spannmål, mm i en enda blandning som ofta säljs i korvar eller "burgare".
Om du söker på nätet efter "färskfoder" så hittar du massor med info och en del olika märken.
_**/Mvh Anne

Tyvärr i stort sett alltid spannmål ja… Dessa foder brukar vara bättre än torrfoder, men långt ifrån BARF (fast varför man väljer att kalla dem BARF övergår mitt förstånd… Marknadsföring av egna idéer?).
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Det är ju Billinghurst som har myntat uttrycket barf (om jag inte minns fel), och han säljer ju ett färskfoder som han kallar barf. Från början var det, så vitt jag vet, inte meningen att barf bara skulle syfta på Billinghursts färskfoder.
Det där med uttrycken är minst sagt rörigt.
På amerikanska forum så brukar uttrycket barf innebära att man ger andra saker utöver kött, ben och inälvor, så som mejerivaror, grönsaker eller spannmål.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Fast uttrycket Biologiskt Anpassad Rå Föda tycker ju jag beskriver vad man ger ganska bra. Jag kan inte komma på någon annan bra term som beskriver vad vi ger våra djur, och tro mig, jag skulle verkligen vilja ha något annat namn på det med tanke på vad folk associerar BARF med…
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~